عوارض مصرف رانیتیدین برای سلامتی و بیماری های ناشی از آن

مصرف خودسرانه رانیتیدین می تواند عوارض خطرناکی برای زندگی انسان داشته باشد و معمولا برای معده استفاده می شود اما بدون مشورت پزشک هرگز از این داروی مخرب استفاده نکنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، رانیتیدین دارویی است که کاربرد اصلی آن درمان زخم معده و گاستریت می باشد و در درمان کوتاه مدت زخم های فعال دوازدهه یا زخمهای فعال و خوش خیم معده، حالات مرضی ترشح بیش از حد اسید معده مانند نشانگان زولینگر-الیسون، برگشت محتویات معده به مری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید:

قرص و داروهایی که اشتها را بیشتر و چاق کننده هستند

اگرچه مصرف این دارو برای رفع برخی مشکلات گوارشی مفید و مؤثر است، اما مصرف بیش از اندازه تعیین شده آن، می تواند موجب بروز برخی مشکلات و بیماری ها می شود.

متاسفانه امروزه در هر خانه ای قرص رانیتیدین یافت می شود و همه ما با بروز مشکلات معده بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف این دارو می نماییم و می پنداریم مصرف این دارو هیچ عارضه ای ندارد.

هشدار و عوارض برای مصرف رانیتیدین

قرص رانیتیدین با هشدارها و عوارض متعددی همراه است که باید قبل از مصرف بدانید.

مصرف خودسرانه و بیش از اندازه این دارو مانع جذب «کلسیم»، «منیزیم»، «اسید فولیک»، «ویتامین B12 »، «ویتامین D» خواهد شد، بنابراین، قرص رانیتیدین را تنها در مواقع مورد لزوم که پزشک به بیمار توصیه می کند، باید مصرف کرد.

کمبود ویتامین B12 که ناشی از مصرف بیش از حد قرص رانیتیدین است بعد از حدود پنج سال مشخص خواهد شد.

این دارو با کاهش جذب ویتامین B12 جذب موادی که نیاز به محیط اسیدی معده دارند را کم می کند و از جمله هضم و جذب پروتئین ها را کم میکند و افزایش خطر ذات الریه را نیز زیاد می کند.

دو عارضه مهم دیگر مصرف خودسرانه رانیتیدین، اختلالات کبدی و کلیوی در دراز مدت است.

شایع ترین عوارض این قرص پیدایش بثورات جلدی، گیجی، اسهال، سرگیجه و کاهش میل جنسی در درازمدت است.

برخی داروها مانند کتوکونازول، داروهای ضد دیابتی خوراکی، نیفیدیپین و فنی توئین با رانیتیدین تداخل دارند و ازاین رو خودسرانه مصرف رانیتیدین را انجام ندهید. 

جایگزینی رانیتیدین با سایمتیدین مخصوصا برای آقایان کار اشتباهی است زیرا باعث ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه ها در آقایان میشود.

عوارض مصرف رانیتیدین که باعث آلرژی می شود:

رانیتیدین می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. در صورت مصرف قرص رانیتیدین، اگر سابقه واکنش های آلرژیک دارید، به پزشک خود مراجعه کنید و اگر علائم یک واکنش شدید آلرژیک را دارید به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. علائم یک واکنش آلرژیک شامل موارد زیر است:

مشکلات تنفسی
تورم گلو یا زبان
تب

ایجاد قرمزی و جوش های پوستی

اگر تا به حال به رانیتیدین واکنش آلرژیک نشان داده اید به هیچ عنوان دوباره آن را مصرف نکنید. مصرف دوباره ی آن می تواند باعث مرگ شود.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی:

اگر مشکلات کلیوی دارید یا سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را از بدن خود پاک کنید. این امر مقدار سطح رانیتیدین بدن را افزایش می دهد و باعث بروز عوارض جانبی جدی بیشتری می شود.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی:

اگر دچار مشکلات کبدی هستید یا سابقه بیماری کبدی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی فراوری کنید. بنابراین رانیتیدین در بدن افزایش می یابد و عوارض جانبی جدی را در پی دارد.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مبتلا به پورفیری حاد (یک اختلال خونی ارثی):

اگر سابقه حمله ی پورفیری حاد دارید، نباید از رانیتیدین استفاده کنید. این دارو می تواند یک حمله پورفیری حاد را ایجاد کند.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مبتلا به سرطان معده:

این دارو مقدار اسید معده را کاهش می دهد که این امر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. اگر علائم شما ناشی از تومورهای سرطانی باشد، این دارو نمی تواند کمکی به درمان آن ها کند.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مسن:

کلیه های افراد مسن ممکن است به خوبی کار نکنند. این امر باعث می شود بدن شما به آرامی دارو را پردازش و پاک کند و در نتیجه دارو به مدت بیشتری در بدن باقی می ماند که خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. در موارد نادر، این دارو ممکن است باعث گیجی، افسردگی، اضطراب و توهم شود. در افراد مسن بیمار این اتفاق به وفور رخ می دهد.

عوارض مصرف رانیتیدین برای کودکان:

رانیتیدین برای کودکان زیر یک ماه تحت هیچ شرایطی موثر و ایمن نیست. همچنین برای افراد زیر 18 سال که معده آن ها بیش از حد اسید تولید می کند هم موثر و ایمن نیست.

عوارض کلی مصرف قرص رانیتیدین

قرص رانیتیدین قرصی است که همه کسانی که مشکل معده دارند آن را می شناسند. اما متاسفانه برخی افراد مثل نقل و نبات آن را می خورند و نمی دانند چه عوارض وحشتناکی دارد. از جمله عوارض قرص رانیتیدین می توان به:

درد قفسه سینه
تب
گلو درد
احساس کوتاه شدن تنفس
سرفه با خلط سبز یا زرد
سریع کبود شدن یا خونریزی کردن
احساس ضعف غیر عادی
کند یا تند شدن سرعت ضربان قلب
مشکلات بینایی
سرخی و تاول پوستی
کاهش اشتها
زردی پوست و چشم
کاهش توانایی جنسی.
خستگی، خواب آلودگی
برادیکاردی
کمی فشار خون
CHF
بیماری عروق محیطی
بثورات پوستی
تهوع، استفراغ، اسهال
کدر شدن ادرار و مدفوع

انتهای پیام/

کد خبر: 1155139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =