قرارداد جدید ترکیه برای فروش پهپاد به لیبی

ترکیه قراردادی را با یکی از طرف‌های درگیر در لیبی امضاء کرده که بر اساس آن هواپیماهای بدون سرنشین رزمی بیرقدار در اختیار دولت دبیبه قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، بر اساس اخبار منتشر شده توسط رسانه‌های ترکیه‌ای، «خلوصی آکار» -وزیر دفاع ترکیه» و «عبدالحمید دبیبه» -رئیس دولت موقت طرابلس- در 25روز  اکتبر دو قرارداد نظامی در استانبول امضا کردند. گفته شده که بر اساس این قرارداد، هواپیماهای بدون سرنشین رزمی بیرقدار ترکیه، در اختیار دولت دبیبه قرار خواهد گرفت.

 نکته حائز اهمیت در مورد این قرارداد این است که قراردادهای مذکور در حالی امضاء شده که درگیری‌های داخلی در لیبی همچنان ادامه دارد و در اختیار داشتن این پهپادها می‌تواند موازنه را به نفع یکی از طرف‌های درگیر تغییر دهد.

در همین راستا، «اگیله صالح» -رئیس پارلمان مستقر در شرق لیبی- و «خالد المشری» -رئیس شورای عالی دولتی مستقر در طرابلس- سه روز قبل از امضای قرارداد نظامی ترکیه با «عبدالحمید دبیبه»، توافق کرده بودند که اقداماتی را برای اتحاد دو دولت رقیب لیبی و از سرگیری گفت‌وگوها به منظور برگزاری انتخابات انجام دهند.

ترکیه از یک طرف مدعی تلاش برای میانجیگری بین طرف‌های درگیر لیبی است و در همین راستا «دبیبه» و «فتحی بشاغا» -نخست وزیر منصوب شده توسط پارلمان- را به استانبول دعوت کرد. بدیهی است که قرارداد نظامی با یک طرف، در تضاد کامل با تلاش برای پایان دادن به جنگ داخلی در لیبی قرار دارد. رسانه‌های لیبی پیش‌تر گزارش داده بودند که دبیبه یک واحد پهپادی ایجاد کرده و به دنبال خرید هواپیماهای بدون سرنشین بیرقدار ترکیه است.

اما سکوت بین المللی در قبال قرارداد اخیر ترکیه در حالیست که غربی‌ها جنگ رسانه‌ای تمام عیاری در مورد آنچه تحت عنوان استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین یاد می‌شود، آغاز کرده‌اند. ادعاهای رسانه‌های غربی در مورد پهپادهای ایرانی در حالی مطرح می‌شود که ایران و روسیه این امر را رد کرده و کشورهای غربی نیز مستنداتی در این خصوص ارائه نداده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =