حذف دلار از مبادلات نفتی غنا

مقامات غنا تصمیم دارند سیاست اقتصادی جدیدی اتخاذ کنند که بر اساس آن طلا به جای دلار آمریکا برای خرید فرآورده های نفتی استفاده شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «محمدو باومیا»، معاون رئیس جمهور غنا امروز شنبه در سخنرانی خود از تصمیم اقتصادی جدید کشورش خبر داد و گفت: «کشور غنا تصمیم دارد طلا را به جای دلار آمریکا برای خرید فرآورده‌های نفتی استفاده کند.

وی افزود: «این تصمیم با هدف مقابله با بحران کاهش ذخایر ارز خارجی صورت گرفته است؛ زیرا تبادلات نفتی با دلار موجب تضعیف پول ملی این کشور و افزایش هزینه‌های زندگی می‌شود.»

بیشتر بخوانید

بشار اسد: ایران از سوریه حمایت اقتصادی و نظامی می‌کند

به گفته معاون رئیس جمهور غنا، اگر این سیاست طبق برنامه ریزی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ اجرا شود، کسری ذخایر ارزی غنا به طور چشمگیری مرتفع خواهد شد. وی افزود: «استفاده از طلا برای پرداخت محموله‌های نفت وارداتی غنا مانع از آن می‌شود که دلار آمریکا بر بهای سوخت و دیگر حامل‌های انرژی مانند برق و آب تاثیر مستقیم بگذارد.»

خبرگزاری رویترز به نقل از معاون رئیس جمهور غنا گزارش داد: مبادله طلا با نفت یک تحول بنیادی مهم است. بر اساس این گزارش، رشد تورم در سپتامبر گذشته در کشور غنا به بیش از ۳۷ درصد رسید که بالاترین سطح تورم در ۲۱ سال گذشته بود.

کشور غنا یکی از تولید کنندگان طلا، کاکائو و نفت در جهان است، ولی امروزه شاهد کاهش شدید پول ملی خود (سیدی) می­‌باشد بطوری که در سال جاری بیش از ۴۰ درصد ارزش پول ملی غنا در برابر دلار کاهش یافته است.

با شروع اعتراضات خیابانی که در غنا به دلیل مشکلات اقتصادی روی داد، دولت مذاکرات خود را با صندوق بین المللی پول برای دریافت وام آغاز کرد. با افزایش سرسام آور نرخ های وام، تورم در این کشور افزایش چشمگیری پیدا کرد که منجر به کاهش بی‌سابقه ارزش پول ملی این کشور شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =