افزایش ریسک ابتلا به سرطان و زوال شناختی در اثر آپنه خواب

به گفته محققان، آپنه خواب درمان نشده با بسیاری از خطرات سلامتی مرتبط است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از مدیکال نیوز، آپنه خواب وضعیتی است که بر نحوه تنفس افراد در هنگام خواب تأثیر می‌گذارد و به طور دوره‌ای تنفس افراد هنگام خواب قطع می‌شود.

بیشتر بخوانید

خطرات و عوارض برداشتن کیسه صفرا

این رویداد می‌تواند به دلیل شل شدن ماهیچه‌های دهان به طوری که زبان به گلو فشار می‌آورد باشد.

نتایج سه مطالعه اخیر نشان داده است که آپنه خواب با افزایش خطر ابتلاء به سرطان، کاهش پردازش ذهنی و لخته شدن خون مرتبط است.

اولین مطالعه در مورد ارتباط بین سرطان و آپنه انسدادی خواب، یک مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت بود که شامل بیش از ۲۰۰۰ شرکت‌کننده مبتلا به آپنه انسدادی خواب و سرطان بود که با یک گروه کنترل هم تعداد مبتلا به آپنه انسدادی خواب اما بدون سرطان مقایسه شدند.

محققان دریافتند که آپنه انسدادی خواب با افزایش خطر ابتلاء به سرطان مرتبط است.

دکتر «آندریاس پالم»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه اوپسالا سوئد، توضیح داد: «یافته های ما نشان می‌دهد که کمبود اکسیژن به دلیل آپنه خواب به طور مستقل با سرطان مرتبط است.»

مطالعه دوم به بررسی ارتباط بین زوال شناختی و آپنه انسدادی خواب پرداخت. این مطالعه شامل ۳۵۸ شرکت‌کننده ۶۵ ساله و بالاتر و یک دوره پیگیری ۵ ساله بود.

محققان دریافتند آپنه انسدادی خواب با کاهش عملکرد اجرایی و کاهش پردازش بیشتر در میان شرکت کنندگان ۷۴ سال به بالا و مردان مرتبط است.

در تمام گروه‌ها، آنها دریافتند که سطح پایین اکسیژن خون با کاهش قابل توجهی در سرعت پردازش، حافظه و کاهش کلی شناختی مرتبط است. سطح پایین اکسیژن در خون می‌تواند در میان افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب رخ دهد.

در نهایت، مطالعه سوم به آپنه انسدادی خواب و خطر ایجاد لخته خون پرداخت. تجزیه و تحلیل مطالعه شامل بیش از ۷۰۰۰ شرکت‌کننده بود که طی ۶ سال تحت نظر بودند و ۱۰۴ نفر دچار لخته‌های خونی شدند.

محققان دریافتند که آپنه انسدادی شدید خواب با خطر بیشتری برای ایجاد لخته خون مرتبط است.

به طور کلی، داده‌های این مطالعات نشان می‌دهد که آپنه انسدادی خواب با طیف گسترده‌ای از خطرات بالقوه سلامتی مرتبط است.

این مطالعات به عنوان یک هشدار برای افراد مبتلا به آپنه خواب است تا به دنبال درمان و پیگیری مناسب برای کمک به جلوگیری از عوارض طولانی مدت آن باشند.

کد خبر: 1153849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =