نقدی بر ۶ مزیت مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

*هامون سبطی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مزایای عمده مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره کنکور و شیوه جدید سنجش و پذیرش را اعلام کرد

این دبیرخانه اعلام کرد: در مجموع و با توجه به آسیب‌های فراوانی که برگزاری کنکور به شیوه فعلی دارد (از جمله بار روانی و اضطراب ناشی از تعیین سرنوشت دانش آموزان در یک نصف روز و بار مالی متعاقب آنکه صرف یادگیری مطالب غیر ضرور خارج از کتب درسی و شیوه‌های غیر اصولی تست‌زنی می‌شود)، این مصوبه سیاستی با در نظر گرفتن موارد زیر گامی بزرگ و مهم برای کاهش اضطراب دانش آموزان و خانواده‌هاییشان و کاهش بار روانی جامعه از این ناحیه و اقدامی در جهت اصلاح شیوه سنجش و پذیرش دانشجو به شمار می‌رود:

۱- افزایش وزن و اهمیت سابقه تحصیلی (توزیع شده در زمان) نسبت به کنکور سراسری (متمرکز در یک روز)

۲- افزایش شانس داوطلبین برای کسب نمره و رتبه بهتر با برگزاری دو کنکور در سال

۳- اعتبار دو ساله کارنامه‌های صادره برای داوطلبین برای انتخاب رشته و پذیرش در دانشگاه

۴- انتقال سنجش دروس عمومی به سابقه تحصیلی به جای سوالات چند گزینه‌ای و سطحی کنکور

۵- مدیریت بهتر رقابت کنکور با افزایش امکان پذیرش در دانشگاه از طریق سابقه تحصیلی برای رشته محل‌هایی که پر متقاضی نیستند

۶-حذف برخی پیچیدگی‌های زائد نظیر زیرگروه‌های آزمایشی

نقدی بر ۶ مزیت مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی

مهترین نکته‌ای که در این دفاعیه - که چه عرض کنم، فهرست ادعاها - برای هر ایرانی دلسوز  و آگاهی جلب نظر می‌کند، به میان نیامدن سخنی از عدالت آموزشی است. این را حتی اگر در نگاهی خوشبینانه نمودی از «لغزش‌های فرویدی» هم بدانیم، باز گواه آن است که در ناخودآگاه مصوبان این ماده واحده، توجه به مفهوم عدالت جایگاهی خاصی ندارد.

شاید هم با روشنگری‌های نمایندگان مجلس و دانش آموزان و کارشناسان در کنار دیده‌بان، این واقعیت برای شورای عالی انقلاب فرهنگی  مسجل شده باشد که گسترش عدالت آموزشی و قرارگرفتن فرصت های دولتی آموزش عالی در اختیار همه فرزندان ایران با این مصوبه حاصل نمی‌شود.

اما نقد درباره ادعاهای مطرح شده به شرح زیر است:

 ۱- افزایش وزن سوابق تحصیلی باعث کاهش اضطراب می‌شود؟
این ادعاست. اثباتش کجاست؟ تکرار ادعا، ادعا را اثبات نمی کند.

اما نبود امکان جبران نمرات برای دانش آموزان یا فروکاستن آن به فقط یک بار امکان شرکت در آزمون مجدد (ترمیم) اضطراب ناشی از امتحانات نهایی را بسیار بیشتر از کنکور خواهدکرد، کنکور بارها و بارها امکان شرکت مجدد دارد اما این امکان در سوابق تحصیلی به دلیل نبود زیرساخت در وزارت  آموزش و پرورش  وجود ندارد و این استرسِ سر جلسه امتحان نهایی را صدها برابر کنکور می کند.

به همین منظور هزینه ترمیم معدل حدود یک میلیون تومان و نرخ آن هم شناور است که بسیار بیشتر و گنگ تر از کنکور است. 

داوطلبان با دیپلم نظام قدیم برای شرکت در امتحانات ترمیم باید نامه نگاری و کسب اجازه از کمیسیون‌های خاص کنند. این ها ایجاد اضطراب‌های جدید و گاهی تحمل ناپذیر است.

  ۲- این مصوبه هیچ ارتباطی با شانس قبولی داوطلبان در رشته های پرطرفدار ندارد.

 شانس در آمار و احتمال تعریف روشنی دارد. تعداد حالات مطلوب تقسیم بر حالات ممکن یا موجود. دو بار برگزاری کنکور به هیچ وجه شانس داوطلبان را برای قبولی در رشته های پرمتقاضی افزایش نمی دهد، بلکه نهایتا رتبه خوب یکی را می‌گیرد و به دیگری می‌دهد. این موضوع به محل دعوا و از میان رفتن امنیت روانی خانواده‌ها تبدیل خواهد شد.

مگر با این مصوبه تعداد پذیرش در دانشگاه ها تغییری می‌کند؟ خیر.

مگر تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها تغییری می‌کند؟ خیر

پس نه حالت‌های مطلوب دگرگون می شود، نه حالت های موجود، در نتیجه شانس قبولی جامعه داوطلبان کنکور نه کم می شود نه زیاد.

در چنین شرایطی در سال ۱۴۰۴، احتمال دارد ما با ۴ رتبه ۵۰۰۰ و ۴ رتبه ۵۰۰۱ و ۴ رتبه ۵۰۰۲ و... روبه رو باشیم، حالا قرار است ، رتبه کدام یک از این چهار نفر را قبول کنیم و به سه تای دیگر بگوییم، رتبه شما بیشتر از این حرف‌هاست؟

در واقع دانش‌آموز ما در سال ۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴, فکر می‌کند که رتبه اش اگر ۵۰۰۰ شده، پس موفق شده؛ اما چون سه کنکور پیش از او برگزار شده و نتایجش طبق این مصوبه همچنان معتبر است ، رتبه ۵۰۰۰ او شاید معادل رتبه ۱۰ تا ۱۲ هزار باشد.

پس این مصوبه نهایتا حق یکی را می‌گیرد و به دیگری می‌دهد. شانس را بالا نمی‌برد اما پیش‌بینی پذیری، اختلافات و مشکلات را بسیار بیشتر می‌کند.

 ۳-اعتبار دوساله نتایج کنکور، یک فاجعه است نه مزیت. همان طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، اعتبار دوساله کارنامه داوطلبان کنکورهای قبل برای کنکور اولی‌ها چه سرنوشت گنگ و حدودا ترسناکی را رقم خواهد زد، اما این فاجعه ناشی از بی‌توجهی به تفاوت میان آزمون‌های رقابتی و آزمون‌های حد نصابی است. تافل یا آیلتس یا امتحان نهایی ماهیت حدنصابی دارند، پس می‌تواند نتایجشان دو سال یا تا همیشه معتبر باشد، اما کنکور ایران یا آزمون یوس ترکیه یا یو اس ام ال ای آمریکا، ماهیت رقابتی دارند و نتایجشان فقط در همان زمان و میان همان شرکت کنندگان معتبر است.

این بند از مصوبه که به عنوان امتیاز مطرح می‌شود، به این می‌ماند که بگویند نتایج مسابقات مقدماتی و یک چهارم نهایی و نیمه نهایی و فینال، در جام جهانی تا ۱۲ سال معتبر استی؛ یعنی یک تیم در جام جهانی ۱۲ سال بعد می‌تواند به نتابجش در جام جهانی امسال که در قطر برگزار می‌شود استناد کند و بگوید چون در آن مسابقات ، فلان کشور را مثلا سه بر صفر برده بودم اما امسال، سه بر دو از آن باختم، همان نتیجه ی تا حالا معتبر  سه بر صفر جام جهانی قطر را برایم لحاظ کنید.

۴-سوالات کنکور در درس‌های عمومی سطحی است؟ این ادعاست، اثباتش کجاست؟ طبق کدام برسی و پژوهش این نتیجه حاصل شده است؟

اتفاقا طی بررسی‌هایی که توسط استادان و دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه فرهنگیان با مدیریت دکتر فقیری در سال گذشته صورت گرفت، نسبت سوالات تحلیلی کنکور در درس.های عمومی بسیار بیشتر از سوالات امتحان نهایی بود.

وانگهی امسال در درسی مانند دین و زندگی، بیش از نیمی از سوالات - جدا از بحث سطوح سنجشی آن- تماما تکراری بود!  در کنکور مطرح شدن یک سوال تکراری هم نادر است.

متاسفانه آبشخور چنین تصوراتی، کلیپ های کلاهبرداران و دلقک‌های آموزشی است که به دروغ، می خواهند به داوطلبان کم‌کوش و تنبل القا کنند که سوالات کنکور با جادو و جمبل قابل پاسخگویی است تا آنها را سرکیسه کنند.  این‌ها کلاهبردارند و نباید گفته‌هایشان سند تصمیمات مهم در  سیاستگذاری های کلان کشور شود.

 ۵. افزایش امکان پذیرش بدون کنکور، در هیچ جای این مصوبه نیامده است. مزیت قانون مجلس را چرا به شورا نسبت می دهند؟

در قانون سنجش و پذیرش، مصوب مجلس در سال ۹۲، دولت موظف شده بود که تا ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را بدون داشتن رتبه کنکور و فقط با توجه به سوابق تحصیلی، پذیرش کند که کرد. الان حدود ۸۷ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها با داشتن معدل خوب، قابل تصاحب است. این چه ارتباطی به مصوبه اخیر شورا دارد؟

اما یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی دو بار در رسانه ها این درصد ۸۵ را، به شکل اشتباهی عنوان کردند و گفتند طبق قانون مجلس، تاثیر سوابق تحصیلی می توانست تا ۸۵ درصد هم باشد که ما ۶۰ درصد را در نظر گرفتیم.
اما در قانون مجلس هیچ حداقل یا حداکثری برای میزان تاثیر سوابق تحصیلی وجود ندارد، فقط گفته شده است که تا ۸۵ درصد پذیرش ها باید بدون نیاز به رتبه کنکور و فقط برپایه سوابق تحصیلی باشد.

6. زیرگروه‌های آزمایشی برای چه کسی پیچیدگی داشت؟ سازمان سنجش یا داوطلبان؟

کدام داوطلب کنکور تاکنون از وجود زیرگروه‌های آزمایشی شکایت داشته است یا گفته که این خیلی پیچیده است و من آن را نمی فهمم؟

با این مصوبه ما داریم تاثیر درسی مانند زمین شناسی را در رشته دندانپزشکی با رشته داروسازی یا رشته آموزش زمین‌شناسی یکی می‌کنیم. حال باید این اشتباه را مثبت و مزیت ارزیابی کنیم؟ زیرگروه ها به نوعی هدایت تحصیلی بودند که آن را هم از آموزش و پرورش گرفتند.

دبیر کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت *

کد خبر: 1153773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 46
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نرگس بابایی IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      ممنون اقای سبطی کاش این مصوبه لغو بشه و استرس ما قطع بشه واقعا این مصوبه ب ضرر همه است کاش کنکور ب روال عادی اش برگردد
    • مهسا قربانی GB ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      0 0
      این مصوبه کاملا خلاف قانون و عدالت است و دانش اموزان ایران از نمایندگان و مسئولان تقاضای لغو و ابطال این مصوبه را خواستار است.
    • مینو IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      این مصوبه ی ناعادلانه وتبعیض آمیز وپر از ایرادات شورا، هیچ مزیتی ندارد در واقع بیان این به ظاهر ۶مزیت( که از نظر من هیچ مزیتی محسوب نمیشه ) سرپوش گذاشتن روی ایرادات بزرگ وبی عدالتی بزرگی است که رخ خواهد داد همین جا از دکتر سبطی بزرگوار وتمامی عزیزانی که بفکر منافع جوانان وحفظ عدالت آموزشی هستن تشکر میکنم واز خداوند بزرگ میخوام تا این بی عدالتی آموزشی هر چه زودتر از بین برود و فاجعه رخ نده
    • میلاد IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      شورای انقلاب فرهنگی صرفا تکراری از ادعاهای خود را بازگویی کرده است و تنها گفتگوهای یکطرفه میکند و حاظر به گفتگو و مناظره با مخالفین مصوبه و پاسخگویی به نقدها نیست.این رویه شورای انقلاب فرهنگی بدعت بسیار سوئی است.
    • مهدی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      درود بر آقای هامون سبطی که همیشه به فکر دانش آموزان است. این مصوبه باعث نابودی امید ۹۹ درصد دانش آموزان می شود
    • Zandi IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      0 0
      درود بر شما استاد 👏👏 مزیتی نداره وقتی تمام سال دانش آموز با فشار روانی واسترس همراه هست
    • رضا IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      واقعا چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی می تونه انقدر با روح و روان ما بازی کنه؟ چرا به هیچ کجا پاسخگو نیست؟
    • امیر IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      وقتی پشت یک مصوبه تفکر منطقی وجود نداشته باشد تصویب کنندگانش رو میارند به اینجور فرافکنی ها و انحراف اذهان عمومی. در این مدت حتی یک پاسخ درست و منطقی به ایرادات وارده ندادند. از مطرح کردن جزییات سر باز زدند و به کلیات پناه بردند. #لغو_مصوبه_ظالمانه_شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
    • اسرا تن ارا IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      تورو‌ قران تاثیر معدلو لغو کنید بقران وقتمون رفت تابستونمون رفت بقران پول ترمیم ندارم بقران پول کتاب ندارم تورو قران کمک کنید
    • سعید IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      0 0
      درود بر دکتر سبطی عزیز. ای کاش چشم مسببانش کمی باز شه...
    • امیر IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      واقعا درسته و چقدر عجیبه که با این همه بی عدالتی ظلم این مصوبه ابلاغ شده
    • زهرا IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      بله اقلی دکتر سبزی کاملا درست میگن. این مصوبه چیزی جز بدبختی برای ما قشر ضعیف جامعه نخواهد داشت. امید ما فقیرا همین کنکوره که دارن ازمون می‌گیرنش. با این مصوبه فقیر، فقیرتر و پولدار، پولدار تر میشه. خواهان لغو مصوبه هستیم
    • پویا CA ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      0 1
      اقای سبطی به دادمون برسیدبخدا روانی شدیم این چه مسخره بازیه
    • حسین DE ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      شوخیه دیگ !!! مزیت ؟؟؟ این که با روح روان بچه ها بازی میکنین اسمش شده مزیت رفقا؟ امیدوارم عدالت دوباره به کنکور برگرده و حرف ۹۶ درصد بچه ها جلوی حرف ۴ درصد مافیا بتونه به کرسی بشینه
    • مهسا US ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      توروخدا این مصوبه رو لغو کنید بابا ما دانش آموزان راضی نیستم پر از ناعدالتی هست
    • میلاد دین پرور IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      سلام وعرض ادب مگرشورای عالی نمیخواست بااین مصوبه استرس کنکور رو کم کنه،خب باتصویب این مصوبه علاوه بر استرس کنکور باید استرس امتحان نهایی رو هم بکشیم،مگر شورا نمیخواست هزینه های کنکور رو کم وبقول معروف دست مافیارو کوتاه کنه،خب با این مصوبه علاوه برهزینه های کنکور باید هزینه ترمیم معدل وهزینه کتابهای ترمیم معدل رو هم بپردازیم،ماییکه اکثرا بچه های مناطق محرومیم واز پس این هزینه های نجومی که شورای عالی بااین مصوبه برما تحمیل میکنه برنمی آییم!این مصوبه ناعادلانه وسرتاپا ایراد هست وایراد ریاضی برآن وارد هس،این مصوبه بغیر از ظلم به بچه های مناطق محروم هیچ کمکی به ما بچه ها نخواهد کرد!!!!
    • سارینا کریمی IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      من دانش آموزی از گچسارانم برای یک درس مثل فیزیک توی طول سوال متاسفانه دبیرمون درس نداد و آخر سال تو امتحان نهایی دینی آخرین جلسات تدریسی رو فرستاد که تازه مال خودشم نبود . من دانش آموز برای اینکه آموزش درستی نداشتم مجبور شدم چهارجلسه ۶ ساعته پشت سر هم کلاس خصوصی بگیریم که بتونم نمره ۱۴ رو در درس فیزیک کسب کنم تنها انیدم کنکور بود الان با این اوصاف باید نگران ترمیم معدل باشم که همه نمراتم ۲۰ بشه و استرس ترمیم معدل برای من دانش اموز پشت کنکوری خیلی بیشتر از خود کنکوره که توی یک روز برگزار میشه... لطفاً این مصوبه ناعادلانه رو لغو کنید...
    • فرهاد IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      درود بر دكتر سبطي عزيز كه در كنار ما كنكوري ها ايستاد، اين مصوبه پر از ايراد بوده كه نقد كامل آن ساعت ها به طول مي انجامد ولي در همين مدت كوتاه از تصويب آن زواياي پنهان بسياري از آن عريان شده و بزرگترين ايراد آن كه ناعدالتي اجتماعي و آموزشي و بروز تشويش و اضطراب بيشتر است در همه كنكوري ها نمود پيدا كرده، بزرگترين ايراد آن بروز بلاتكليفي در كنكوري هاست كه امروز در شرايطي كه حدود ٩ ماه به كنكور اصلي تيرماه است در بچه ها ديده مي شود، خواهش من از دوستان شورا اين است كه براي يكبار هم شده دست از لجبازي بردارن و به حرف حق و نقد دلسوزان كشور گوش بدن، معني اينقدر اصرار و پافشاري واقعأ براي من و بسياري از بچه ها هنوز مبهم و گنگ است، يكبار پذيراي حرف حق باشيم دوستان شورا، جلوي فاجعه رو قبل از وقوع بگيريم، ممنون
    • دلارام خسروی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      کاملا موافقم
    • فاطمه سلیمانی IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      حرف تک تک مارو زدید دکتر به امید خدا و همت نماینده ها و شما مصوبه طاغوتی و متروپل آموزشی لغو خواهد شد
    • محمد مهدی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      تاثیر منفی معدل حق خیلیا رو ضایع میکنه امیدوارم با هوشیاری مجلس به تاثیر مثبت تغییر کنه که صرفا برای یک مصوبه غیرقانونی کنکوری ها متحمل هزینه گزافی نشوند
    • امین حیدری IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      این مصوبه اصلا امکانات زیربنایی اش فراهم نیست
    • FR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      بسیار نقدی بجایی بر این همه ادعاهای مسخره و بدون اثبات و عدالت ستیز شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. ما مخالف این مصوبه عدالت ستیزیم و خواهان لغو این مصوبه هستیم.
    • کنکوری IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      امیدوارم هر چه سریعتر این مصوبه پر از نقص و تبعیض لغو بشه.ممنون جناب دکتر
    • مسعود IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      داوطلبی که رشته تجربی خونده و میخواد کنکور ریاضی بده و به شهر دیگری مهاجرت کرده، الان با هزارتا علامت سوال روبرو شده و آینده شغلی و سرنوشتش به بازی گرفته شده هزاران مورد مشابه وجود داره ولی انگار نه انگار، وقتی میخواستن ابن مصوبه رو بنویسن فقط نگاه کردن که بچه های خودشون چجوری راحت ترن همونو مصوب کردن
    • مسعود IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      0 0
      ده بار ترمیم معدلی که وعده دادن چی شد؟؟؟؟؟ با دروغ گفتن هاشون الان استرس کم شده ؟!؟!؟!
    • محمدحسین IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      این مصوبه کنکور حسنش از بدیش بیشتره و خب باید یه تغییر ایجاد شه تا کم کم اصلاح تر بشه الان اکثر بچه ها با کنکور دوبار در سال موافقن منتهی دبیرای عمومی یه سری بچه هارو میفرستن تو فضای مجازی اعتراض کنن و تعدادشون زیاد جلوه میشه درحالیکه اینطور نیست واقعا ما میخوایم کنکور دوبار در سال برگزار شده. لطفا این مصوبه رو اجرایی کنید یکبارم که شده نزارید مافیا مانع شن
    • لعیا باجقلی IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      0 1
      این مصوبه برخلاف عدل امورشی است ، هیچ مزیتی در این مصوبه نیست، هر چه قدر هم حرف هایی به نظر سودمند خودتان اما در باطن اشتباه را تن این مصوبه کنید، قرار نیست از اشتباهات این مصوبه کاسته شود . کنکور حداکثر ۳ سال زندگی یک نوجوان را در برمیگیره و ما نوجوانان اینده ی این کشور را میسازیم پزشک ها و مهندس هایی که در ایام پیری قراره به اونها مراجعه کنید ، خراب کردن اینده ی ما به معنی خراب کردن اینده ایران است
    • melina IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      0 0
      این خودش مگه مافیا نیست؟خودش معلم ادبیاته راضی نیس عمومیا حذف شن الکی معدلو بهانه کرده داره قهرمان بازی درمیاره
    • پشت کنکوری IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      4 1
      آقای دکتر ازتون ممنونیم که حتی یک لحظه هم مارا رها نکردید خدا انشاالله شما و امثال شمارا برای ما حفظ کنه🌸 به امید پیروزی حق بر باطل
    • gita IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      این مگه خودش معلم ادبیات یه موسسه نیس اومده داره شعار میده؟://///
    • kian IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      0 1
      این چرا داره نظر میده اخه؟خودش مافیای بزرگه اونروز تو کانالش خودشو با ابن سینا مقایسه میکرد اخه من سرمو تو کدوم دیوار بکوبم
    • Shamim DE ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      0 1
      ما هم رای و هم نظر استاد سبطی هستیم لطفا مصوبه را لغو کنید ترمیم معدل قطعی نشود
    • زهرا IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      درود بر شما که حقیقت رو برای مردم بیان می کنید ،امیدوارم مصوبه با تحلیل شما روشنفکران و استادان وتلاش مجلس خاتمه یابد واین ظلم دامن داوطلبان رو نگیرد
    • کنکوری FR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      من شخصا الان نمی دونم دغدغه چیو داشته باشم ؟؟؟ اگه فشار کم میکنه سوابق تحصیلی چرا پس استرس مشکلات من بیشتر شده ؟؟؟ چرا اموزشگاه ما داره کلاسای امتحان نهایی ار مهر شروع میکنه من الان با کدوم پول هم کلاس امتحان نهایی برم هم کنکور ؟؟ چرا همش میگید مناطق محروم.... خیلی پولدارا تو مناطق مخروم هستن که کلی امکانات دارن ولی من که منطقه ۱ به خاطر بی پولی به اون امکانات دسترسی ندارم ... چرا کسی به ما توجه نمیکنه چرا فقط مشکل میسازید ؟؟ تاثیر سوابق قطعی ۴۰ درصد اخه تو ارشدم فقط ۲۰ درصد تاثیر داره به کجا چنین شتابان...
    • شیدا GB ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      من کاملا با نقد های جناب آقای دکتر سبطی موافقم و معتقدم تاثیر قطعی معدل ظلمی بی پایان در حق دانش آموزان است بنده معدلم بالاست اما در این مرزو بوم دانش آموزانی هستند که شرایط ترمیم معدل رو ندارند یا قبلا به اشتباه یک بار ترمیم کردند ولی بی نتیجه بوده حالا به هر دلیلی به خود آمده و می خواهند برای آینده خود بجنگند اما با این مصوبه ها نایی برای جنگیدن نمی ماند 😔😔
    • هانیه US ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      این مصوبه ناعادلانه فقط برای حذف پیشرفت بچه های مناطق محروم برنامه ریزی شده و خالی شدن صندلی برای آقازاده ها
    • کنکوری US ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      لطفا هرچه زودتر این مصوبه ناعادلانه کنکوری شورا رو حذف کنید و طرح دو فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو رو در ۳شنبه و۴شنبه هفته آینده اعلام وصول کنید و بچه های محروم رو از این بلاتکلیفی و درد و ناعدالتی بزرگ نجات بدین
    • حبیبه IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
      1 0
      ان شاءالله به زودی طرح دوفوریتی وصول بشه و کنکوری ها از سردرگمی و استرس معدل و ترمیم معدل در بیان با این مصوبه حتی معدل بیست هم ضرر میکنه
    • رضا IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      1 0
      سلام چرا لغو نمی کنند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که سرتاپا ایراد و ناعدالتی هست حداقل چهار سال دیگه باید اجرا می شد نه الان
    • رضا طاهری IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      1 0
      پاسخ به دارنده موسسه کنکوری کاد:۱-اولین مصوبه کنکور بعدازانقلاب که مصوبه شورا سال ۶۳ است بخاطر عدالت، سهمیه مناطق ۲(نیمه محروم) و۳(محروم) ایجاد ونمره تراز درهرمنطقه ورتبه درهرمنطقه براساس رقابت آزمون های مشترک(چه کتبی چه شفاهی چه تستی)بین داوطلبان همان منطقه خواهد بود.پس،اگرمعدل ودرصدتست منطقه یک بیشتراز ۳باشد،باعث عدم قبولی داوطلبان منطقه ۳در رشته های پر طرفدارتهران نمی شود.درطرح جدیدشورا معدل ۶۰درصد تراز کل منطقه هست وچون باید راه حل مثل کتاب باشد،پس بین فقیر وپولدار هم منطقه فقط تفاوت در۴۰درصد تستی اختصاصی است وچون ضریب اختصاصی ۳برابر عمومی است پس اختلاف تراز منطقه این دو۳۰درصداست یعنی پولدار ترازکامل ۱۴۰۰۰پزشکی تهران وفقیر۱۰۰۰۰ پزشکی اصفهان می شودآیا الآن اینطوره ۲-داوطلبان نظام قدیم افراد۳۷سال به بالاکه یکبارترمیم دارند ودانش آموزان وپشت کنکوری ۱۸تا ۲۶ساله حداقل ۳بار فرصت ترمیم دارندکه کم هزینه ترازکلاس تست ادبیات۳-دریک منطقه درکنکور دی وتیردونفرهمتراز،اگربه احتمال۰۱/ ترازمعدل و انتخاب رشته یکی باشد،اولویت بافردی که میانگین ترازکنکور آن بیشتراست(یعنی کنکورآن سخت تراست).
    • سمیه علی آبادی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      0 0
      دکتر کاملا درست میگن ، اجرای مصوبه چیزی جز تباهی برای آموزش کشور نداره😔😔😔
    • امیرعلی علیپور IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      1 0
      ما کنکوری های مناطق محروم خواهان لغو مصوبه شورای انقلاب فرهنگی هستیم، لطفا صدای ما مخالفان را بشنوید
    • زهراشریعت DE ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
      1 0
      عمر یه باره ، فرصت ها تکرار نمیشن ، خواهش میکنم فرصت های مارو به حسرت مبدل نکنید ، بذارید عشق به تحصیل برای ما فارغ‌التحصیل ها هم‌زنده بمونه❤️❤️❤️❤️❤️❤️
    • پارسا IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۸
      0 0
      احسنت به شما . واقعا تو شورای انقلاب فرهنگی این موارد به ذهنشان نرسیده است یا فقط به فکر منافع مالی تقسیم سهم با مافیا بوده اند ؟
    • پارسا IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۱
      0 0
      درود امسال که گذشت امیدوارم واسه سال بعد این مصوبه لغو بشه واقعا تقلب در حوزه های امتحان نهایی هم از طرف دانش آموز و هم به طور سیستماتیک با دادن رشوه غوغا خواهد کرد. هیچ عدالتی دیگه وجود نداره . باز تو کنکور تو چند ساعت امنیت بیشتری وجود داره . به امید لغو مصوبه و سر عقل آمدن شورای انقلاب فرهنگی