آخرین جزئیات ارائه کالابرگ به جای یارانه نقدی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه کالابرگ منتفی نشده، گفت: کالابرگ هم یکی از طرح هایی است که نیاز کشور است. اما وزارت صمت تنها تصمیم گیر نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علیرضا شاه‌میرزایی امروز در نشست خبری در خصوص کسب و کارهای اینترنتی گفت: کالابرگ هم یکی از طرح هایی است که نیاز کشور است. اما وزارت صمت تنها تصمیم گیر نیست. ارائه کالابرگ منتفی نشده و حتی به صورت پایلوت در چهار شهرستان گرمسار، آبیک، دماوند و فیروزکوه اجرا شده است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات اجرای یارانه نان/ امکان اجرای پایلوت کالابرگ از مهر ماه

وی درباره کسب و کارهای اینترنتی نیز گفت: خسارت کسب و کارها از قطع اینترنت به طور دقیق قابل محاسبه نیست و یکی از راهکارها حمایت از کسب و کارهای بزرگ و کوچک است.  در حوزه تجاری لازم است که اینترنت بین‌الملل اختصاص دهیم و  پلت‌فرم‌های داخلی را تقویت کنیم. این درحالیست که شبکه‌های خارجی هم باید باشند تا انحصار شکل نگیرد و رقابت داشته باشیم. 

وی با اشاره به اینکه کل فروش دیجیتال سال گذشته یک هزار و ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت:  پیش‌بینی می‌شود این عدد امسال به ۱,۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که ۱۷ درصد از کل فروش در روش‌های مختلف در کشور را که حدود ۷ هزار هزار میلیارد تومان است را شامل می‌شود. البته ۹۷ درصد این کسب‌وکارها روی پلت‌فرم های داخلی انجام می‌شود.

معاون وزیر صنعت در مورد قیمت‌گذاری دستوری کالاها نیز گفت:  اساساً قیمت کالاها و خدمات وابسته به عرضه و تقاضاست و سیاست دستوری نمی‌تواند در این حوزه نقشی داشته باشد.

عرضه اجباری کالا با قیمت دستوری در بورس

معاون وزیر صمت همچنین در مورد عرضه اجباری کالا با قیمت دستوری در بورس، گفت: به هیچ وجه چنین موردی نداشته‌ایم و اساساً این مساله با قانون بورس در تناقض است.

وی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: وقتی ارز حذف شد برخی از کالاها ۴ تا ۵ برابر امکان افزایش قیمت را داشتند بنابراین در این حیطه ورود دولت و قیمت گذاری بدیهی بود. باید اشاره شود که بسیاری از کالاهای صنعتی وارد بورس شده‌اند و با وجود نوسان نرخ دلار قیمت آن کالاها کنترل شده است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال قبلاً قیمت سیمان و فلزات به شدت از دلار و مواردی همچون گاز تأثیر زیادی می‌گرفت اما در این یک سال نوسانات قیمتی در این دو بخش کنترل شد.

شاه‌میرزایی در مورد سامانه جامع تجارت اظهار کرد: در سامانه جامع تجارت حجم کالا، احتکار، قاچاق، کمبود کالا و… رصد می‌شود و مسائل قیمت در این سامانه نبود و اخیراً این آیتم اضافه شده است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: تکمیل سامانه جامع تجارت هیچ گاه به پایان نمی‌رسد زیرا دائم موارد و وظایف جدیدی اضافه می‌شود و این سامانه به‌روز می‌شود. منتهی ما به حرکت سامانه شتاب داده ایم؛ به عنوان نمونه تاکنون ۹۵۰ هزار شناسه کالا صادر شده که دو سوم مربوط به این یک سال بوده است. همچنین در مجموع ۷ میلیارد کد رهگیری صادر شده که به عنوان مثال در حوزه لوازم یدکی ۳۳۰ میلیون کد رهگیری صادر شده است. ۶۳۵ هزار کد نقش در این سامانه تعریف شده که می‌توانند اطلاعات در سامانه وارد کنند.

وی با بیان اینکه اجرای پروژه مردمی سازی یارانه‌ها شرایط خاص و متفاوت بوده، تصریح کرد: حتی دولت‌های قبلی که ادعای آزادی اقتصادی داشتند، جرئت اجرای این پروژه‌ را نداشتند. اما این دولت جرئت کرد و با حذف ارز دولتی قیمت برخی اقلام چهار تا پنج برابر شد و در این شرایط تصمیم‌های خاص برای قیمت برخی کالاها گرفته شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =