صدور حکم برای هیئت تحریریه نشریات دانشجویی به عضوگیری بهتر کمک می‌کند/ رشد تشکیلاتی دانشجو، مهم‌ترین هدف فعالیت‌های فرهنگی

مدیرمسئول نشریه دانشجویی ناترینگ گفت: امروز صرفا برای مدیرمسئول نشریات دانشجویی از سوی دانشگاه حکم صادر می‌شود درحالی که صدور احکام برای سردبیر و اعضای هیئت تحریریه نیز می‌تواند به عضوگیری و همچنین افزایش پویایی، انگیزه و نشاط نشریات کمک‌ شایانی کند.

رضا باب‌اله‌زاده دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی بابل و مدیرمسئول نشریه دانشجویی ناترینگ درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: حدود یک سال پیش به اتفاق جمعی از دوستان هم‌رشته‌ای تصمیم به راه‌اندازی فصلنامه‌ علمی ناترینگ به صاحب امتیازی بسیج دانشجویی واحد بابل گرفتیم که تاکنون ۳ شماره از آن منتشر شده است. یکی از اهداف ما از تاسیس این نشریه، فراهم کردن بستری برای دانشجویانی مثل خودمان بود که محلی برای نوشتن و اظهار نظر نداشتند. با گذشت زمان متوجه شدیم که تعداد افراد علاقه‌مند به فعالیت در نشریات دانشجویی کم نیست و همین سبب شد تا جمع ۵ نفره ما به هیئت تحریریه‌ای ۳۵ نفره تبدیل شود.

به گفته وی، ناترینگ در گویش محلی مازندران به معنای تلنگر است.

رضا باب‌اله‌زاده افزود: هیئت تحریریه ناترینگ متشکل از ۹ کارگروه یک تا ۹ نفره از دانشجویان با رشته‌های مرتبط است که هریک با حضور یک سرپرست و ویراستار محتوای تولیدی خود را برای هر شماره تهیه و برای جمع‌بندی نهایی ارائه می‌کنند. کارگروه‌های میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، پرستاری، پزشکی، علوم آزمایشگاه، دام‌پزشکی، اقتصاد، ادبیات و حقوق پزشکی از جمله آن‌ها است. مطالب هرشماره از نشریه ناترنینگ از سطح علمی بالایی برخوردار است و اگرچه یک نشریه علمی‌عمومی است اما در جایگاهی هم‌ردیف با نشریات علمی ترویجی قرار دارد؛ البته تبدیل آن به نشریه علمی ترویجی را نیز از طریق دانشگاه پیگیری کردیم اما گویا این نوع از نشریات صرفا توسط اعضای هیئت علمی منتشر می‌شود.

او معتقد است که تعامل مستمر با اساتید علوم پزشکی و دریافت نظرات و پیشنهادات آن‌ها یکی از عواملی است که سبب شده نشریه مشکلی بابت کیفیت و بار علمی نداشته باشد.

مدیر مسئول نشریه دانشجویی ناترینگ گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف ما از فعالیت در نشریه، رشد شخصی و تشکیلاتی دانشجویان است به همین خاطر، شرایط عضوگیری را آسان کرده‌ایم؛ اما پس از ورود به نشریه شاخص‌های مختلف اخلاقی و علمی را برای ادامه فعالیت در نظر گرفته‌ایم؛ تمرکز نیز بر روی شایستگی‌های اخلاقی افراد است زیرا افراد پس از مدتی آزمون و خطا کار در نشریه را یاد می‌گیرند، اما خلل‌های رفتاری و فرهنگی به سادگی قابل جبران نیست و بیشتر به تربیت خانوادگی ما مربوط می‌شود.

فعال دانشجویی واحد بابل عنوان کرد: طراحی گرافیکی نشریه ناترینگ توسط فردی که با دانشگاه قرارداد دارد انجام می‌شود. بر اساس آئین نامه نشریات دانشجویی، دانشگاه موظف به پرداخت هزینه‌های مربوط به طراحی نشریات است که خوشبختانه با همکاری کامل معاون فرهنگی واحد هیچ‌گونه دغدغه‌ مالی در این خصوص نداریم و حتی معاونت فرهنگی سیستم‌هایی را در اختیار ما گذاشته است که این جای سپاس‌گزاری از وی را نیز دارد. وجود یک معاون فرهنگی خوب و اهل تعامل با دانشجویان در هر دانشگاه نعمت بزرگی است که موجب تسهیل فعالیت‌های دانشجویی می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه بحث چاپ فیزیکی نشریات در آئین‌نامه نشریات دانشجویی نیامده‌است و اغلب نشریات به‌صورت دیجیتال منتشر می‌شوند، اما به علت تاثیرگذاری مطلوب نشریه ناترینگ در محیط دانشگاه، به کمک معاونت فرهنگی توانستیم هرشماره از ناترینگ را به چاپ کاغذی نیز برسانیم.

عضو شورای نظارت بر نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل تصریح کرد: بنده و دوست دیگرم که دو عضو دانشجویی شورای نظارت بر نشریات هستیم به عنوان نماینده دانشجویان و مدیران مسئول نشریات در جلسات این کمیته حضور داریم که بالتبع باید مطالبات آن‌ها را نیز مطرح و پیگیری کنیم تا مصوبات مختلف شورا، از جمله پرداخت کمک هزینه‌ مالی به نشریات به نفع دانشجو باشد. همچنین به شکل جدی کمک به فعالین نشریات خصوصا افراد تازه‌کار را در زمینه‌های گوناگون مثل بارگذاری نشریه در سامانه، طراحی، آئین نامه و چارچوب‌های قانونی دنبال می‌کنیم و در صورت لزوم، در هر ساعتی از روز در خدمت دوستان‌مان هستیم.

رضا باب‌اله‌زاده بیان کرد: برنامه‌ای نیز برای برگزاری یک همایش آموزشی برای مدیران مسئول نشریات واحدهای استان در نظر داریم که هم‌اکنون در دست بررسی است و امیدواریم بتوانیم در صورت امکان خلاهای آموزشی این حوزه را رفع کنیم.

او پیشنهاد داد: امروز صرفا برای مدیرمسئول نشریات دانشجویی از سوی دانشگاه حکم صادر می‌شود درحالی که صدور احکام برای سردبیر و اعضای هیئت تحریریه نیز می‌تواند به عضوگیری و همچنین افزایش پویایی، انگیزه و نشاط نشریات کمک‌ شایانی کند.

مدیر مسئول نشریه دانشجویی ناترینگ پیرامون جشنواره نشریات قلم تاکید کرد: اگرچه امسال ششمین دوره از جشنواره سراسری قلم برگزار می‌شود اما نواقصی که هر دوره از آن دارد، این‌ را به ذهن مخاطب متبادر می‌سازد که گویی تازه اولین باری است که دانشگاه اقدام به برگزاری این جشنواره می‌کند؛ ایراداتی همچون دشواری کارکردن با سامانه برای دانشجویان و خصوصا تازه‌واردها، تغییر چندباره زمان برگزاری جشنواره و همچنین آدرس سامانه بارگذاری نشریات، تقسیم‌بندی غیر دقیق آثار در سامانه به طوری که امکان بارگزاری مقاله به جای نشریه وجود دارد. این‌ها مواردی است که عدم وجود یک سازمان‌دهی یک‌پارچه را در مدیریت جشنواره قلم نشان می‌دهد.

صدور حکم برای هیئت تحریریه نشریات دانشجویی به عضوگیری بهتر کمک می‌کند/ رشد تشکیلاتی دانشجو، مهم‌ترین هدف فعالیت‌های فرهنگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1154052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =