آیا برگزاری کنکور به شیوه جدید در تحقق عدالت آموزشی موثر است؟

کارشناسان و مسئولان آموزشی معتقدند، برگزاری کنکور ۱۴۰۲ به شیوه دو مرحله‌ای می‌تواند در کوتاه مدت  تنش‌های داوطلبان را کاهش داده و در زمینه تحقق عدالت آموزشی اقدام موثری به شمار می‌رود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، داوطلبان برای ثبت نام در کنکور ۱۴۰۲ از ۸ تا ۱۴ آبان فرصت دارند. یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور در سال ۱۴۰۲ مربوط به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری است. چندین سال است که تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بر نتایج کنکور دغدغه‌های فراوان را برای داوطلبان ایجاد کرده است. سهم سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲ در مقایسه با کنکور سالیان گذشته تغییر پیدا کرده است.

با توجه به آخرین تغییرات کنکور سراسری نمره و سوابق تحصیلی نقش مهمی در قبولی داوطلبان ایفا می‌کنند. تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ به صورت قطعی محاسبه می‌شود. این تاثیر قطعی به میزان ۴۰ درصدی محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر و با یک زبان ساده اینگونه می‌توان عنوان کرد که در کنکور ۱۴۰۲ تاثیر سوابق تحصیلی ۴۰ درصد به صورت قطعی از پایه دوازدهم است. حال این سوال مطرح است که برگزاری کنکور به شیوه جدید برای داوطلبان می‌تواند تحقق عدالت آموزشی و کاهش استرس‌ها و اضطراب‌ها را به دنبال داشته باشد.

برگزاری کنکور  باید اصلاح شود

محمد بطحایی، رئیس سازمان سما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند برگزاری کنکور ۱۴۰۲ گفت: به باور بنده برای بی‌عدالتی در بعد کیفی باید به سرعت چاره اندیشی شود. البته به موازات آن برگزاری کنکور هم باید اصلاح شود. به باور بنده اعلام تغییر جدید در کنکور در بروز عدالت آموزشی موثر و یک گام رو به جلو تلقی می‌شود. امیدواریم با استواریی سیاست‌گذاران در این تغییرات در آینده نزدیک مساله کنکور حل شود.

یادگیری عمیق دروس عمومی در تغییرات کنکور مورد توجه است

غلامرضا یمینی رئیس امور گسترش و استقرار واحدهای آموزشی سما درباره حذف دروس عمومی از کنکور سراسری و تاثیرات آن در روند آموزش در مدارس به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت:  این اقدام به معنای حذف دروس نیست و در کنکور محتوای این دروس حذف نمی‌شود و دانش آموزان برای کسب مهارت‌های فنی و تخصصی باید بتوانند پیش نیاز لازم برای دروس دانشگاهی را بگذرانند. حذف دروس عمومی از کنکور به معنای حذف یا کم توجهی به آن در مدرسه نیست، بلکه با توجه به اهمیت دروس عمومی در ایجاد دانش، نگرش و مهارت برای زندگی آتی دانش آموز مورد توجه جدی‌تر قرار می‌گیرد و فقط در سطح یک آزمون تنزل پیدا نمی‌کند.

به گفته وی وقتی یادگیری هدف باشد، طبیعتا غنی‌سازی محتوا و روش‌های ارزشیابی و متدولوژی مورد توجه قرار می‌گیرد. حذف دروس عمومی در کنکور به معنای بی‌توجهی به این دروس نیست و مدرسه در این دروس یادگیری عمیق را هدف قرار داده است.

رئیس امور گسترش و استقرار واحدهای آموزشی سما یکی از رویکردهای جدید آموزش برنامه درسی تلفیقی است، افزود: معلم در روند آموزش بایستی توجه به مهارت‌های حل مساله را در بین دانش آموزان تقویت کند.

تحقق عدالت آموزشی با برگزاری امتحانات نهایی محقق می‌شود

سامخانیان، مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران در واکنش به تصمیمات جدید در زمینه برگزاری کنکور  به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: این اقدامات به نفع بنگاه‌های کنکوری است. برای تحقق عدالت آموزشی وزارت آموزش و پرورش باید بتواند در پایه‌های یازدهم و دوازدهم به شکل نهایی امتحانات را برگزار کند. هرچند این وزارتخانه چنین امکاناتی ندارد و در صورت برگزاری امتحانات داخلی مدارس را به بنگاه اقتصادی تبدیل می‌کند.

سامخانیان افزود: مهمترین مشکل در بین دانش آموزان نداشتن انگیزه برای ادامه تحصیل در سطوح عالی و رویکرد ورود به بازار کار و کسب درآمد است. دانش آموزان نسل جدید کم تحمل و خواستار ورود به بازار و کسب درآمد در اسرع وقت هستند.

برگزاری کنکور برای دانش آموزان اختلال ایجاد می‌کند

 حجت الاسلام و المسلمین سید وحید معتمدی، معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سازمان سما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند برگزاری کنکور به شیوه جدید گفت: اگر در این طراحی دروس عمومی تاثیرگذار باشد و  در بین دانش آموزان اهمیت خود را از دست ندهد می‌توان اذعان کرد که این طرح مناسب بوده و می‌تواند موثر باشد. البته با اصل کنکور مخالف هستیم.

وی افزود: کنکور ایجاد دغدغه و تنش به والدین و داوطلبان به همراه دارد و برای دانش آموزان مقاطع دهم، یازدهم و دوازدهم برنامه‌های فرهنگی کم توجهی شده و  در این شیوه برگزاری کنکور برای دانش آموزان اختلال ایجاد می‌کند. برگزاری کنکور به شیوه  جدید برای جبران تنش‌های فکری موثر است. این شیوه برگزاری کنکور در کوتاه مدت موثر است، اما برای طولانی مدت باید به فکر حذف کنکور بود.

به گفته معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سازمان سما در ۴۰ سال گذشته مقوله تعلیم و تربیت در اولویت دولت‌ها نبود، اما در صورت اراده قوی، می‌توان کنکور را حذف کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158316

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =