باکو همچنان به دنبال افزایش همکاری با دشمنان ایران / فعالیت‌های ضدایرانی رسانه‌های جمهوری آذربایجان ادامه دارد

مراد رعنایی با بیان اینکه تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در حوزه قفقاز بسیار ضعیف بوده، اظهار کرد: همین امر موجب شده که رهبران جمهوری آذربایجان در جهت تامین منافع خود با همکاری برخی کشورهای منطقه آرایشی امنیتی در نوار مرزی با جمهوری اسلامی ایران شکل داده‌اند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه قفقاز و پایان دادن به مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان همچنان ادامه دارد. در همین راستا، دو کشور مذکور در نشست سه جانبه در سوچی روسیه آمادگی خود را برای حل و فصل مسائل باقی مانده اعلام کردند. امروز نیز «نیکول پاشینیان» -نخست وزیر ارمنستان- در راس هیئتی بلند پایه وارد ایران شد. به نظر می‌رسد یکی از اهداف این سفر هماهنگی در مورد برخی تحولات منطقه قفقاز باشد. این سفر در حالی انجام می‌شود که لفاظی‌های رسانه‌ها و برخی محافل سیاسی جمهوری آذربایجان علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد؛ هر چند که شواهد امر حاکی از حل و فصل برخی مناقشات در سطح دیپلماتیک است. در همین راستا، مصاحبه‌ای با مراد رعنایی –استاد دانشگاه و تحلیلگر حوزه آسیای میانه و قفقاز- انجام شد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد لفاظی رسانه‌های جمهوری آذربایجان اظهار کرد: اکثر رسانه‌های جمهوری آذربایجان نوعا در اختیار حاکمیت و دولت این کشور بوده و توسط مقامات دولتی، فعالان سیاسی و به ویژه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی مدیریت و هدایت می‌شوند. رعنایی با بیان اینکه اقدامات و تمهیدات آنها کاملا حساب شده است، گفت: هدف آنها مخدوش کردن افکار عمومی نسبت به جمهوری اسلامی ایران است و از همین رو اخبار منطقه را جهت‌دار و هدفمند طرح می‌کنند. به گفته این کارشناس مسائل قفقاز: جمهوری اسلامی ایران همچنین موانعی برای افراد و گروه‌هایی که همسو با جمهوری اسلامی ایران هستند ایجاد و بستر را برای برخورد گروه‌های امنیتی با آن گروه‌ها –به خصوص با حزب اسلامی- فراهم می‌کنند. وی افزود: در سال‌های اخیر به وفور دیدیم که اعضای حزب اسلامی را دستگیر و بازداشت کردند و حتی اماکنی وابسته به آنها را از جمله مساجد تخریب کردند.

رعنایی در خصوص ارزیابی تحولات قفقاز، خاطر نشان کرد: بی‌تردید با شکل‌گیری دولت‌ها و کشورهای تازه تاسیس شده بعد از فروپاشی شوروی فرصت‌ها و تهدیداتی جدی در عرصه‌های مختلف اعم از اقتصادی‌، سیاسی و فرهنگی برای کشورهای منطقه و نظام جمهوری اسلامی ایجاد شد. به همین خاطر، ابرقدرت‌های منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای در تلاش بودند تا حضور خود را در منطقه افزایش دهند. وی افزود: با توجه به مرز مشترک طولانی که جمهوری اسلامی در منطقه از منظر حیاتی و امنیتی مناقشه جمهوری آذربایجان و ارمنستان و استمرار آن موجب بی‌ثباتی و حتی حضور و نفوذ قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به دنبال داشته که تبعات موجب افزایش تهدید و آسیب‌پذیری امنیتی برای ایران شده است. از نظر وی، مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به جهت تحریک رژیم صهیونیستی و اهدافی که حتی اردوغان –رئیس جمهور ترکیه- به ویژه برای تحقق اهداف پان‌ترکیسم دنبال می‌کند، استمرار خواهد داشت.

این کارشناس مسائل قفقاز با بیان اینکه مقامات نظام جمهوری اسلامی باید تصمیمات بااقتداری را اتخاذ کنند، تصریح کرد: در سال‌های اخیر تحرکات دیپلماتیکی جمهوری اسلامی بسیار ضعیف بوده است و همین امر موجب شد که رهبران جمهوری آذربایجان در جهت تامین منافع خود یارگیری با رژیم صهیونیستی انجام دهند. به گفته وی، از بدو تاسیس جمهوری آذربایجان، ترکیه هم از حیث اقتصادی و در ابعاد مختلف در آنجا حضور داشت. از نظر رعنایی، علیرغم اشتراکات فرهنگی، دینی و ... انتظار می‌رفت که جمهوری آذربایجان تعاملات فرهنگی و حتی نظامی خود را با جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد، که متاسفانه این کار را انجام ندادند. وی در ادامه گفت: حضور ایران خیلی کم‌رنگ شده و فعالیت‌های دشمنان در نوار مرزی با جمهوری اسلامی گسترش یافته و حتی ارایشی توسط رژیم صهیونیستی در مرزهای ایران شکل گرفته است.

رعنایی در ادامه در خصوص سناریوهای آینده درگیری بین ارمنستان با جمهوری آذربایجان اظهار کرد: جمهوری آذربایجان به خصوص بعد از مناقشه بین روسیه و اوکراین اتفاق افتاد، شرایط را برای تحقق آرزوی دیرینه خود یعنی آزادسازی بخشی از اراضی مورد مناقشه مناسب دیدند و در این مقطع زمانی اقداماتی را انجام دادند. وی افزود: حتی فراتر از آن، با حضور مستشاران ترک و رژیم صهیونیستی تلاش به گسترش خاک خود داشتند؛ در همین راستا، تلاش کردند با سناریوهای پشت پرده دالان زنگه زور تصاحب کرده تا ارتباط زمینی جمهوری آذربایجان با ترکیه را برقرار کنند.

انتهای پیام/                                              

کد خبر: 1158421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیزاده IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
      0 2
      تحلیل کوچه بازاری و کودکانه. با این تحلیل گرهای حوزه قفقاز، که عنوان استادی دانشگاه را هم یدک میکشند، سیاست ایران در حوزه قفقاز بچه گانه، احساساتی و همواره با تحریف و توهین و افترا بوده و نتیجه اش هم در قفقاز قابل مشاهده میباشد.