قیمت گندم در یک روز ۴۰ دلار افزایش یافت

قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد به طوری که گندم در یک روز ۴۰ دلار رشد قیمت داشت و خوراک دام هم افزایش بیش از ۱۶ دلار را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی همچنان روند روبه رشد خود را ادامه می دهد به طوری که در آخرین روز کاری هفته گذشته قیمت گندم بیش از ۴۰ دلار تنها در یک روز افزایش قیمت داشت و خوراک دام هم بیش از ۱۶ دلار رشد قیمت را تجربه کرد.

افزایش قیمت های جهانی که پس از شیوع ویروس کرونا سرعت گرفته بود با آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین شتاب بیشتری گرفت و از همان موقع رکوردهای جدید رشد قمیت را روزانه ثبت می کند.

بیشتر بخوانید:

پرداخت ۸۲ درصد از مطالبات گندمکاران

پس از آنکه روسیه و اوکراین توافق کردند صادرات از بندر دریای سیاه ادامه یابد امیدها برای کاهش قیمت وجود داشت که در ادامه این امیدها هم کم رنگ شد و باوجود محموله هایی که از اوکراین به برخی از کشورها از جمله ایران صادر شد اما قیمت ها در ادامه فروکش نکرد.

روسیه و اوکراین حدود یک ماه پیش بود در حضور نماینده سازمان ملل توافق کردند که صادرات از بندر دریای سیاه ادامه یابد، این توافق با میانجیگری ترکیه صورت گرفت.

روسیه و اوکراین در مجموع ۳۰ درصد غلات دنیا را تامین می کنند و جنگ بین این دو کشور عرضه به بازارهای جهانی را مختل کرده است و کارشناسان پیش بینی می کنند که اثرات این جنگ تا ۵ سال آینده هم از بین نرود.

کشت برای سال آینده هم مشکل پیدا کرده و پیش بینی ها این است که سال آینده هم تولید در اوکراین به شدت کاهش یابد در کنار کاهش تولید، مشکل صادرات هم وجود دارد.

روز گذشته در بازارهای جهانی هر بوشل گندم با ۴۰ دلار و ۵۰ سنت افزایش نسبت به روز گذشته به قیمت ۸۶۹ دلار و ۵۰ سنت معامله شد، قیمت ذرت هم که به عنوان خوراک دام استفاده می شود با ۱۶.۵ دلار افزایش هر بوشل به قیمت ۶۸۵ دلار به فروش رفت.

قیمت انواع دانه های روغنی هم افزایش قیمت داشتند به طوری که دانه روغنی سویا ۲۶.۲۵ دلار رشد قیمت را تجربه کرد و گیاه روغنی کانولا هم ۱.۴ دلار افزایش قیمت داشت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1153268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =