ممنوعیت اشتغال برای دانشجویان دکتری، خلاف قانون است/ ممانعت دیوان عدالت از اخراج دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

ممنوعیت اشتغال برای دانشجویان دکتری از سوی دیوان عدالت اداری خلاف قانون شناخته و باطل شد. این حکم از اخراج دانشجویان دکتری شاغل دانشگاه علوم پزشکی کرمان جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود کیخا- ممنوعیت تحصیل همزمان با اشتغال به کار در مقطع دکتری آموزشی و پژوهشی از سوی دیوان عدالت اداری باطل شد. شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در تیرماه ۱۳۹۷ تصویب کرد که تحصیل در مقطع دکتری (ph.D) تمام وقت است. بنابراین هر گونه اشتغال غیر از تحصیل برای دانشجو ممنوع خواهد بود.

به طوری که عدم اشتغال دانشجو باید در زمان ثبت‌نام احراز شود. همچنین افراد شاغل ملزم به ارائه ماموریت آموزشی یا مرخصی بدون حقوق هستند. اگر در هر مرحله‌ای از تحصیل مشخص شود که اطلاعات ارائه شده از سوی دانشجو در مورد وضعیت اشتغال نادرست است، قبولی فرد لغو شده و از ادامه تحصیل وی جلوگیری خواهد شد.

این مصوبه مورد شکایت برخی از دانشجویان قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع داده شد. در شکایت مطرح شده است که هزینه ۴ میلیونی در نظرگرفته شده برای دانشجویان دکتری بدون حق اشتغال با توجه به خط فقر ۱۴ میلیون تومانی، این افراد را برای تامین هزینه‌های زندگی با مشکل مواجه کرده است. به خصوص که بیشتر دانشجویان مقطع دکتری، متاهل بوده و ناچار به اشتغال هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بر این اساس با صدور نامه‌ای اعلام کرد که تحصیل همزمان با اشتغال به کار در مقطع دکتری تخصصی آموزشی و پژوهشی ممنوع بوده و دانشجو باید به صورت تمام وقت در مقطع دکتری به تحصیل بپردازند. همچنین پرداخت کمک هزینه تحصیلی منوط به حضور تمام وقت دانشجو در گروه آموزشی و انجام فعالیت‌ است. حتی بر اساس نامه‌ای ابلاغی تیرماه ۱۴۰۰، قرار شد از ادامه تحصیل دانشجویانی که همزمان با تحصیل مشغول به کار هستند، جلوگیری می‌شود.

وساطت وزارت بهداشت هم مانع اخراج دانشجویان دکتری علوم پزشکی کرمان نشد

به طوری که دانشگاه علوم پزشکی کرمان اسامی دانشجویان دکتری شاغل را به وزارت بهداشت ارسال و خواستار اخراج آن‌ها شد. این درخواست مورد اعتراض دانشجویان و وساطت وزارت بهداشت قرار گرفت؛ اما در نهایت دانشگاه تصمیم گرفت دانشجویان دکتری شاغل ورودی ۹۸ و بعد از آن را اخراج کند. 

مدیر کل حقوقی و تنظیم مقررات وزارت بهداشت در پاسخ به این شکایت، گفت: دوره دکتری تخصصی (ph.D) یکی از بالاترین مقاطع تحصیلی آموزشی دانشگاهی است که به اعطای مدرک می‌انجامد و این مقطع مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری است. به دلیل اهمیت این مقطع تحصیلی و مسئولیت‌های دانشجویان دکتری در زمینه آموزش دانشجویان مقاطع تحصیلی پایین‌تر و فعالیت‌های پژوهشی، هر گونه اشتغالی غیر از تحصیل برای این دانشجویان ممنوع اعلام شده است. 

هیئت عمومی پس از بررسی این شکایت و پاسخ وزارت بهداشت، تصریح کرد که تحصیل حقی بنیادین برای عموم شهروندان بوده و منع آن فقط با مجوز قانونی امکان‌پذیر است. همچنین بر اساس اصل ۲۸ قانون اساسی، هر کس حق دارد شغلی که مایل است و مخالف اسلام، مصاح عمومی و حقوق دیگران نیست را انتخاب کند.

در ادامه حکم دیوان آمده است که آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی (ph.D) مصوب تیرماه ۹۷ از جهت ایجاد ممنوعیت اشتغال برای دانشجویان مقطع دکتری در زمان‌هایی که موظف به حضور در دانشگاه نیستند، خارج از حدود اختیار مرجع تصویب‌کننده آن است؛ چرا که مانع اشتغال دانشجویان به مشاغلی می‌شود که تعارضی با تحصیل تمام وقت آن‌ها در مقطع دکتری ندارد. به همین دلیل، خلاف قانون شناخته شده و ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1153470

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد ابدالی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
      0 0
      با عرض سلام.چرا دیوان عدالت اداری آزمون جامع دوره دکتری رو ابطال نمیکند؟دانشجوی دکتری وقتی که در زمان قبولی کنکور در مرحله مصاحبه اولیه توانسته تایید اساتید اون دانشگاه رو بگیره و قبول شده و بعد دروس تحصیل دکتری را با نمرات عالی گذرانده بعد از ۴ترم میگن ازمون جامع از همان دروس گذرانده و مصاحبه شفاهی دارید اگر قبول نشوید برای بار دوم اخراج خواهید شد.اخه این چه قانونیه که با عمر و آبرو و سلامتی و تحصیل دانشجو بازی می کنند با قانون مزخرفشون .شما نمیدونید چقدر تحت فشار و استرس هستیم که یکبار بخاطر کرونا گرفتم و استرس و فشار رد شدم برای بار دوم از استرس ۳مرتبه لغو ترم همراه با احتساب در سنوات زدم و اخر هم الان مشکل قلبی دارم بخاطر این ازمون که این هفته ممکنه یک سوالاتی بپرسند که نتونم جواب بدم و اخراج بشم.چون سابقه اخراج دارند این اساتید.بخدا این درست نیست.چون هراستادی هزاران سوال توی ذهنش هست که میتونه بپیچونه و بگه این جواب مدنظرم نیست.متشکرم از لطف و پیگیریتون
      • سليمي IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
        0 0
        سلام و عرض ادب منم مشكل شمارو دارم و بشدت استرس اخراج شدن دارم بايد چكار كنيم؟؟؟