سوءاستفاده رسانه‌های معاند؛ مانعی برای فعالیت‌های صنفی دانشجویان

دبیر شورای صنفی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کردن یک موضوع صنفی در شرایط سیاسی ملتهب کشور، باعث برداشت‌های متفاوت، موج سواری یا سوء‌استفاده رسانه‌های معاند شده است.

مهدی تیزرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه وجود و فعالیت شورای صنفی در دانشگاه‌ها یک ضرورت است، اظهار کرد: این شورا وظیفه پیگیری حقوق دانشجویان را برعهده دارد. همچنین شورای صنفی رابط بین مسئولان دانشگاه و دانشجویان بوده و تلاش می‌کند، حقوق آنان پایمال نشود. 

وی ادامه داد: اعضای شورای صنفی هر دانشگاه طی انتخاباتی و با آرای دانشجویان انتخاب می‌شوند. اعضای این شورا به دلیل اینکه خودشان دانشجو هستند، بیشتر از مشکلات آنان اطلاع دارند و بهتر می‌توانند درخواست‌های دانشجویان را مطرح و پیگیر حل مشکلاتشان باشند.

دبیر شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی درباره میزان کارآمد بودن فعالیت‌های شورای صنفی در دانشگاه تصریح کرد: میزان اثرگذاری این شورا به اعضای آن بستگی دارد. به عنوان مثال فعالان صنفی هر چه روحیه جسورتر و پیگیرتری داشته باشند، مطالبات دانشجویان را بیشتر از مسئولان درخواست می‌کنند. اعضای این شورا می‌توانند در دانشکده یا دانشگاه محل تحصیل، سایر دانشجویان را با خود همراه کنند؛ چون اگر شورای صنفی حمایت دانشجویان را به همراه نداشته باشد، نمی‌توانند خروجی مناسبی برای دانشجویان یا دانشگاه داشته باشند. 

تیزرو درباره برگزاری جلسات مسئولان با شورای صنفی گفت: رئیس و معاونان مختلف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تقریبا جلسات منظمی را با شورای صنفی برگزار می‌کنند و به خواسته‌های دانشجویان اهمیت می‌دهند. البته امکان دارد که این موضوع در سایر دانشگاه‌ها به این صورت نباشد و برگزاری جلسات در یک دانشگاه نسبت به دانشگاه دیگر متفاوت است.

این فعال حوزه صنفی با اشاره به برخی گلایه‌های دانشجویان مبنی بر اینکه مسئولان دانشگاه‌ها برخورد مناسبی با آنها ندارند، گفت: متاسفانه این موضوع در برخی دانشگاه‌ها وجود دارد. البته این موضوع در برخی موارد به دلیل رفتار خارج حد و حدود اعضای شورای صنفی بوده که منجر به گم شدن مسیر اصلی فعالیت آنان می‌شود. از سوی دیگر برخی از اعضای دیگر نیز به جای دفاع از منافع دانشجویان یا تحقق حقوق و خواسته‌هایشان، در راستای تامین منافع مسئولان دانشگاه فعالیت می‌کنند.

سوء استفاده رسانه‌های معاند؛ مانعی برای فعالیت‌های صنفی 

وی با اشاره به واهمه فعالان صنفی درباره رسانه‌ای کردن مشکلاتشان اظهار کرد: نحوه بیان و مطالبه درخواست‌های دانشجویان، تا حدود زیادی تابع شرایط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کشور و فضای دانشگاه است. به عنوان مثال مطرح کردن یک موضوع صنفی در شرایط سیاسی ملتهب کشور، باعث برداشت‌های متفاوت، موج سواری یا سوء‌استفاده رسانه‌های معاند شده و در برخی موارد مانع فعالیت آن‌ها خواهد شد. باید توجه داشت این شوراها مسائل صنفی را پیگیری کرده و با مسائل سیاسی سر وکاری ندارند. بنابراین نمی‌توان گفت که فعالان این حوزه، از مطرح کردن مسائل واهمه دارند؛ بلکه تنها برخی ملاحظات را در نظر می‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1162457

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =