تربیت دانش آموزان در اختیار فضای مجازی و رسانه/ مسئولان تربیتی در زمینه ساختاری و محتوای شبکه‌های اجتماعی ضعیف عمل کردند

معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سازمان سما با بیان اینکه تربیت دانش آموزان در اختیار فضای مجازی و رسانه است و مسئولان فرهنگی در کنترل ساختاری و محتوایی شبکه‌های اجتماعی ضعیف هستند، گفت: مهمترین نیاز نسل جدید شناخت دقیق از روحیات و ایجاد تعامل است.

حجت الاسلام و المسلمین سید وحید معتمدی، معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سازمان سما در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به مناسبت فرارسیدن روز دانش آموز ۱۳ آبان با بیان اینکه رویکرد تربیتی در وزارت آموزش و پرورش مغفول مانده است، درباره تربیت دانش آموزان در شرایط کنونی گفت: مفهوم شناسی در تعلیم و تربیت دو مقوله جدا از هم هستند و تربیت به مسائل مذهبی و فرهنگی خاص اشاره دارد. در حالی که با دیدگاه دقیق تربیت یک مفهوم کلی و تعلیم هم یکی از عوامل تربیت را شامل می‌شود.

 وی با بیان اینکه تربیت در زمینه‌های مختلف انجام می‌شود، افزود: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت باید در ساحت‌های مختلف وجودی انسان در قالب‌های ساحت تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی، ساحت تربیت اقتصادی و حرفه‌­ای، ساحت تربیت علمی و فناوری، ساحت تربیت اجتماعی و سیاسی، ساحت تربیت زیستی و بدنی و ساحت تربیت زیبایی‌ شناختی و هنری  انسان را یک موجود متعادل تربیت می‌کند، ایجاد  شود.

معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سازمان سما تاکید کرد: نخستین ساحت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در زمینه تربیتی اعتقادی، عبادی و اخلاقی می‌تواند در قالب تربیت صحیح در ابعاد متعدد مورد توجه قرار بگیرد. برای مثال دیدگاه به مقوله هنر این است که هنر یکی از زمینه‌های ایجاد تربیت صحیح است. دیدگاه به تربیت بدنی و ورزش فقط قوای جسمی نیست، بلکه دیدگاه تربیت دینی، اعتقادی و فکری مورد توجه قرار می‌گیرد. ساحت نخست در سند تحول روح دیگر ساحت‌ها در قالب تربیت انسان اثربخش است.

برنامه‌ریزی سازمان سما در زمینه تربیت همه جانبه، کامل و تلفیقی است

وی درباره روند توجه به تربیت از سوی مدارس سما ادامه داد: بر اساس الگوی قدیمی بخشی از رویکرد دانش آموزان در مدرسه را نباید به مقوله فرهنگ اختصاص داد و بخشی دیگر را در قالب علمی دانست، بلکه در بطن تمامی اقدامات علمی، هنری، اقتصادی، اجتماعی و زیستی اصل تربیت صحیح را شاهد هستیم و برنامه‌ریزی سازمان سما در زمینه تربیت همه جانبه، کامل و تلفیقی است.

حجت الاسلام معتمدی در پاسخ به این سوال که در ۲ سال اخیر شبکه‌های اجتماعی به اجبار وارد نظام آموزشی ما شده و چه لطمه‌هایی می‌تواند به شناخت و اخلاق میان دانش آموزان به دنبال داشته باشد؟ تاکید کرد: تربیت و یادگیری دانش آموزان به عوامل متعدد همچون مدرسه، معلم، محتوای درسی، محیط خانواده، فضای مجازی و رسانه، تفریح و ... دخیل است. مدرسه بخشی از تربیت دانش آموزان را برعهده دارد و از جهات دیگر در زمینه تربیت با آسیب‌های متعدد مواجه هستیم. باید خانواده‌ها را به مسائل تربیتی آگاه کرد و یکی از عوامل همچون آموزش خانواده، ارتباط‌گیری و نظام خانواده را در دستور کار سیستم تربیتی مدارس سما قرار داد و فضای مجازی و رسانه یکی از عوامل مهم در تربیت دانش آموزان که به حد قابل توجهی پلتفرم‌ها در اختیار نیست و یکی از آسیب‌ها از سوی رسانه است و  در ابعاد ساختاری و محتوایی ضعیف هستیم.

معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سازمان سما ادامه داد: باید تاثیرگذاری فضای مجازی را در زمینه تاثیرگذاری مثبت و سازنده در مسیر تربیت صحیح اقدام کرد. برای مثال یک مسجد در کنار مدرسه بهترین شرایط را برای تکمیل روند تربیتی می‌دانیم که در برنامه‌ها گنجانده شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین نیاز دانش آموزان امروز این است که از لحاظ فضای ذهنی و روحی درک شود، گفت: متولیان امر تربیت اعم از خانواده باید آنها را درک کرده و در صورت درک خواسته و علایق خود جلو بروند. البته از طریق بکارگیری روش‌های قبلی زبان تفاهم از بین می‌رود و مهمترین نیاز نسل جدید شناخت دقیق روحیات و ایجاد تعامل است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157632

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =