برخورد با فرد بدحجاب باید غیرمستقیم و قانونی باشد/ جای خالی مناظرات تلویزیونی درباره حجاب

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رفتار مقتضی در برخورد با افراد کم حجاب و بی‌حجاب باید اولا غیرمستقیم و ثانیا قانونی باشد. خیلی اوقات بیان مستقیم یک موضوع اثر مطلوبی به دنبال ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: نهادینه‌کردن هر موضوعی در جامعه باید متناسب با اقتضائات خود صورت گیرد. گاهی رواج دادن یک قانون در جامعه کار دشواری نیست مثلا مردم بستن کمربند ایمنی را با مدتی تبلیغات رسانه‌ای و توجیه این‌که برای حفظ امنیت آن‌ها امری ضروری است، می‌پذیرند. مسئله هم ابعاد گوناگونی ندارد، یک بعد دارد و آن‌ هم امنیت جاده‌ای است. 

وی افزود: اما قضیه حجاب، ابعاد گسترده‌ای چون شرع، اعتقادات مردم، مباحث حقوقی، قانونی و امیال شخصی افراد را شامل می‌شود و از طرفی نیز امروز حجاب در جامعه ما و همچنین دنیا به یک مسئله سیاسی تبدیل شده و فراتر از آن حتی با اشتغال و مسکن جامعه نیز گره خورده است. نهادینه‌سازی چنین امری کار ساده‌ای نیست؛ زمان‌بر و نیازمند آموزش، تبیین و توجیه است. 

به گفته حجت الاسلام والمسلمین شریفانی، علاوه بر آن‌که باید بسترهای قانونی نهادینه‌سازی حجاب به درستی تبیین در جامعه شوند، شدیدا نیز از بی‌تدبیری و اعمال سلیقه در این رابطه پرهیز کرد. 

او بیان کرد: بنده در مقام قضاوت نسبت به درگذشت خانم امینی نیستم چون هنوز همه ابعاد این اتفاق برای من روشن نشده‌است، اما همین یک موضوع تمام کشور ما و تیتر اخبار دنیا را به خود مشغول کرد درحالی که همان‌ موقع ۲۱ میلیون زائر از کل جهان در کربلا گرد هم می‌آیند که بیش از ۳ میلیون از آن‌ها ایرانی اند. صدای کسی برای بیان پدیده بی‌نظیر پیاده‌روی اربعین درنمی‌آید و رسانه‌ای در دنیا آن را تیتر نمی‌کند. اگر هم کسی حرفی می‌زند برای انتقاد است. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ابعاد متعدد دینی، سیاسی، بین‌المللی، تربیتی و انسان‌سازی اربعین بالکل نادیده گرفته می‌شود ولی همزمان برای حادثه‌ اخیر در کشور جنجال‌های بزرگ رسانه‌ای درست می‌شود. 

وی عنوان کرد: بخش‌های فرهنگی جامعه مثل حوزه‌، دانشگاه، سازمان تبلیغات، ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سایر متولیان، قطعا در تبیین درست مسئله حجاب نقش پررنگ‌تری داشتند که تقصیر و قصور آن‌ها از بقیه بخش‌های جامعه بیشتر به چشم می‌آید. حجاب موضوعی نیست که به قسمت‌هایی مثل وزارت نفت یا دفاع ارتباط مستقیمی داشته باشد. 

به اعتقاد شریفانی، لازم است صداوسیما خیلی عمیق‌تر از امروز به میدان بیاید و مناظرات سنگینی با صاحبان اندیشه در حوزه‌های مختلف جامعه‌شناسی، حقوق و فقه برگزار کند تا بتواند بعد مدتی مثلا یک ساله افکار عمومی جامعه را نسبت به مطلب اقناع کنند. 

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: رفتار مقتضی در برخورد با افراد کم حجاب و بی‌حجاب باید اولا غیرمستقیم و ثانیا قانونی باشد. خیلی اوقات بیان مستقیم یک موضوع اثر مطلوبی به دنبال ندارد. از طرفی باید قانون در جامعه هم دقیق تبیین و هم به درستی اجرا شود. جایگاه هریک از متولیان این موضوع مانند بخش‌های فرهنگی، نیروی انتظامی، گشت ارشاد و .. باید به صورتی که زحمات آن‌ها هدر نرود، به شفافی تبیین شود. 

وی تشریح کرد: باید به پیچیدگی مسئله حجاب توجه داشت و بالاخره تکیلف‌ خود را با بعضی موارد روشن کنیم. آیا می‌خواهیم در یک کشور اسلامی، دین‌مدارانه زندگی کنیم یا مانند دنیایی که فضای آن بالکل مادی است و اعتقادی به مقوله‌هایی همچون آخرت و خدا ندارند باشیم؟! آیا نیازمند تامین امنیت خانودگی هستیم یا خیر؟ چرا در بعضی کشورهای اروپایی امروز تردد با حجاب اسلامی ممنوع است؟ آن‌جا انسان دیندار چگونه باید زندگی کند؟ این‌ها مطالبی است که باید در محافل علمی و مناظرات تلویزیونی روشن شود. 

حجت الاسلام والمسلمین شریفانی تصریح کرد: گشت ارشاد هرطوری که رفتار کند، حتی برخوردی در زیباترین و شایسته‌ترین شکل ممکن و در نهایت متانت داشته باشد، باز هم توسط افراد بهانه‌جو مورد هجمه قرار می‌گیرد و آن‌ها آنقدر قضیه را زشت جلوه می‌دهند که گویی گشت ارشاد مرتکب جنایتی شده است. البته این به معنای این نیست که همه کارهای گشت ارشاد درست است زیرا هرکسی بالاخره اشتباه هم ‌می‌کند. 

او در پایان گفت: حجاب در شرایط مختلف جامعه می‌تواند اولویت اول، دوم یا چندم ستاد امر به معروف و نهی از منکر باشد. مسائلی مثل اختلاس هم در حوزه فعالیت این ستاد می‌گنجد و باید در دستور کار خود قرار دهد؛ زیرا امر به معروف و نهی از منکر برای همه مصادیق دینی صدق می‌کند.  

انتهای خبر/ 

کد خبر: 1154005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =