روش آسان از بین بردن جرم دندان

رفع جرم دندان ها از مشکلاتی است که اکثر افراد با ان درگیر هستند می دانید که می توان با روش های خانگی نیز جرم دندان را ازبین برد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،‌ تشکیل جرم بر روی دندان ها به صورت کاملا آرام رخ می دهد و به مرور زمان سبب از بین رفتن لثه ها و ایجاد شکل ظاهری ناخوشایند می شود . برای از بین بردن جرم دندان ، می توانید به پزشک مراجعه نمایید اما راه هایی نیز جایگزین درمان پزشکی وجود دارد که بسیار تاثیرگزار هستند . در ادامه این بخش به این راهکارهای از بین بردن جرم دندان اشاره خواهیم کرد .

بیشتر بخوانید:

دلیل جرم گرفتن دندان چیست؟

-با دقت مسواک زدن

مسواک زدن بهترین درمان برای از بین بردن جرم دندان می باشد و هیچ چیز را نمی توان جایگزین آن کرد . اگر نیم ساعت بعد از هروعده مسواک بزنید، می توانید تا حد زیادی خطر پلاک های دندان را کاهش دهید و هنگام مسواک زدن باید تمام دندان های خود را از هر طرف تمیز کنید.

-استفاده از خمیر دندان فلورایدی

بیشتر خمیردندان ها در این روزها حاوی فلوراید هستند . ماده فلوراید در خمیر دندان باعث تقویت ریشه دندان می شود و خطر پوسیدگی را بر اثر خوردن و نوشیدن مواد اسیدی کاهش می دهد و البته که مشکل این فرآیند این است که بسیار آرام عمل می کند و در کنار آن باید رژیم غذایی خود را نیز اصلاح کنید.

-خرید خمیر دندان کنترل جرم

اگر دندان های شما مستعد جرم و پلاک است باید حتما از خمیر دندان هایی استفاده کنید که این پلاک ها را از بین ببرد . این خمیرها حاوی ماده به نام تریکلوسان هستند که یک ماده آنتی بیوتیکی است و تعداد زیادی از باکتری ها را از بین می برد.

-تمیز کردن دندان با جوش شیرین

سال های زیادی است که افراد از جوش شیرین برای تمیز کردن دندان های خود استفاده می کنند . یک قاشق غذا خوری جوش شیرین را با مقدار بسیار کمی نمک مخلوط کنید و سپس آن را به یک مسواک مرطوب بزنید و به دندان هایتان بزنید و سپس مثل همیشه دندان های خود را آب بکشید.

-ترگیب آلوئه ورا و گلیسیرین

فواید آلوئه ورا بر همه اثبات شده است اما آیا می دانستید که این گیاه برای دندان های شما نیز مفید است ؟ یک فنجان آب را با نصف فنجان جوش شیرین ، یک قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید و سپس مقدار کمی از روغن ضروری لیمو و چهار قاشق چای خوری گلسیرین به ان اضافه کنید . اکنون دندان هایتان را با این ترکیب اسکراب کنید و صبح روز بعد با دندان های براق از خواب بیدار شوید.

-مالیدن پوست پرتقال روی دندان

اگر از استفاده از موادی مثل گلسیرین روی دندان ها خوشتان نمی آید، می توانید از موادی ساده تر استفاده کنید . پوست پرتقال را مستقیما روی دندان های خود بکشید تا با میکروارگانیسم های ساخته شده روی دندان خود بجنگید و می توانید مدتی این پوست را نگه دارید و بعد شستشو دهید که این ماده باعث سفیدی دندان هایتان می شود.

-مصرف میوه و سبزیجات

سبزیجات نه تنها برای سلامتی بدن، بلکه برای سلامتی دندان ها نیز مفید هستند. می توانید شروع به خوردن سبزیجاتی مثل سیب ، کاهو ، هویج و فلفل دلمه ای کنید تا اثر مثبت آن را روی دندان هایتان ببینید. برای از بین بردن جرم دندان هایتان میوه ها و سبزیجات سفت مانند کرفس و هویج و سیب را گاز بزنید زیرا گاز زدن این خوراکی های سفت یک حالت سایش بر روی دندان ها ایجاد می کند و جرم دندان را از بین می برد .

-استفاده از کنجد

دانه کنجد یکی از مهم ترین اسکراب های دندانی است . این ماده را به آرامی روی پلاک های دندانی خود بکشید و حتی می تواند مقداری از آن را داخل دندان قرار دهید و شروع به جویدن کنید . آن ها را به خوبی بجوید و به یک باره قورت ندهید و زمانی که این دانه ها هنوز در دهان باقی مانده اند، مسواک قدیمی و خشک خود را بردارید و روی دندان بکشید که این کار باعث لایه برداری دندان ها توسط کنجد می شود.

انجیر بخورید

آیا می دانستید که انجیرها یکی از بهترین مواد برای مبارزه با باکتری ها می باشند و می توانند پلاک های دندانی را از بین ببرند ؟ کافی است که مقداری از آن ها را در طول روز مصرف کنید. آن ها را با هدف و به مقدار کافی بجوید تا دندان و لثه ها در معرض آن قرار بگیرند. جویدن انجیر باعث تحریک غده های بزاق می شود، انجیر نیز حاوی خواص آنتی باکتریال است و پلاک های دندانی را از بین می برد.

-استفاده از مسواک برقی

مسواک برقی از مسواک معمولی بهتر است و هرکس که از آن استفاده می کند، متوجه این موضوع می شود . اگرچه که انتخاب آن کاملا سلیقه ای است و مسواک های برقی توانایی بیشتری در برداشتن جرو مواد از روی دندان دارند.

-همیشه نخ دندان بکشید.

افراد باید نخ دندان کشیدن را جدی بگیرند و هرگز نباید اهمیت آن را نادیده بگیرید. نخ دندان های با کیفیت نقش زیادی در از بین بردن جرم و مواد غذایی از لابلای دندان دارند و بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی هستند.

-شستشوی دندان با شوینده ضد عفونی کننده

همچنین می توانید جرم ها و پلاک های دندانی خود را با شوینده ها بر پایه هیدروژن پراکسید کنترل کنید . اگر این شوینده را در داروخانه پیدا نکردید، یک قاشق غذا خوری از شوینده دهان معمولی را با سه قاشق غذا خوری از هیدروژن پراکسید به صورت جداگانه مخلوط کنید و مصرف کنید.

-استفاده از لوازم تراش دادن دندان

این لوازم شبیه به انواعی است که دندانپزشک در مطب از آن استفاده می کند که تمیز کنندگی آن بسیار عمیق است و در واقع دندان را لایه برداری می کند . این لایه سرشار از جرم است و اصلا جزء ضروری دندان محسوب نمی شود که این لوازم را می توانید از داروخانه خریداری کنید . این لوازم بلند و نازک هستند و انتهای آن ها قلاب دارد و البته استفاده از آن کمی دردناک است. حتما باید از آن در یک اتاق روشن استفاده کنید و یک آینه داشته باشید.

-ساخت یک خمیر ویتامینه

همچنین می توانید با استفاده از میوه ها خمیر دندانی بسازید که حاوی ویتامین C باشد . میوه هایی مثل پرتقال ، گوجه فرنگی ، توت فرنگی و هر میوه ای در خانه می تواند در ساخت خمیر دندان به شما کمک کند . این مواد را با لایه ای از خمیر دندان همراه کنید و مسواک بزنید . پنج دقیقه آن را روی دندان خود نگه دارید و سپس دهان تان را بشویید که ویتامین C باعث تسریع در از بین رفتن جرم ها می شود.

-استفاده از مواد غذایی تند

اگر طرفدار مواد غذایی هندی و مکزیکی هستید، خوش شانس می باشید . طبق مطالعات انجام شده می توان گفت این مواد ادویه دار در از بین بردن جرم های دندانی موثر هستند و آلودگی های داخل دهان را از بین می برند. آنها همچنین تولید بزاق را افزایش می دهند که خود بزاق عامل مهمی برای تمیزی دهان و دندان است.

-قرقره کردن سرکه

این روش شاید برای خیلی ها خوشایند نباشد اما در از بین بردن جرم های دندانی یک روش تضمینی محسوب می شود و به دندان ها آسیب وارد نمی کند . دو قاشق غذا خوری سرکه را با یک قاشق غذا خوری نمک و کمی آب مخلوط کنید و سپس آن را قرقره کنید و برای تاثیرگزاری بیشتر هر 2 یا 3 روز یک بار این کار را انجام دهید.

-استفاده از آسیاب ادویه میخک

این ادویه اعجاب انگیز سال های زیادی است که برای از بین بردن درد دندان مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین در سوپرمارکت ها نیز در دسترس است و یک درمان خانگی موثر دندانی در کشور هند محسوب می شود. این ادویه ها هیچ زحمتی را ایجاد نمی کنند و فقط کافی است مقداری از آن را با کمی آب مخلوط کنید و بعد از خمیری شدن، آن را مستقیما به لکه های دندان خود بزنید و کمی صبر کنید و سپس دهان خود را بشویید.

-مواد لکه زا را شناسایی کنید.

علاوه بر راهکارها باید روش هایی را برای کاهش جرم و لکه دندانی در پیش بگیرید . اگر غذا های خریداری شده از سوپرمارکت و دارای رنگ را مصرف کنید، حتما دهان خود را آب بکشید و همچنین از مصرف بیش از حد خوراکی های رنگی مثل پاستیل خودداری کنید. مسواک زدن بعد از این خوراکی ها بهترین راه پیشگیری از جرم دندانی است.

-از پنیر استفاده کنید

در نهایت اینکه تا حد امکان از پنیر به خصوص پنیرهای کهنه استفاده کنید که این مواد دارای اسید هستند و از تشکیل جرم و پلاک دندانی جلوگیری می کنند و البته مقصود ما پنیر سالم و ارگانیک است .

برگ های مریم گلی را بجوید

برای از بین بردن جرم دندان های خود جویدن برگ های مریم گلی موثر است.

این ترکیب گیاهی بسیار موثر را تهیه کنید

اطبا سنتی کشور هند برای از بین بردن جرم دندان ها توصیه می کنند روغن خردل و پودر زردچوبه و نمک را ترکیب نموده و این ترکیب گیاهی بسیار موثر را برای از بین بردن جرم دندان ها استفاده کنید.

از پودر گیاه زنبق و نعناع استفاده نمایید

پودر گیاه زنبق و نعناع را ترکیب کنید و دندان هایی را که لکه دار هستند ، با این ترکیب ماساژ دهید تا لکه ها از بین بروند.

روی دندانتان توت فرنگی بمالید

برای اینکه دندان های شما بدون جرم و تمیز گردد بهتر است توت فرنگی را بر روی دندان ها بمالید.

نکته:

به غیر از رعایت بهداشت دهان و دندان باید هر سال 2 مرتبه برای معاینه دندان ها به دندان پزشک مراجعه کنید تا مشکلات دهان و دندان شما را شناسایی و آنها را برطرف نماید.

کد خبر: 1160910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =