نسل امروز خودکنترلی و نحوه مصونیت در برابر مشکلات را بیاموزد/ جلوگیری از بروز هرگونه اقدام آسیب‌زا به دانش‌آموزان

معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سازمان سما با بیان اینکه باید نسل امروز خودکنترلی و نحوه مصونیت در برای مشکلات را بیاموزد، گفت: در اغتشاشات از بروز هر اقدام آسیب‌زا به دانش آموزان جلوگیری شود.

حجت الاسلام و المسلمین سید وحید معتمدی، معاون فرهنگی، هنری و تربیت بدنی سازمان سما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نیاز نسل امروز و چگونگی مقابله با آسیب‌های تربیتی گفت: باید دیدگاه‌ها به تربیت عوض شود، چون در گذشته سیستم تربیتی کشور در زمینه ایجاد محدودیت‌ها از اهمیت برخوردار بود. هرچند در وضعیت کنونی به دلیل گستردگی در دسترسی به رسانه و فناوری چارچوب‌ها برداشته شده است. برای مثال نوجوان با تلفن همراه به تمامی چارچوب‌های فیلتر شده فضای مجازی شکسته می‌شود و باید مصونت و خودکنترلی کودکان را تقویت کرد.

وی افزود: این مهم از طریق بینش‌ها، کنش‌ها و فضای فکری دانش آموزان تقویت می‌شود. برای مثال وقتی فرد با فرصت‌ها و تهدیدهای رسانه آشنا شده و در گرایش‌ها فضاها را مدیریت کرد و اگر فضای تربیتی دلچسب و لذتبخش باشد، طبیعتا فرزندان برای تهدیدها مصون تربیت می‌شود. به باور بنده با توجه به تعالیم دیدگاه خودکنترل و مصونیت از طریق نماز، توجه به اهل بیت، انس با قرآن، تعامل با پدر و مادر، شیوه رفاقت صحیح و ... از اهمیت برخوردار است.

تاکنون مسئولان فرهنگی جامعه گوش شنوا نداشتند

حجت الاسلام معتمدی درباره چگونگی رفتار با نوجوانان و جوانان تحت تاثیر اتفاقات اخیر ادامه داد: باید از هر گونه اقدام آسیب‌زا به دانش آموزان جلوگیری شود. نکته دیگر اینکه در فضای ملتهب استدلال نتیجه بخش است.

به گفته وی درخت تنومند انقلاب اسلامی با شعار چند فرد جوگیر خدشه‌دار نمی‌شود. باید نهادهای فرهنگی جامعه قبل از بروز این مسائل گوش شنوا پیدا می‌کردند نه زبان گویا. تاکنون مسئولان فرهنگی جامعه ۹۹ درصد حرف زده و یک درصد هم گوش شنوا نداشتند. به باور بنده ۷۰ درصد مشکلات از طریق شنیدن و شنیده شدن حل می‌شود. نکته دیگر اینکه باید از دانش آموزان مراقبت کرده و آسیب پیش‌رو چندان جدی نیست.

مسئولان فرهنگی صعه‌صدر را ارتقا دهند

وی تاکید کرد: هم‌اکنون باید مسئولان فرهنگی صعه صدر را ارتقا داده و آرامش را در فضای مدرسه ایجاد کنند. دانش آموز را نباید مجرم دانست، چون همین امر به زخم طولانی مدت تبدیل می‌شود. باید دانش آموز به عنوان فرد معترض هیجانی را به گفت‌وگو فراخواند. بسیاری از فرآینده‌های فرهنگی جامعه نیازمند تصحیح است در حالی که به‌رغم صرف هزینه کلان در زمینه فرهنگی اقدامات بی‌نتیجه و نیازمند واکاوی و آسیب‌شناسی است.

استفاده از ظرفیت مشاوره بیش از پیش در مدارس سما

حجت الاسلام معتمدی در پاسخ به این سوال که از طریق اقدامات مشاوره‌ای چگونه می‌توان وارد عمل شد؟ افزود: مدرسه سما جزیی از دانشگاه آزاد اسلامی است و با مسئولان مراکز مشاوره امین دانشگاه آزاد وارد مذاکره شدیم. در برخی از مراکز مشاوره همچون مرکز نجف آباد سازمان سما مرکز مشاوره مرکز مشاوره ایجاد شد و از مشاوران در مدارس بکار گرفته می‌شوند. البته باید بتوان نهضت توانمندسازی در بین مربیان بهداشت، مربیان پرورش برای مشاوران اورژانسی در دوره‌های آموزشی برای مربیان پرورشی، طلاب طرح امین، مربیان بهداشت مشاوره ابتدایی ایجاد کرد. برای هر استان اساتید مشاوره و روانشناس خبره تدارک دیده  شده است.

وی گفت: دانش آموز باید فضای مدرسه پرنشاط و از ظرفیت مشاوره بهره‌مند شود. هرچند در این ایام مراکز استان‌ها ملتهب بود و در بین دانش آموزان از خانواده‌های آسیب دیده  بیش از پیش فعالیت کردند.

حجت الاسلام و المسلمین متعمدی درباره دغدغه‌های دانش آموزان تاکید کرد: تاکنون از ۷۰۰ خانواده نظرسنجش شده و دغدغه‌های آنها مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس ۵۰ درصد خانواده‌ها در زمینه فعالیت فرزندشان در فضای مجازی دغدغه‌مند هستند. همچنین در زمینه‌های ارائه آزادهای بیش از حد یا اندک به دانش آموزان، اختلافات خانواده و ... از دیگر مسائل مورد اهمیت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =