چین برای سه ماموریت جدید دیگر برنامه‌ریزی می‌کند

بعد از ادعای چین مبنی بر کشف ماده معدنی جدیدی در ماه که ظاهرا پیش‌تر شناسایی نشده بود، این کشور اعلام کرده که برای کشف مواد دیگری به عنوان منبع انرژی، در حال برنامه‌ریزی ماموریت‌های دیگری به ماه است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ چین در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در علوم و فناوری‌های فضایی داشته و سعی دارد در این مسیر گوی رقابت را از آمریکا و روسیه بدزدد. همین چند روز پیش بود که مقامات سازمان ملی فضایی و سازمان انرژی اتمی چین در یک نشست خبری اعلام کردند دانشمندان این کشور یک ماده معدنی جدید را در نمونه‌های جمع‌آوری شده از ماه کشف کرده‌اند. حال مقامات فضایی این کشور اعلام کردند که می‌خواهند سه ماموریت بدون سرنشین به ماه را برنامه‌ریزی کنند تا با این کار به منبع انرژی جدیدی دست پیدا کنند.

سازمان ملی فضایی چین اعلام کرد که این ماده جدید در نمونه‌های سنگ و خاک جمع‌آوری شده در سال 2020 در ماموریت «چانگ ای-۵» به ماه شناسایی شده است. دانشمندان موسسه تحقیقات زمین‌شناسی اورانیوم پکن نام این ماده را Changesite-(Y) گذاشته‌اند. این ماده که در دسته مریلیت قمری قرار می‌گیرد، به اولین ماده معدنی قمری تبدیل شده است که تاکنون توسط دانشمندان چینی کشف و شناسایی شده است و همین موضوع چین را به سومین کشور جهان پس از آمریکا و روسیه تبدیل می‌کند که به چنین کشفی دست یافته‌اند.

به گفته موسسه تحقیقات اورانیوم پکن، این نمونه معدنی به شکل یک ذره تک بلوری با قطر ۱۰ میکرون توسط محققان به صورت دستی از بیش از ۱۴۰ هزار ذره ریز جدا شده و سپس از طریق یک ‌سری روش‌های پیشرفته کانی شناسی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. محققان معتقدند که کشف این ماده معدنی جدید کمک شایانی برای مطالعات بعدی آنها در مورد تاریخچه و ویژگی‌های فیزیکی ماه خواهد بود.

چین سه؛ آمریکا صفر

چین ۲۳ نوامبر سال ۲۰۲۰ کاوشگر چانگ ‌ای-۵ خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد تا نمونه‌هایی از خاک و سنگ‌های ماه را به زمین بیاورد. این کاوشگر پس از ۱۱۲ ساعت سفر، در تاریخ ۲۸ نوامبر به مدار ماه وارد شد و سپس در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین بازگشت. این کاوشگر در مجموع یک کیلو و 731 گر نمونه شامل سنگ و خاک را از سطح ماه جمع‌آوری کرد و چین با این ماموریت موفقیت‌آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از آمریکا و شوروی سابق به زمین آورده است.

با این حال، چین اعلام کرده که رقابت بین این کشور و آمریکا پس از اینکه اداره ملی فضایی پکن مجوز پرتاب سه مدارگرد به ماه را طی ۱۰ سال آینده دریافت کرد، شتاب می‌گیرد.

این موضوع پس از به تعویق افتادن ماموریت ماه «آرتمیس یکم» برای بار دوم، فشار زیادی بر آمریکا وارد می‌کند تا تلاش‌های خود را افزایش دهد. به طور کلی به نظر می‌رسد که استخراج از ماه می‌تواند منبع بعدی تنش بین کشورها باشد. همین الان ناسا در حال بررسی قطب جنوبی ماه است؛ یعنی جایی که چین قصد دارد یک ایستگاه تحقیقاتی در ارتباط با روسیه بسازد.

چین اخیرا در قالب پروژه‌هایی مثل ساخت ایستگاه فضایی، پرتاب تعدادی کاوشگر برای جمع‌آوری نمونه‌های ماه و قرار دادن مریخ‌نوردی به نام ژورونگ در مریخ نه تنها به تلاش‌های خود در اکتشاف فضایی سرعت بخشیده است، بلکه رقابت را برای آمریکا تنگ‌تر کرده است.

چین در نظر دارد در این دهه قطب جنوب ماه را با سه ماموریت جدید بررسی کند. چین رسما پرتاب این سه ماموریت را با هدف کاوش قطب جنوب ماه تائید کرده و اولین ماموریت آنها قرار است در سال ۲۰۲۴ پرتاب شود. این ماموریت‌ها چانگ ‌ای- ۶، چانگ ‌ای- ۷ و چانگ ‌ای- ۸ نامیده می‌شوند و قرار است در دهه ۲۰۲۴ پرتاب شوند. هر کدام از این ماموریت‌ها اهداف متفاوتی دارند.