دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها، فقط از نظر سازمانی وجود دارند/ قانون ممنوعیت ورود ملکه زنبور عسل به ایران، دردسر زنبورداران

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه معتقد است که برخی کشورها از طریق ارتباط با صنعت دانشجو می‌پذیرند؛ اما در این ایران دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها، فقط از نظر سازمانی وجود دارند.

مختار غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که شکل‌گیری ارتباط دانشگاه و صنعت در ایران نیازمند این است که نگاه صنعت به دانشگاه مثبت‌تر شود، اظهار کرد: صنعت نباید پژوهش‌های دانشگاهی را به عنوان هزینه درنظر بگیرند. صنعت باید بپذیرد که راه‌هایی نرفته وجود دارد که می‌تواند برایش سودآور باشد. بسیاری از کشورها از صنعت، بودجه تحقیقاتی می‌خواهند. این بودجه به دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه با اشاره به این که بودجه تحقیقاتی دانشگاه‌ها بسیار ناچیز است، افزود: برخی کشورها از طریق ارتباط با صنعت دانشجو می‌پذیرند؛ اما در این ایران دفاتر ارتباط با صنعت در دانشگاه‌ها، فقط از نظر سازمانی وجود دارند. صنعت در ایران به جای گریز از دانشگاه باید بداند که به کمک دانشگاه می‌تواند به راه‌های تولیدی جدید برسد.

وی درباره پایان‌نامه تقاضامحوری که در زمینه عملکرد گروه‌های نژادی زنبور عسل انجام شده است، گفت: زنبورداران برای افزایش بهره‌وری به دنبال استفاده از زنبورهای متنوع هستند. موسسه تحقیقات علوم دامی کشور سال‌هاست که در زمینه نژاد زنبور ایرانی کار می‌کنند و به دنبال رقابت این نژاد با نژادهای خارجی هستند؛ با گذشت چندین دهه از این موضوع، هنوز زنبوری با بازدهی بالا به زنبورداران معرفی نشده است.

غفاری با تصریح بر این که متاسفانه ورود ملکه‌های زبور از نژادهای خارجی به ایران ممنوع است، یادآور شد: مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند که چرا نیاز زنبورداران را به درستی تامین نمی‌کنند. با افزایش جمعیت، تقاضای عسل در جامعه افزایش پیدا می‌کند. برای پاسخگویی به نیاز جامعه یا باید تعداد کندوها را افزایش داد یا افزایش تولید به ازای هر واحد انجام شود. برای مثال کندویی که تاکنون ۱۰ کیلو عسل تولید می‌کرده، باید ۳۰ کیلو عسل تولید کند. طبیعتا راهکار دوم منطقی‌تر است چون با کمترین نیروی کار و بدون افزایش هزینه می‌توان به تولید عسل بیشتری دست یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه در ادامه خاطرنشان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که زنبور مانند گاو شیری نیست که ورودش سخت باشد. افراد با استفاده از پاکت‌های مخصوص می‌توانند این زنبورها را به کشور وارد کنند. این ورود غیرقانونی زنبورها به کشور، سبب اختلاط نژاد زنبور ایرانی با زنبورهای قاچاق می‌شود. البته ورود زنبور ممنوع است به این معنا نیست که اگر کسی زنبور کارنیکا داشته باشد، مورد بازخواست قرار می‌گیرد. به دست آوردن نژادهای خارجی در مناطق غربی کشور که به مرز هم نزدیک هستند، سهل‌الوصول‌تر است.

کدام نژاد زنبور عسل صرفه اقتصادی بیشتری دارد؟

وی تاکید کرد: در این پژوهش می‌خواستیم به این سوال جواب دهیم که نگهداری از کدام نژاد زنبور عسل صرفه اقتصادی بیشتری دارد؟ نگهداری زنبور تابع شرایطی محیطی است به این معنا که ممکن است هر زنبور در یک منطقه بازدهی بالاتری داشته باشد. نتایج این پژوهش نشان داد که از بین چهار گروه ژنتیکی مورد بررسی، نژاد هیبرید برای آب و هوای کوهستانی غرب کشور پربازده‌ترین نژاد زنبور است. نژاد ایرانی به آب و هوای کشور عادت دارد و نژاد خارجی هم ویژگی‌های مثبت دیگری دارد که ترکیب این دو بهترین زنبور برای غرب کشور است.

غفاری با بیان این که همایش ملی زنبور عسل شهریور ماه امسال در دانشگاه ارومیه برگزار شد، گفت: هدف از همایش این بود که بتوانیم نظرات خود را به گوش مسئولان برسانیم. در بیانیه همایش به این موضوع اشاره شده است؛ اما هنوز به افرادی که تصمیم‌گیرنده هستند، نرسانده‌ایم. درخواست ما این بود که به چند واحد دانشگاهی اجازه داده شود تا زنبور وارد کنند. نمودار تولید عسل در ایران نشان می‌دهد که برخی استان‌ها مانند آذربایجان، زنجان و کردستان آب و هوای مناسبی برای پرورش زنبور دارند. به همین دلیل، توصیه ما این است که برای این استان‌ها تدابیری اندیشیده شود تا دانشگاه‌ها نژادهای مختلف زنبور را به صورت علمی بررسی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه یادآور شد: اگر این امکان فراهم شود و دانشگاه‌ها حدود ۴ سال در این زمینه پژوهش کنند، می‌توان نتیجه‌ای جامع به دست آورد. و در نتیجه می‌توان از قانونگذاران خواست که در این زمینه مشخص شده حمایت کنند.

وی با اشاره به این که غیرقانونی بودن ورود نژادهای زنبور به ایران، سبب می‌شود که افرادی که تخصصی ندارند به صورت قاچاق زنبورها را به کشور بیاورند، افزود: مشکلاتی برای زنبورداری کشور ایجاد شده که نه تنها نمی‌توانیم نژاد ایرانی را حفظ کنیم، بلکه به از بین رفتن نژاد دامن زده‌ایم. خلوص نژاد زنبور ایرانی به دلیل ورودهای غیرقانونی زنبور غیراصلی از بین رفته است. وقتی ورود زنبور به کشور قانونی شود، اعضای هیئت علمی هم می‌توانند به پژوهش بپردازند؛ اما هم‌اکنون افراد غیرمتخصص، تولیدکننده ملکه در کشور شده‌اند.

گفتنی است، مختار غفاری استاد راهنمای پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «مقایسه عملکرد چهار گروه نژادی زنبورعسل (کارنیکا، ایتالیایی، مدا و هیبریدی از مدا و کارنیکا) در مناطق کوهستانی غرب کشور ایران» است. استفاده از توصیه‌های ارائه شده در این پایان‌نامه کمک می‌کند که زمستان‌گذرانی زنبورها کمتر شده و میزان عسل‌آوری بالاتر برود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1159335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =