پروبیوتیک استنشاقی توسط دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی اختراع شد

دانشجوی رشته تخصصی داروسازی صنعتی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی از ثبت اختراع پروبیوتیک استنشاقی برای اولین بار در جهان خبر داد و افزود: پروبیوتیک استنشاقی برای درمان بیماری‌ها و تقویت دستگاه تنفسی موثر برای اولین بار در جهان تولید شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، پروبیوتیک‌ها نوعی باکتری مفید برای بدن ما خصوصا برای دستگاه گوارش هستند. این باکتری‌ها به سلامت روده کمک بزرگی می‌کنند، چرا که روند رشد باکتری‌های خطرناک را کنترل می‌کنند. محققان این باکتری‌های خوب را میکروارگانیزم‌هایی توصیف کردند. حال باید به این نکته توجه کرد که پروبیوتیک‌ها فقط در تقویت سیستم گوارش موثر نیستند، بلکه دانشجوی رشته تخصصی داروسازی صنعتی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی برای اولین بار در جهان موفق به ثبت اختراع پروبیوتیک استنشاقی برای تقویت سیستم تنفسی شده است.

عطیه رضایی، دانشجوی رشته تخصصی داروسازی صنعتی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: از اقدامات جدید در حوزه داروسازی صنعتی در دانشکده ما در زمینه پروبیوتیک میکروب‌های مفید دستگاه گوارش است. هرچند در خوراکی‌های متعدد همچون ماست و دیگر لبنیات پروبیوتیک وجود دارد، اما پایان نامه بنده درباره پروبیوتیک استنشاقی است.

دانشجوی رشته تخصصی داروسازی صنعتی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران افزود: تاکنون فعالیت‌ها در زمینه داروسازی صنعتی گسترده است و دارو در اشکال متعدد تولید می‌شود. برای مثال برخی از داروها که قرص آن در کشور وجود ندارد به تولید قرص، شربت و ... در قالب فعالیت‌های پژوهشی انجام می‌شود. نکته دیگر اینکه برخی از داروها پروبیوتیک هستند و نیازمند فناوری، واکسن و ... هستند.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هم اکنون پروبیوتیک استنشاغی به مرحله تولید رسیده است؟ گفت: هم اکنون این محصول در حال صنعتی شدن است. هرچند هر یک از محصولات برای تولید گسترده باید این مرحله را طی کنند.

وی درباره نمونه خارجی این محصول تاکید کرد: انواع محصولات پروبیوتیک در حوزه دارو مشابه خارجی دارد. البته برای اولین بار پروبیوتیک برای سیستم تنفس و استنشاقی استفاده شده و در مرحله ثبت اختراع قرار دارد.

رضایی درباره قابلیت اسپری استنشاقی پروبیوتیک تاکید کرد: این محصول برای تقویت سیستم تنفسی بکار برده شده، چون میکروب‌هایی در سیستم تنفسی فعالیت کرده که باعث بیماری‌های تنفسی شده و  پروبیوتیک از بروز انواع بیماری تنفسی جلوگیری می‌کند.

به گفته دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران این اسپری بعد از درمان برای ریکاوری  سیستم تنفسی فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشور ما به دلیل فراوانی میزان آلودگی هوا و شیوع بیماری‌های تنفسی همچون کرونا این اسپری استنشاقی برای تقویت سیستم تنفسی از اهمیت برخوردار و نمونه خارجی ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159116

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =