حقایقی درباره تقویت و افزایش کیفیت عملکرد حافظه

داشتن حافظه قوی می تواند در بهبود بسیاری از کارهای شما موثر باشد بنابراین با استفاده از روش متخصصان مغز، عملکرد حافظه و مغزتان را افزایش دهید.

 به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، افزایش عملکرد حافظه باعث می شود که شما هرچه سریع تر لیست خرید خود را به یاد بیاورید و بتوانید اعداد و شماره تلفن ها را حفظ کنید و در نتیجه کارتان بهتر پیش می رود. پیش از پرداخت به مورد خاصی باید بگوییم که سه مرحله برای افزایش قدرت حافظه تعریف شده است که شامل:

بیشتر بخوانید:

ترفندهای فوق‌العاده که حافظه‌تان را تقویت می‌کند

اول این که مغز باید تمرکز و توجه را در خودش ایجاد کند.
دوم این که تصویر سازی کند و یک تصویر ذهنی از چیزی که می خواهد در ذهن داشته باشد.
در نهایت ارتباط بین این مورد با موارد دیگر را در ذهنش بررسی کند تا بتواند یک فضای مناسب را در ذهن ایجاد کند.
ایجاد کردن هر کدام از این سه مرحله باعث جلوگیری از فراموشی می شود.

حال برای اینکه یاد بگیریم چگونه قدرت هر کدام از این مراحل را بالا ببریم، باید روی حافظه مان کار کنیم؛ حافظه چیز ثابتی نیست. فرقی ندارد که چقدر حافظه تان ضعیف باشد، در هر حال شما می توانید آن را ارتقا دهید، مگر اینکه آلزایمر داشته باشید.

توجه کنید که بسیاری از فراموشی ها نتیجه گوش ندادن یا تمرکز نکردن صحیح در وهله اول است. اگر می خواهید واقعا چیزی را یاد بگیرید یا به خاطر بیاورید، توجه خود را روی آن چیز خاص متمرکز کنید.

اگر مدام عینک خود را فراموش می کنید، برای جلوگیری از این اتفاق و افزایش قدرت حافظه، سعی کنید در ذهن تان نت برداری کنید و همیشه در ذهن خود یادداشت کنید که عینک تان را کجا گذاشته اید.

استفاده از روش متخصصان مغز برای تقویت حافظه

راهکار های موثر و مورد تایید متخصصان را برای افزایش قدرت حافظه را به شما معرفی می کنیم.

به یاد داشته باشید که تمرین معجزه می کند

هنگامی که کودک بودید یادتان می آید که باید در مدرسه شعر حفظ می کردید؟ این قضیه برای الان هم صدق می کند. برای افزایش قدرت حافظه باید تمرین کنید که اطلاعات را به شکل صحیح داخل مغز خود نصب کنید.

فرقی ندارد که انجام این کار در مورد نواختن پیانو باشد یا این که بخواهید یک روز ماندگار را با دوستانتان بیاد بیاورید، در هر صورت با تمرین کردن می توانید به وضعیت خوبی برسید و اطلاعات در مدت زمان طولانی تری داخل مغز شما ثبت می شود و همین باعث افزایش قدرت ذهنی خواهد شد.

بازی های ذهنی انجام دهید

شما باید سعی کنید تمرین های روزانه حافظه را برای مغزتان به انجام برسانید و اینکار را شبیه به ورزش که برای جسم تان انجام می دهید، هر روز تکرار کنید . یک راه برای انجام بازی ذهنی این است که به طور فعال قسمت های مختلف مغز را تحریک کنید.

می توانید بازی حافظه، پازل، سودوکو و جیگسا انجام دهید یا از وب سایت ها و اپلیکیشن های بازی های ذهنی استفاده کنید. راه حل کلیدی در این روش این است که خودتان را با انواع مختلفی از بازی ها به چالش بکشید که قسمت های مختلف مغز را به کار می گیرد و حافظه تان قدرت پیدا می کند.

تصویرسازی کنید

اگر می خواهید چیزهای مختلف را به یاد بیاورید، سعی کنید که تصویر ذهنی در ذهن خود بسازید. تصویر سازی یک ابزار اصلی برای افزایش قدرت حافظه است. هر چقدر که بیشتر تصویرسازی داشته باشید، ارتباط و اتصالات مغزی شما قوی تر می شود. همچنین می توانید در این روش از کارت های تصویری برای حفظ کردن نیز استفاده کنید.

ژورنال بنویسید یا طرحی بکشید

یکی دیگر از راه های افزایش قدرت حافظه این است که جزئیات مهم را داخل یک ژورنال یادداشت کرده یا طرحی بکشید. هر چه قدر که تجربه یادگیری شما غنی و قوی تر باشد، راحت تر می توانید آن را به یاد بیاورید. بخوانید، تماشا کنید، در موردش صحبت کنید و نقاشی بکشید.

هر چه قدر که راه های تعامل و تجربه را افزایش دهید، راحت تر آن را به ذهن می سپارید. ژورنال نویسی همچنین استرس را کاهش می دهد. پس این عادت را برای افزایش قدرت حافظه فراموش نکنید.

اجتماعی باشید

سپری کردن زمان با دوستان و کسانی که دوستشان دارید، یک عامل مهم برای سلامت مغز و حافظه محسوب میشود. ذهن ما ارتباطات عجیب و غریبی دارد و حافظه هم قدرت بسیار بالایی را در آن به عهده دارد.

داشتن یک زندگی اجتماعی قوی نه تنها استرس را کاهش می دهد، بلکه راهی عالی برای اطمینان از داشتن فرصت های زیاد برای به کارگیری حافظه و ارتقاء قدرت حافظه است. اگر خودتان به تنهایی یک رمان بخوانید، همه جزئیات داخل آن را یادتان نمی ماند اما اگر در یک گروه در مورد این کتاب صحبت کنید، احتمال اینکه چیزهای بیشتری از آن به خاطر بسپارید بیشتر است.

از گوشی موبایل هوشمند کمک بگیرید

استفاده از گوشی های هوشمند می تواند راه عالی برای بهبود حافظه باشند. می توانید از آلارم و یادآور ها برای خالی کردن فضای ذهنی خود استفاده کنید و اگر مدام در حال تفکر هستید و ممکن است یادتان برود که ساعت 4 عصر باید فرزندتان را به باشگاه ببرید و اگر بخواهید آن را به خاطر بسپارید احتمالاً تمرکز روی کارتان کاهش پیدا می کند و در نتیجه می توانید از آلارم گوشی استفاده کنید اما باید مراقب باشید که بیش از حد به آن تکیه نکنید، زیرا وابستگی بیش از حد به یاد آور های موجود در گوشی، ممکن است باعث تنبل شدن حافظه شود.

استرس‌تان را کاهش دهید

استرس به ناحیه هیپوکامپ مغز آسیب وارد می کند که ساختاری مهم برای یادگیری و حافظه است و اتصال نورون ها به یکدیگر را تغییر می دهد که روی حافظه بلندمدت و کوتاهمدت اثرگذار است. استرس باعث می شود که شما نتوانید روی یادگیری چیز های جدید تمرکز کنید و آنها را فراموش کنید بنابراین یادآوری آن ها برایتان سخت می شود.

هر روز برای از بین بردن استرس زمان بگذارید تا با انجام این کار هم خطر بیماری های قلبی و هم ذهنی در شما کاهش پیدا کند و هم حافظه خود را قدرت ببخشید. انجام تنفس عمیق، مدیتیشن، یادگیری و تمرینات و سرگرمی های جدید و ورزش به شدت تاثیرگذار است.

از خودتان کوییز یا امتحان بگیرید

اگر می خواهید نام تمام دوستانِ فرزندتان را در مهد کودک حفظ کنید، باید تمرین کنید و از خودتان امتحان بگیرید و ببینید که چقدر در این زمینه موفق بوده اید. ارزیابی کردن خودتان نه تنها باعث تقویت حافظه می شود، بلکه تمرکز شما را بالا می برد و باعث می شود که دفعه بعدی راحت تر همه چیز را به خاطر بسپارید.

چشمان خود را به اطراف حرکت دهید

ممکن است در یخچال را باز کنید و سریعاً فراموش کنید که دنبال چه چیزی می گشتید. اگر این اتفاق برایتان رخ داد، چند ثانیه به سرعت چشمان خود را از چپ به راست حرکت دهید و داخل یخچال را نگاه کنید احتمالاً متوجه می شوید که چه می خواهید. تکرار کردن الگوی چشم یکسان، راهی عالی برای به خاطر آوردن است.

برای سرگرمی ها زمان بگذارید

آیا عاشق خواندن رمان هستید؟ آیا دوست دارید پیانو بنوازید؟ آیا می خواهید پازل درست کنید؟ همه این سرگرمی ها تمرینی برای مغز هستند و حافظه را قدرت می بخشند.

انجام دادن یک سرگرمی باعث می شود که ذهن شما در حال فعالیت باشد و یادآوری و یادگیری برایش سریع تر انجام شود. همچنین استرس را کاهش می دهد که وجودش عاملی مخرب برای بهبود وضعیت ذهنی و حافظه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =