دستگاه‌های دولتی و صنعتی طعم پژوهش را نچشیدند

قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دستگاه‌های دولتی و بخش صنعت هنوز نتوانسته طعم پژوهش را بچشند، گفت: دلیل اصلی این موضوع عدم درک صحیح نظام آموزشی از فرآیند پژوهش است و به همین دلیل خروجی قابل لمسی به دست صنعت نرسیده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، از دیرباز بی‌توجهی به پژوهش یا اقدامی از سر باز کن برای اخذ نمره یاد می‌شد و در پایان هم دستاورد انجام شده در کتابخانه دانشگاه‌ها خاک می‌خورد. هرچند بر اساس برنامه‌ریزی جدید دانشگاه به شکل حل مساله اقدام کرده و پروژه‌های کتابخانه مشاهده نمی‌شود و صنایع پروژه‌ها را کاربردی می‌کند. البته هنوز اقدامات با نیازها فاصله دارد و به باور بسیاری از اعضای هیات علمی دانشگاه بروکراسی اداری عامل بازدارنده فعالیت‌ها است. همچنین باید ارتباط صنعت با دانشگاه ساده‌تر شکل بگیرد. با توجه به اینکه دانشگاه‌ها بعد از تکامل و بلوغ  وارد نسل سوم و چهارم شدند و در این حوزه دانشگاه آزاد اسلامی پیش قدم است.

 محمد مهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ سازمانی منبعث از شاکله هر سازمان است، به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: در این سند به دنبال تغییر فرهنگ سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی هستیم تا بتوانیم طی پنج چرخش تحول آفرین، فرهنگ و شاکله این دانشگاه را ارتقا و تعالی بخشیم. یکی از این رویکردهای تحول‌ آفرین، «چرخش از اقتصاد شهریه‌محور و مبتنی بر ارزش افزوده املاک به پایداری اقتصادی مبتنی بر درآمدزایی از جریان یادگیری تحول‌آفرین و پژوهش و نوآوری کارآمد» است.

دستگاه‌ها نتوانسته طعم پژوهش را بچشند

وحید ضرغامی، قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: ریل‌گذاری آموزشی و پژوهشی دانشگاه آزاد به سوی کارآفرینی شیفت پیدا کرده و نمودارهای آموزشی به سود فرآیند کارآفرینی دانشجو تغییر وضعیت داده است.

وی لازمه خلق ثروت از علم را توجه ویژه به مقوله پژوهش دانست و افزود: دستگاه‌های دولتی و اساسا بخش صنعت هنوز نتوانسته طعم پژوهش را بچشد و دلیل اصلی آن عدم درک صحیح نظام آموزشی از فرآیند پژوهش است و به همین دلیل خروجی قابل لمسی به دست صنعت نرسیده است.

صنایع پروژه‌ها را کاربردی می‌کنند

طاهر ارمغانی، مدیر اداره طراحی دوره‌های آموزش فناوری و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار  گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: بر اساس اقدامات جدید دانشگاه به شکل حل مساله اقدام کرده و پروژه‌های کتابخانه مشاهده نمی‌شود و صنایع پروژه‌ها را کاربردی می‌کند. البته هنوز اقدامات با نیازها فاصله داشته و بروکراسی اداری عامل بازدارنده است. در حالی که باید ارتباط صنعت با دانشگاه ساده‌تر شکل بگیرد.

وی درباره تعامل دانشگاه و صنعت افزود: دانشگاه و صنعت هر دو تمایل به فعالیت دارند، اما بروکراسی اداری سیستم تمایلی به فعالیت نداشته و با تعلل در اخذ پروپوزال، اقدامات و... اتفاقات را کم رنگ می‌کند، اما به‌دلیل اتفاقات مناسب اعتماد ایجاد شده و صنعت از دانشگاه علم خواسته تا به توسعه فناوری و بازار کمک کند.

پژوهش‌ها بر اساس نیاز بازار سنجیده شود

احد فخاریان، معاون پژوهش و فناروی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین  در گفت‌وگو با گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: پژوهش‌های کاربردی را بکار گرفته تا صنایع مختلف مورد نیاز را در اختیار دانشجویان و اساتید قرار دهد تا مشکلات از صنایع و ادارات و سازمان‌ها حل و فصل شود.

وی افزود: برای اینکه بتوان بهبود سازمانی و پژوهش‌ها را به شکل سازمانی به کارآفرینی تبدیل کرد باید بتوان نیازهای بازار را سنجید و بر اساس آن نیازها و مشکلات موجود بتوان عناوین و قراردادهای پژوهشی را ایجاد کرد تا انجام پژوهش حل معضلات صنعت را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • غلامی IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      0 0
      آخ حرف دل ما رو زدید.