تشکیل اجتماعات دانشجویی در چه شرایطی امکان‌پذیر است؟

دانشجویان بر اساس منشور حقوق دانشجویی از حقوقی شامل دادرسی عادلانه، آزادی بیان و تشکیل اجتماعات برخوردارند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان بر اساس منشور حقوق دانشجویی از حقوقی شامل دادرسی عادلانه، آزادی بیان، تشکیل انجمن‌های سیاسی و صنفی و تشکیل اجتماعات برخوردار هستند.

دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در این راستا اقدام به انتشار منشور حقوق دانشجویی کرده است که بر اساس آن، حقوق دانشجویان در زمینه‌های سیاسی، آموزشی و صنفی را بیان کرده است.  

منشور حقوق دانشجویی با تاکید بر نیازها، خواسته‌ها و در کل زیست جهان دانشجویی و بر اساس قانون اساسی، مجموعه قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی مصوب در مراجع قانونی را گردآوری و خلاصه‌سازی کرده است.

حق برخورداری از دادرسی عادلانه، یکی از حقوق اساسی دانشجویان است؛ چرا که بر اساس اصل بیست و چهارم قانون اساسی و ماده ۶ منشور حقوق دانشجویی، هرکس حق برخورداری از دادرسی عادلانه دارد.

یکی دیگر از حقوق دانشجویان، حق آزادی بیان است. بر اساس ماده ۷ منشور حقوق دانشجویی و با استناد به اصل‌ ۳۲، ۳۴ تا ۳۹ قانون اساسی، نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند، مگر آنکه مخل مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد.

دانشجویان حق تشکیل اجتماع مسالمت‌آمیز را دارند

حق تشکیل اجتماعات به صورت مسالمت‌آمیز، بدون حمل سلاح و به گونه‌ای که مخل مبانی اسلام یا نظم عمومی نباشد بر اساس اصل‌۲۷ قانون اساسی و ماده ۹ منشور حقوق دانشحویی، برای دانشجویان آزاد است. 

حق تشکیل انجمن‌های سیاسی و صنفی هم از جمله حقوق اساسی دانشجویان است. بر اساس اصل‌۲۶ قانون اساسی،  دانشجویان برای تشکیل، عضویت و شرکت در جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی، صنفی و اسلامی که پایبند به اصول و موازین جمهوری اسلامی باشند، آزاد هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =