فواد ایزدی: دو سال به شدت سخت پیش روی دولت بایدن / احتمال استیضاح رئیس جمهور توسط جمهوری‌خواه‌ها وجود دارد

فواد ایزدی با اشاره به کسب اکثریت مجلس نمایندگان توسط جمهوری‌خواه‌ها پیش بینی کرد که احتمالا دو سال باقی مانده از دولت بایدن به درگیری و اختلافات سیاسی داخلی سپری شود و احتمال به جریان افتادن مجدد برخی پرونده‌های سیاسی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، سرانجام پس از ماه‌ها گمانه‌زنی و تلاش دو حزب –دموکرات و جمهوری‌خواه- برای پیروزی در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا، این انتخابات به پایان رسید و اکثریت مجلس نمایندگان به جمهوری‌خواه‌ها رسید و اکثریت سنا در اختیار دموکرات‌ها باقی ماند. اگرچه نتایج انتخابات آنطور که جمهوری‌خواه‌ها می‌خواستند پیش نرفت، اما به هر ترتیب تا همین حد هم کار در دو سال باقی مانده برای دولت دموکرات سخت خواهد شد. علاوه بر این، به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران در آمریکا، نتایج این انتخابات بر انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا نیز تاثیرگذار خواهد بود. به منظور بررسی بیشتر این موضوع، گفتگویی با دکتر فواد ایزدی –تحلیلگر حوزه سیاست خارجی- انجام شد.

این کارشناس سیاست خارجی در پاسخ به سوالی در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا اظهار کرد: پیش بینی می‌شد که جمهوری‌خواه‌ها اکثریت مجلس نمایندگان را به دست بگیرند اما در مورد سنا تردید وجود داشت که در دست دموکرات‌ها باقی ماند. وی با اشاره به اینکه جمهوری‌خواه‌ها می‌توانستند در مجلس نمایندگان درصد بالاتری داشته باشند، تصریح کرد: این اتفاق رخ نداد و موج سرخی که قرار بود پیروز قاطع شود، در عمل موفقیتی نداشت.     

این تحلیلگر سیاسی به یک ویژگی این دور از انتخابات اشاره کرد و گفت: در انتخابات اخیر رکوردی در هزینه اتفاق افتاد و 16 میلیارد دلار هزینه شد که نشان می‌دهد نفوذ پول در ساختار سیاسی آمریکا همچنان وجود دارد. وی افزود: اگر در آمریکا نامزدی بیشتر هزینه کند، 94 درصد شانس پیروزی بیشتری دارد و فردی که کمتر هزینه می‌کند تنها 6 درصد شانس پیروزی دارد.   

ایزدی همچنین خاطر نشان کرد که اکثریت مردم آمریکا در انتخابات کنگره شرکت نمی‌کنند و میزان مشارکت عمومی حدود 42 درصد است اما متاسفانه این امر مورد توجه قرار نمی‌گیرد. وی افزود: اما پیدا کردن آمار مشارکت بسیار سخت است زیرا معمولا منتشر نمی‌شود که دلیلش این است که ملاک موفقیت انتخابات در آمریکا درصد شرکت کنندگان نیست. به گفته دکتر ایزدی، بسیاری از مردم آمریکا اعتقادی به سیستم دو حزبی ندارند و به همین خاطر در آن شرکت نمی‌کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر نتایج به دست آمده بر دو سال باقی مانده از دولت بایدن و سخت‌تر شدن فضا برای وی در دو سال پیش‌رو، ضمن تایید این موضوع خاطر نشان کرد: به شدت فشا برای دولت بایدن سخت خواهد شد؛ زیرا اگر دولت بایدن بخواهد طرحی را در کنگره تصویب کند، هم باید در مجلس نمایندگان و هم سنا تایید شود و چون اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار جمهوری‌خواه‌ها قرار گرفته، تصویب طرح‌ها با چالش مواجه خواهد شد. وی در ادامه افزود: دولت بایدن چند پرونده دارد که احتمال به گردش افتادن آنها در مجلس نمایندگان و حتی احتمال استیضاح بایدن وجود دارد. به گفته دکتر ایزدی، علاوه بر این، پرونده پسر بایدن که فرد بسیار فاسدی است، فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان، موضوع استفاده سیاسی از وزارت دادگستری علیه جمهوری‌خواه‌ها و پرونده‌های متعدد دیگری که احتمال به جریان افتادن مجدد آنها توسط جمهوری‌خواه‌ها وجود دارد.

وی احتمال داد که دو سال باقی مانده از دولت بایدن به درگیری و اختلافات سیاسی داخلی سپری شود. به گفته ایزدی، دولت بایدن اکنون باید اصطلاحا «اردک شل» را مدیریت کند. از نظر این کارشناس مسائل آمریکا، دولت بایدن در دو سال اول هم تحرک خاصی نداشت، لذا اکنون که اکثریت مجلس نمایندگان در دست جمهوری‌خواه‌هاست مطمئنا کار سخت‌تری در پیش دارد.   

ایزدی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر نتایج به دست آمده بر انتخابات ریاست جمهوری 2024 اظهار کرد: اینکه دولت بایدن نمی‌تواند کارنامه خوبی از خود به نمایش بگذارد، قطعا بر انتخابات 2024 تاثیرگذار خواهد بود، اما این بدان معنی نیست که نامزد جمهوری خواه پیروز خواهد شد؛ زیرا در ذهن مردم آمریکا، جمهوری‌خواه‌ها سابقه جالبی ندارند. وی با بیان اینکه پیش بینی نتایج 2024 از الان ممکن نیست، افزود: تنها چیزی که می‌توان گفت این است که احتمالا بایدن نمی‌تواند کارنامه خوبی از خود باقی بگذارد.    

انتهای پیام/

کد خبر: 1160608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =