هزینه برگزاری کرسی آزاداندیشی چگونه تامین می‌شود؟

رئیس دانشگاه‌ها بر اساس آیین نامه «کرسی‌های آزاد اندیشی» وظیفه دارد تا بودجه برگزاری این کرسی‌ها را تامین کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ایجاد فرهنگ تضارب آرا و تعامل علمی_فرهنگی و برگزاری جلسات گفت‌وگو محور بین دانشجویان با طیف‌های سیاسی گسترده در دانشگاه‌ها از وقوع برخی ناآرامی‌ها، حواشی و تجمعات جلوگیری می‌کند. بنابراین با توجه به اتفاقات چند روز اخیر در برخی دانشگاه‌ها ضرورت راه‌اندازی یا برگزاری جلسات کرسی، مناظره، نقد، نظریه پردازی، آزاد اندیشی بیش از پیش احساس می‌شود. 

البته برگزاری کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌ها موضوع جدیدی نیست. به طوری اینکه  آیین نامه «کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاهی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» در جلسه ۵۳۱ و در تاریخ ۱۷ اسفند ۸۲ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و مرجع فعالیت برای برگزارکنندگان این کرسی‌ها است.

اعتبارات و تشویقات کرسی آزاداندیشی

بر اساس ماده ۱۱ آیین نامه «کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاهی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی» هزینه‌های مختلف برگزاری کرسی آزاد اندیشی در سال اول؛ باید توسط رئیس دانشگاه و از محل اعتبارات در اختیار وی تامین شود. همچنین رئیس دانشگاه موظف است برای سال دوم و بعد از آن ردیف مستقلی برای تامین  بودجه کرسی در بودجه کل دانشگاه در نظر بگیرد.

انتخاب و تجلیل از آثار برگزیده در هر جشنواره یا همایش باعث انگیزه بخشی و ایجاد رقابت سالم بین اعضا می‌شود. بنابراین ماده ۱۲ این آیین نامه تاکید دارد که هیئت‌های دانشگاه‌ها و هیئت مرکزی موظف هستند از کرسی‌های برتر، نمونه و افراد فعال در برگزاری آن به نحوه شایسته‌ای تقدیر کند. همچنین رئیس دانشگاه موظف است؛ اعتبار مشخصی را برای این تجلیل پیش بینی کرده و اختصاص دهد.

گفتنی است، بر اساس تبصره ۹ آیین نامه «کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاهی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی»، دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی باید از این آیین نامه پیروی کنند. همچنین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ناظر بر روند برگزاری این کرسی‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =