اساتید معارف در زمینه تقریب مذاهب توجیه شوند/ رفع شبهات دانشجویان از طریق گفتگو

عضو هیات علمی گروه معارف دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با بیان اینکه باید اساتید معارف در زمینه تقریب مذاهب توجیه شوند، گفت: باید از طریق گفتمان با قشر دانشجو شبهات به شکل منطقی پاسخ داده و نارسایی‌ها برطرف ‌شود. در این وضعیت گفت و گو از طریق آگاه‌سازی در کنار کرسی‌های علمی برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین وحید پورعلی، عضو هیات علمی گروه معارف  دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه  درباره رسالت دفتر تقریب مذاهب به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: این دفتر در دانشگاه آزاد اسلامی ناظر بر فعالیت‌ها و مباحث مطرح دانشگاهی  است. در دانشگاه آزاد اسلامی استان ارومیه  ۴ دفتر در واحدهای ارومیه، نقده، ماکو و مهاباد با رسالت آگاه سازی اساتید و صیانت از وحدت اساتید، دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی  تشکیل شده است.

فعالیت گروهک‌ها  برای از بین بردن وحدت 

وی  با بیان اینکه در دانشگاه آزاد اسلامی استان ارومیه وحدت وجود دارد، افزود: برای مثال همکاران و دانشجویان اهل سنت در کنار هم شیعیان به اشتغال و تحصیل می‌پردازند. در این شرایط از ایجاد تفرقه از سوی گروه‌ها و گروهک ها برای  از بین بردن وحدت موجود هراس داریم که  در این زمینه به برگزاری جلسات، کارگاه‌های متعدد در زمینه پیامدهای تفرقه و اختلاف می پردازیم.

وی درزمینه اقدامات تفرقه انگیز دشمن در یک ماه  اخیر  و فعالیت های این دفتر برای آگاه سازی به دانشجویان تاکید کرد: برای مقابله با تفرقه افکنی ها در زمینه فعالیت های فرهنگی، علمی تبیینی و در راستای آگاه سازی باشد. مقوله حجاب جزو مباحث فرهنگی محسوب شده و باید شبهات را حل کرد. برای مثال در کلاس های دانشگاه دانشجویان به طرح سوال پرداخته اما با گفتمان علمی، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و منطقی می توان شبهات  را کاهش داد.

برای مهار تفرقه افکنی‌های اخیر چه اقدامی باید انجام داد؟

 مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با بیان اینکه در وضعیت کنونی قشری هدف قرار گرفته که تحریک پذیر و آسیب پذیر است، تاکید کرد: از طریق گفتمان با قشر دانشجو شبهات به شکل منطقی پاسخ داده و نارسایی‌ها برطرف می‌شود. در این وضعیت گفت و گو از طریق آگاه‌سازی و در کنار آن کرسی‌های علمی و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: البته کرسی‌های آزاد اندیشی به کرراتدر دانشگاه‌ها برگزار شده اما باید محدودیت در برگزاری این کرسی‌ها را برطرف کرد و در زمینه اختلافات قومی و اجتماعی بهترین اقدام گفت و گو و حل شبهات بجای برخورد سخت است.

تقریب فقط در زمینه دینی نیست

حجت الاسلام والمسلمین پورعلی ادامه داد: تقریب به معنای همزیستی مسالمت آمیز در مباحث  دینی مطرح است. کسی به دنبال تغییر مذهب  افراد نیست، بلکه تقریب به این معناست که  اهل سنت و شیعیان در مذهب خود باقی بماند در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند. تقریب فقط در زمینه دینی نیست، بلکه همکاری‌های مشترک فراوان  در داخل و خارج از کشور در حوزه‌های اقتصادی، علمی، تولید محصولات مشترک، فرهنگی و ... می‌تواند موثر باشد.

اساتید معارف در زمینه تقریب مذاهب توجیه شوند

به گفته وی در گام نخست باید  درزمینه تقریب مذاهب توجیه شده و اطلاعات کافی در زمینه ضرورت، آسیب‌های اختلاف و تفرقه، زمینه‌های تقریب و همکاری برای اساتید گروه معارف برگزار شود. در مرحله نخست کارگاه‌ها در زمینه تقریب برای اساتید فعال در این زمینه برگزار شود و در گام دوم محتوا در اختیار اساتید قرار داده شود تا در طول ترم یک جلسه را به تقریب مذاهب آن اختصاص دهند.

انتهای پیام/

  

کد خبر: 1156874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =