علل اصلی خارش زیر بغل در افراد مختلف

خارش زیر بغل به شدت ناخوشایند و حتی غیر قابل تحمل است، با تشخیص علل های بروز این مشکل میتوانید به راحتی از خارش زیر بغل جلوگیری و حتی درمان کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احتمالا خیلی از شما بعد از چند بار شیو کردن متوجه خارش زیربغل شده ‌اید یا حتی گاهی اوقات زیر بغل خود را شیو هم نکرده اید؛ تا حدی که مو ها بلند شده است؛ اما باز هم احساس خارش شدید دارید و می خواهید ببینید که علت چیست. 

بیشتر بخوانید:

نکات بهداشتی که باید درباره بهداشت پوست زیربغل بدانید؟

ابتلا به درماتیت تماسی

خارش مداوم زیر بغل می تواند به خاطر درماتیت تماسی اتفاق بیفتد و زمانی رخ می دهد که پوست با یک ماده حساسیت‌زا یا آلرژن تماس پیدا می کند که بعضی از این محرک های رایج شامل؛ انواع الکل ها، صابون ها، سورفاکتانت ها، رنگ ها و شوینده ها و حتی عرق می باشد که در کنار خارش، قرمزی و ورم، پوست پوست شدن، سوزش یا جوش هم ایجاد می شود.

عرق سوز شدن

زیر بغل گاهی اوقات بخاطر عرق سوز شدن دچار یک وضعیت التهابی می باشد که به خاطر تجمع رطوبت و گرمای زیاد روی چین خوردگی پوست اتفاق می افتد و سوزش و خارش زیادی را به وجود می آورد.

اگزما

اگزما هم یک وضعیت التهابی است که باعث قرمز شدن، پوست پوست شدن و خارش پوست زیر بغل، آرنج و پشت زانو می گردد که در چنین حالتی پوست خشک شده یا ترک می خورد و هنگام قرار گرفتن در معرض آلرژن، وضعیت بدتر خواهد شد.

پسوریازیس معکوس

این مشکل به خاطر فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی است که تولید سلول های جدید پوستی را بیش از حد بالا می برد و همین باعث می شود که فرد به وضعیتی به نام پسوریازیس معکوس دچار شود که نواحی حساس شده؛ مانند زیربغل براق تر از حالت طبیعی می شوند.

گرمازدگی

اگر پوست زیر بغل تان در روزهای گرم تابستان و هنگام انجام فعالیت‌ هایی که دمای بدنتان بالا می رود، دچار خارش می شود، احتمالا به خاطر گرمازدگی است و عرق زیاد در این ناحیه التهابات را هم افزایش داده که خارش را تشدید می کند.

لنفوم

لنفوم یا سرطان لنفاوی عاملی برای خارش زیر بغل خواهد بود که خارش مزمن را در افراد ایجاد می‌ کند و زمانی اتفاق می‌ افتد که پادتن ها و گلبول های سفید می خواهند که با سرطان مبارزه کنند و به سلول‌ های عصبی هم حمله می کنند. علائم دیگر آن شامل ورم غدد لنفاوی در ناحیه گردن، زیر بغل، خستگی مداوم، تب، عرق شبانه، تنگی نفس و کاهش وزن بدون دلیل است.

سرطان التهابی سینه

سرطان التهابی سینه یک گونه نادر از سرطان سینه است که می تواند با خارش در قسمت سینه یا پوست اطراف آن مثل زیر بغل همراه باشد که علائم دیگر آن شامل ورم سینه، قرمزی پوست، ضخیم شدن پوست اطراف سینه، تغییر حالت نوک پستان و ورم اطراف غدد لنفاوی می باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر خارش زیر بغل با راهکار های خانگی بهبود پیدا نکرد و بدتر شد، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت تان ارزیابی شود و تشخیص درستی صورت بگیرد که شاید نیاز به نمونه برداری و آزمایش های مشخص هم باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =