حضور رئیس جمهور در وزارت علوم/ اجرای مصوبه کنکوری شورا در کنکور ۱۴۰۲ قطعی است

«حضور رئیس جمهور در وزارت علوم»، «قطعی بودن اجرای مصوبه کنکوری ۱۴۰۲ برای آزمون امسال» و «اعلام شرایط برگزاری تجمع قانونی در دانشگاه‌ها از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت با خبرهایی شامل «حضور رئیس جمهور در وزارت علوم»، «قطعی بودن اجرای مصوبه کنکوری ۱۴۰۲ برای آزمون امسال» و «اعلام شرایط برگزاری تجمع قانونی در دانشگاه‌ها از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی» همراه بود. «پیشنهاد رئیس جمهور برای تغییر شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها»، «ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲» و «ثبت نام مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی سال ۱۴۰۱» دیگر خبرهای مهم آموزش عالی در هفته گذشته بودند که در ادامه مشروح آن آمده است: 

اجرای مصوبه کنکوری شورا در کنکور ۱۴۰۲ قطعی است

 رجبعلی برزویی معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که  مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی همیشه لازم الاجرا و قانونی است، اظهار کرد: هیچ مرجعی نمی‌تواند مصوبات این شورا را تغییر داده یا اینکه آن را لغو کند، مگر اینکه خود شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تغییر یا لغو یک مصوبه اقدام کند.

وی  ادامه داد: لذا همه داوطلبان کنکور باید مطلع باشند که امسال مصوبه سنجش و پذیرش شورای عالی انقلاب فرهنگی (سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی) قطعاً اجرا خواهد شد، این مصوبه، قانونی بوده و سازمان سنجش آموزش کشور نیز آن را اجرا کرده و امسال کنکور ۱۴۰۲ نیز بر اساس این مصوبه اجرا خواهد شد.

شرایط برگزاری تجمع قانونی در دانشگاه‌ها اعلام شد

سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ضرورت شکل‌گیری اعتراض در جامعه، اظهار کرد: بر اساس مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکل‌های دانشجویی و همچنین دانشجویانی که عضو تشکل‌ها نیستند می‌توانند اعتراض کنند؛ اگر ۵۰ نفر از دانشجویان اعتراض داشته باشند می‌توانند تقاضای تجمع قانونی دهند و البته مسئولیت آن‌ را بپذیرند.

وی ادامه داد: ۱۰ مسئله در آموزش عالی مربوط به حقوق و دستمزد، تجهیزات آزمایشگاهی و همکاری‌های بین المللی از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شده که بزودی در صحن شورای عالی نهایی سازی می‌شود.

رئیس جمهور به وزارت علوم رفت

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ در ادامه فرآیند نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی در وزارت علوم حضور یافت. وی با بازدید از بخش‌های مختلف این وزارتخانه از نزدیک در جریان عملکرد این بخش از دستگاه اجرایی قرار گرفت. در این برنامه محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن همراهی با رئیس جمهور، گزارشی از عملکرد وزارت علوم در دولت سیزدهم ارائه کرد.

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم درباره موضوعات مطرح شده در این دیدار گفت: یکی از چالش‌هایی که این روزها در حوزه پژوهش با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، در زمینه بودجه است. به طور مثال قرار بود براساس برنامه ششم توسعه، ۴ درصد تولید ناخالص داخلی (جی دی پی) در پژوهش هزینه شود که محقق نشد و برنامه ششم تمام شد. ضروری است درصد اختصاص یافته از تولید ناخالص داخلی به پژوهش در برنامه هفتم به طور واقعی نوشته و اجرایی شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این مساله مهمی است که کل بودجه آموزش عالی در وزارت علوم ۱ میلیارد دلار است در حالی که این بودجه یک دانشگاه درجه دو در کشورهای در حال رشد است؛ نام کشور را نمی گویم اما در بسیاری از کشورها با توجه به بازدیدهایی که از دانشگاه‌ها داریم بودجه آنها بالای یک میلیارد دلار است.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: جالب است بدانید که درست است که بخشی از درآمدها باید از طریق قرارداد دانشگاه و صنعت محقق شود اما همین دانشگاه‌ها ۸۰ درصد بودجه شأن دولتی است. بنابراین دولت همواره در بخش آموزش عالی سرمایه گذاری می‌کند.

پیشنهاد رئیس جمهور برای تغییر شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها

علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره موضوعات مطرح شده در جلسه رئیس جمهور با مدیران وزارت وزیر علوم گفت: گزارشی از دستاوردهای وزارت علوم در یکسال گذشته ارائه شد. مانند این که ایران اکنون از نظر کمی و تعداد مستندات علمی رتبه پانزدهم را در دنیا دارد. از نظر کیفی نیز در رتبه پانزدهم جهان قرار دارد که با توجه به استناداتی که انجام شده این رتبه به دست آمده است. یعنی استناداتی که به مقالات دانشمندان ما صورت می‌گیرد. این نشان می‌دهد که رشد ما رشد متوازن بوده و فقط رشد کمی را شامل نشده است بلکه از نظر کیفی نیز در پیشرفت علمی ما اتفاق خوبی افتاده است.

وی ادامه داد: بیش از ۳۵ درصد از مستندات علمی کشور با همکاری دانشمندان خارج از ایران بوده است و به صورت مشترک صورت گرفته و این نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم دیوار انحصار و تحریم را در این حوزه بشکنیم. اتفاق مهم دیگری که رخ داده این است که تعداد نشریات نمایه شده ما در یکسال گذشته، پیشرفت فوق العاده‌ای داشته است که ما قبل از این دولت، ۱۰۱ نشریه به عنوان نشریه نمایه شده بین‌المللی داشتیم ولی در یک سال گذشته ۲۰ نشریه که برخی از آنها نیز به زبان فارسی هستند، نمایه بین المللی شده‌اند. این موضوع به مرجعیت علمی جمهوری اسلامی کمک قابل توجه داشته است.

شمسی پور تاکید کرد: رئیس جمهور پیشنهاداتی در خصوص شاخص‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها داشت مبنی بر اینکه این شاخص‌ها تغییر کنند و شاخص‌های دانشگاه‌ها بر اساس مسائلی واقعی‌تر مانند اشتغال‌زایی، اثربخشی تحقیقات، مرجعیت علمی، بالندگی فرهنگی و سلامت اجتماعی باشد تا باعث شود ما بتوانیم به دانشگاه‌ها نمره و رتبه دهیم و این رتبه‌ها را اعلام کنیم و اگر دانشگاه‌هایی رتبه خوبی نداشتند با قاطعیت بررسی کنیم و سعی کنیم مسئله را حل کنیم.

سخنگوی وزارت علوم افزود: رئیسی تاکید کرد که باید عدد و کیفیت دانش بنیان را افزایش دهیم، جذب دانشجوی بین المللی افزایش یابد و اینکه حتماً به دانشگاه‌ها یک «نشان ملی مسئولیت اجتماعی و فرهنگی» اعطا شود. یعنی با شاخص‌هایی که ارائه می‌دهیم در بحث مسئولیت اجتماعی و فرهنگی دانشگاه‌ها رتبه بندی شده و بهترین آنها انتخاب شوند. در این مرحله دیگر شاخص فقط شاخص علمی نیست بلکه فهم نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی سیاسی دخیل خواهد بود.

خبرهای آزمونی هفته گذشته

ثبت‌نام و شرکت در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۲ از ۱۶ آذرماه ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و داوطلبان تا ۲۲ آذرماه فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند.پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» مصوب ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و همچنین آئین نامه اجرایی مربوطه و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی» و مطابق دفترچه راهنمای ثبت‌نام صورت خواهد گرفت.

مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی  از شنبه ۵ آذر آغاز شد و این فرصت تا چهارشنبه ۹ آذر ادامه داشت. همه داوطلبان چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی که در مرحله اصلی مجاز به انتخاب رشته بودند و در اعلام نتایج آزمون مردود اعلام شدند یا به هر دلیل موفق به انجام انتخاب رشته نشدند، می‌توانند در تکمیل ظرفیت شرکت کنند.

آزمون تولیمو ۲۲ آذرماه برگزار می‌شود. ثبت‌نام دوره ۱۵۹ آزمون تولیمو ۱۷ آذر ماه به پایان می‌رسد. داوطلبان تا ۱۷ آذرماه می‌توانند برای ثبت‌نام یا ویرایش اطلاعات به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنند. آزمون تولیمو یا TOLIMO (مخفف The Test of Language by the Iranian Measurement Organization) توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراحی و اجرا می‌شود که در واقع آزمونی استاندارد برای تعیین سطح دانش زبان انگلیسی است. محدوده نمره آزمون تولیمو از ۳۱۰ تا ۶۷۷ محاسبه می‌شود.

مرحله تکمیل ظرفیت آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی سال ۱۴۰۱ و انتخاب رشته محل این آزمون از ۷ آبان اجرا شد. فقط داوطلبان قبول نشده می‌توانند در این مرحله شرکت کنند. داوطلبان می‌توانند با وارد کردن کد رهگیری نسبت به انتخاب رشته محل‌های مربوط به مرحله تکمیل ظرفیت، از ۷ تا ۹ آبان ۱۴۰۱ از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی بخش کارشناسی ارشد اقدام کنند.

ثبت نام در شصت و هشتمین آزمون MHLE (آزمون زبان انگلیسی وزارت بهداشت) از ۸ آذر آغاز شده است و فرصت ثبت نام آن تا ۲۳ آذرماه ادامه دارد. آزمون های زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت (MHLE) دارای ۱۰۰ پرسش در سطح آزمون استاندارد تافل (۳۰ پرسش درک مطلب شنیداری، ۴۰ پرسش واژگان، ساختار و دستور زبان و ۳۰ پرسش درک مطلب نوشتاری) و ۱۰۰ نمره (بدون نمره منفی) است. این آزمون ساعت ۸:۳۰ روز پنجشنبه اول دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می شود و کارت ورود به جلسه از ساعت ۱۲ روز ۲۹ آذرماه ۱۴۰۱ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در دسترس داوطلبان قرار می گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1161902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =