گیاهان دارویی تولید داخل استاندارد نیستند/ بکارگیری گیاهان دارویی در عرصه داروسازی نیازمند مدیریت کلان

مسئول مرکز تحقیقات شیمی رازی واحد شهرضا با بیان اینکه تاکنون در کشور برای تولیدات گسترده گیاهان دارویی به شکل تخصصی اقدامات مناسب انجام نشده است، گفت: میزان فلزات در گیاهان دارویی به دلیل آبیاری نامناسب بیش از استانداردهای تعریف شده است.

سید نظام‌الدین میرستاری، مسئول مرکز تحقیقات شیمی رازی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: تاکنون در حوزه گیاهان دارویی به شکل تخصصی اقدامات مناسب انجام نشده و در حال حاضر عمده استفاده از گیاهان دارویی به شکل سنتی و بدون نوآوری است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی در این حوزه دسترسی به مواد اولیه گیاهی است، افزود: اهمیت گیاهان دارویی در میزان وجود ماده موثر دارویی است، چون ماده موثره در نوع بذر، منطقه جغرافیایی، آب، خاک، نوع برداشت و ... بستگی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا با بیان اینکه تاکنون کشت‌ها در زمینه گیاهان دارویی به شیوه سنتی انجام شده است، ادامه داد: اغلب گونه‌ها عمدتا اصلی نیستند و در برداشت هم اقدامات مناسب انجام نمی‌شود و برای ارتقای این اقدامات نیازمند کارهای بنیادی هستیم.

میرستاری با بیان اینکه برای ارتقای کاربرد گیاهان داروی باید اقدامات در حوزه کاشت، داشت و برداشت از شیوه سنتی خارج شود، تاکید کرد: صادرات گیاه‌های دارویی به دلیل ایجاد ارزش افزوده باید به شکل اساسی به این کار ورود کرد و اقدامات علمی و تخصصی در دستور کار قرار بگیرد. برای مثال پرورش گیاهان دارویی از طریق آب حاوی فلزات سنگین صادرات محصولات را منتفی می‌کند، چون در صورت فرآوری ماده موثره محصولات در آزمایشگاه میزان فلزات سنگین مشخص شده و کشور مقصد محصولات را برگشت می‌زند.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا با بیان اینکه در وضعیت کنونی کیفیت آب برای آبیاری گیاهان چندان مورد توجه نیست، اظهار کرد: بنابراین برای اقدامات اساسی باید از ابتدایی‌ترین مرحله کاشت اقدامات اساسی انجام شود و در مرحله فرآوری هم از اقدامات روز دنیا بهره گرفت تا بتوان استخراج مناسب داشت و کیفیت ماده استخراج شده افزایش یابد.  بی‌شک کشورهای برخوردار از استاندارهای مناسب تغذیه‌ای محصولات گیاهی ایران را برگشت می‌زنند. برای مثال در سال‌های اخیر کشور روسیه محصول فلفل دلمه ایران را  به دلیل وجود فلزات فراوان برگشت زد.

وی افزود: برای بکارگیری گیاهان دارویی در عرصه داروسازی نیازمند مدیریت کلان هستیم و جهاد کشاورزی می‌تواند با ساماندهی مناطق مختلف کلاس‌ها و کارگاه‌های توجیهی برای کشاورزان برگزار کند. از سوی وزارت جهاد کشاورزی نیازمند ساماندهی سیستمی برای ارتقای کیفیت تولیدات و صادرات گیاهان دارویی هستیم.

میرستاری تاکید کرد: گیاهان فراوان در طبیعت خواص آنتی باکتریال و آنتی بیوتیک دارند. برای مثال در آزمایشات متعدد تاثیرات آویشن بر دام و مرغداری‌ها با نتایج مطلوب همراه بوده است. برای تولید آنتی بیوتیک‌های انسانی هم باید پزشکان وارد عمل شوند. این اقدامات می‌تواند برای انسان اثربخش باشد و نیازمند تست‌های بالینی از سوی تیم‌های پزشکی هستیم. برای تحقق استفاده از گیاهان دارویی باید وزارت بهداشت و درمان وارد عمل شود، اما از سوی پزشکان به دلیل وجود مقاومت در برابر تاثیرات گیاهان دارویی و طب سنتی عزمی برای ارتقای این مهم وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =