چین در پی اتحاد مسالمت‌آمیز با تایوان

یک مقام دولتی چین با تاکید بر عزم این کشور برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی خود، گفت سرزمین اصلی چین باید با تمام قلمروهای دیگر از جمله تایوان، دوباره متحد شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، در ادامه کشمکش‌های سیاسی بین پکن و دولت‌های غربی بر سر مسئله تایوان و سیاست اصل چین واحد، یک مقام چینی از تمایل پکن برای اتحاد مسالمت‌آمیز با این جزیره خبر داد.

بیشتر بخوانید:

قطار چین به ایران راه‌اندازی خواهد شد

«ما شیائوگوآنگ» سخنگوی دفتر امور تایوان در دولت چین امروز (چهارشنبه) گفت که پکن مایل است بیشترین تلاش خود را برای حرکت به سمت اتحاد مسالمت‌آمیز با تایوان انجام دهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، آقای «ما» طی نشست خبری در پکن توضیح داد: «سرزمین مادری ما باید مجددا متحدا شده و این امر غیرقابل اجتناب خواهد بود. دولت چین آماده است تا هرچه در توان دارد برای حصول اتحاد صلح‌آمیز [با تایوان] را به کار بگیرد».

وی با تاکید بر اینکه عزم چین در حفاظت از قلمرو و سرزمین‌هایش تزلزل‌ناپذیر است، اظهار داشت: «البته تایوان می‌تواند نظام اجتماعی متفاوت از سرزمین اصلی [چین] داشته باشد، نظامی که در آن شیوه زندگی خودشان باشد از جمله آزادی مذاهب، ولی یک پیش‌شرط دارد و آن اینکه حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه‌ای حفظ شده باشد».

روز دوشنبه نیز «مائو نینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین با بیان اینکه پکن تلاش‌های غرب برای جداکردن تایوان از این کشور را تحمل نمی‌کند، هشدار داده بود آمریکا نباید پیام‌های اشتباه به جدایی‌طلبان این جزیره ارسال کند (جزئیات بیشتر).

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعاهای جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعاهایی که کشورهای جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشورهایی که پکن با آنها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیروهای جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

منبع: فارس

پیام/

کد خبر: 1154357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =