تبعیض در پذیرش دانشجویان آمریکایی/ چندین دهه پذیرش نژادپرستانه در دانشگاه لغو می‌شود؟

نژادپرستی در پذیرش دانشجویان دانشگاه هاروارد و کارولینای شمالی سبب طرح شکایاتی به دادگاه شد که مدعی تبعیض این دانشگاه‌ها در مورد سفیدپوستان و آسیایی‌آمریکایی‌ها بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تاثیر نژاد در پذیرش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا، موضوعی است که بیش از یک سده از طرح آن می‌گذرد. گذشته از برخوردهای نژادپرستانه‌ای که اتفاق می‌افتاد، هم‌اکنون پنج نفر از ۹ عضو دادگاه عالی آمریکا اعلام آمادگی کرده‌اند تا چندین دهه پذیرش نژادپرستانه در دانشگاه را لغو کنند. پرونده‌ها بر ضد دانشگاه هاروارد و دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل (UNC) در سال ۲۰۱۴ به دادگاه ارجاع داده شد.

در این پرونده‌ها آمده است که دانشگاه‌ها در مورد سفیدپوستان و آسیایی‌آمریکایی‌ها تبعیض قائل می‌شوند. این موضوع مغایر با نقض قانون آمریکا مبنی بر «حمایت برابر قانون» از افراد است.

دادگاه عالی در سال ۱۹۵۴ حکم داد که دولت آمریکا موظف است شرایط را برای بهبود ثبت‌نام اقلیت‌ها در کالج‌ها و دانشگاه‌ها فراهم کند. این حکم به عنوان سهمیه مورد حمله قرار گرفت. در نتیجه دانشکده پزشکی که ۱۶ صندلی از ظرفیت ۱۰۰ نفره خود را به متقاضیان اقلیت اختصاص داده بود، این سهمیه را لغو کرد. پس از لغو این سهمیه‌ها، برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه کالیفرنیا شاهد کاهش تعداد آمریکایی-آفریقایی‌تبارها بودند.

طبقه‌بندی افراد بر اساس نژاد خطرناک است

کارشناسان معتقدند که طبقه‌بندی افراد بر اساس نژاد خطرناک است و باید نقطه پایانی داشته باشد. باید به روزی برسیم که برای پذیرش نیازی به در نظر گرفتن نژاد نباشد.

یکی از قضات آمریکایی گفت: بررسی پذیرش‌های دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که متقاضیان آسیایی کمترین امتیاز را نسبت به سایر گروه‌ها کسب می‌کنند. این موضوع به دو دلیل می‌تواند باشد؛ یکی این که این افراد به اندازه سایر نژادها صداقت، شجاعت، مهربانی و همدلی ندارند و دوم آن که مشکلی در امتیازدهی وجود دارد.

بر اساس نظرسنجی‌ها، سه چهارم بزرگسالان سیاهپوست گفته‌اند که هویت نژادی‌شان در نحوه تفکر آن‌ها اهمیت بسیاری دارد؛ چرا که این افراد نژاد یا قومیتشان را مرکز هویت خود می‌دانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =