می‌توان از متان تولید شده در مرکز پسماند آرادکوه استفاده مفید کرد

حسنوند عنوان کرد که حجم پسماند موجود در آرادکوه می‌تواند دلیلی بر تولید متان در این مرکز مدیریت پسماند باشد و در همه جای دنیا از این گاز برای تولید انرژی استفاده می‌کنند.

محمد صادق حسنوند رئیس مرکز تحقیقات آلودگی هوا دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص انتشار گاز متان از مرکز مدیریت پسماند آرادکوه گفت: بخش زیادی از پسماندها را ترکیبات آلی تشکیل می‌دهند؛ با دفن زباله‌ها، ترکیبات آلی زیر خاک توسط میکروارگانیسم‌ها تجزیه می‌شوند و گاز متان تولید می‌شود البته در دنیا تجهیزات و تکنولوژی‌هایی برای استفاده از این گاز وجود دارد . یکی از منابع انتشار گاز متان در ایران واحدهای پردازش پسماند مانند آرادکوه تهران است.

بیشتر بخوانید

ماجرای عکس جنجالی ناسا از ایران / آرادکوه متهم ردیف اول

حسنوند عنوان کرد: متان در دسته گازهایی است که به عنوان آلاینده هوا محسوب نمی‌شوند و گازی گلخانه‌ای است. اگر غلظت متان از حدی فراتر برود می‌تواند از لحاظ ایمنی خطرآفرین شود. از جهتی می‌توان از این گاز استفاده کرد و صرفه اقتصادی هم دارد.

او افزود: علاوه براین دامداری‌ها، گاوداری‌ها و مزارع برنج هم دیگر منابع انتشار هستند. براساس حجم پسماندی که در تهران تولید می‌شود، آرادکوه پتانسیل بالایی برای تولید متان دارد. غلظت متان تولید شده در آرادکوه هم اندازه‌گیری نشده اما براساس اصولی که وجود دارد، انتظار می‌رود که آرادکوه پتانسیل انتشار درصد بالایی از متان را داشته باشد. به علاوه این منطقه دامداری و گاوداری‌های زیادی هم دارد  که می‌توانند متان تولید کنند. از جهتی ما ایستگاه‌های ثابتی نداریم که متان را در آن منطقه اندازه‌گیری کند و نمونه‌برداری‌ها دوره‌ای بوده است.

حسنوند توضیح داد: یکی از تکنولوژی‌های موجود در دنیا تکنولوژی است که می‌تواند از زباله استحصال گاز انجام دهد. از گاز متان می‌توان برای تولید برق، پخت و پز و غیره استفاده کرد که در بسیاری از نقاط دنیا این کار انجام می‌شود. در آرادکوه هم استفاده از متان مطرح شده بود اما نمی‌دانم که امروز این پروژه در چه مرحله‌ای است.

به گزارش ایسکانیوز، ناسا چند روز پیش عکسی ماهواره‌ای از ایران منتشر کرد که انتشار آن موجی از واکنش‌ها را دربرداشت و از شهردار گرفته مسئولان محیط زیست در این باره اظهارنظر کردند. ماجرا از این قرار است که محققان ناسا، ظرف پنج ماه گذشته و به دنبال نصب طیف سنج تصویربرداری  (EMIT) در ایستگاه فضایی بین‌المللی با قابلیت تشخیص گازهای گلخانه‌ای از جمله متان و دی‌اکسیدکربن، موفق به شناسایی ۵۰ ابر ساطع‌کننده متان در چند منطقه جهان از جمله آسیای مرکزی (ترکمنستان) خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده (حوزه پرمین، جنوب شرقی نیومکزیکو و یکی از بزرگ‌ترین میادین نفتی جهان) شده‌اند که به استناد تصاویر ثبت شده توسط این طیف‌سنج، یکی از این کانون‌ها شامل ابری از گاز متان به طول پنج کیلومتر، در آسمان جنوب تهران و بر بالای یک مجتمع دپوی زباله شناسایی شده و طبق تصاویر به دست آمده، این ابر پنج کیلومتری در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان به هوا می‌فرستد.

ناسا می‌گوید دلیلی که سراغ پیدا کردن منشا متان در دنیا رفته این است که غلظت این گاز نسبت به دی اکسید کربن در اتمسفر کمتر است اما ‌می‌تواند تاثیر مخرب‌تری روی لایه ازون داشته باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1160739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =