پزشکیان: اعتراضات کنونی کشور قانونی نیست / بازهم لباس سپاه را خواهم پوشید

مراسم بزرگداشت روز دانشجو با موضوع امکان اعتراض قانونی در جمهوری اسلامی ایران با حضور علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شریف برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، مراسم بزرگداشت روز دانشجو با موضوع امکان اعتراض قانونی در جمهوری اسلامی ایران با حضور علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در دانشگاه شریف برگزار شد، در ابتدای این مناظره پزشکیان با اشاره به اینکه اعتراضات کنونی کشور قانونی نیست گفت: آن قدر اعتراضات جامعه را نگه داشتیم که اکنون منفجر شده است.

خضریان در ادامه بیان کرد: هنوز به مسئله مردم سالاری نرسیدیم و عقب هستیم، باید تلاش کنیم تا نقاط ضعف در این زمینه برطرف شود، البته شرایط ما در مقایسه با گذشته بهتر است و پیشرفت کردیم اما به نقطه مطلوب نرسیدیم.

او افزود: خوب است در کنار اعتراضات درباره نحوه اعتراض نیز صحبت کنیم. ما باید مشکلات را تبدیل به مسئله کنیم و معلوم‌ باشد که قرار است درباره چه موضوعی مطالبه و اعتراض کنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه مجلس در اعتراضات اخیر چه اقداماتی را انجام داد، گفت: تغییر و تحول زمان بر است، مردم سالاری دینی یک شب قابل اجرا نخواهد بود و مجلس در این زمینه کم کاری نکرده است.

خضریان تصریح کرد: اعتراضاتی که در دوماه گذشته صورت گرفت اگر مسئله اعتراض را گشت ارشاد قرار میدادیم، متوجه میشدیم که این موضوع بارها درباره‌اش بحث بوده است یا به عنوان مثال می‌توانستیم موضوع حجاب را مدنظر قرار دهیم، مجلس هرگز نمی‌تواند خلاف جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد.

او بیان‌ کرد: براساس آمارها تاکنون در اعتراضات اخیر ۲۰۰ جان باخته داشتیم، که این موضوع قلب هر ایرانی را به درد می‌آورد.

در شفافیت همه چیز مشخص می‌شود

پزشکیان در ادامه این مناظره گفت: به جای شفاف سازی هر روز یک حرفی‌ را زدیم و مردم‌را عصبانی‌تر کردیم. کسی که با بصیرت عمل می‌کند باید ارزیابی کند که این کار درست است یا غلط، ۴۰ سال است می‌گویم که حجاب اجباری و روش آن هم مشخص است و هم ملزم به رعایت آن هستند.

او گفت: در شفافیت همه چیز مشخص می‌شود، ما اشتباهاتی داشتیم و می‌توانستیم درست عمل کنیم تا مردم اینگونه به جان یک دیگر نیافتند. در مجلس نیز کوتاهی صورت گرفته است.

او گفت: اگر با مردم صادق باشیم، دانشجو که دیوانه نیست. پیمانی هست از تمام پیامبران که باید با مردم صادق بود، باید این شک را از ذهن مردم برداریم.

پزشکیان با بیان اینکه مشکلات فعلی کشور زائده رفتار ماست، افزود: خیلی از افراد جامعه مشکل دارند، همه اینها را می‌توان پیشگیری کرد، اگر مدیریت پیشگیری را راه اندازی شود خیلی از اعتراضات ایجاد نخواهد شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: ما چارچوب قانون را به درستی اجرا نمی‌کنیم، در همین دستگیری‌ها طبق قانون نمی‌توان کسی را بیشتر از ۲۴ ساعت بازداشت کرد، به همین موضوع هم عمل نمی‌کنیم.

پزشکیان تصریح کرد: باید بپذیرم که منتقد وجود دارد و حرف‌های او را گوش کنیم، ما این کار را نمی‌کنیم.

خضریان خطاب به پزشکیان گفت: آقای دکتر شما خود پزشک هستید، می‌دانید که برای یافتن علت فوت کسی نیاز به زمان هست و مرجع علمی باید دلیل آن‌ را اعلام کند. مسئله بعدی این است که بعد از بیانیه پزشکی قانونی چه اتفاقی رخ داد؟ آیا آن بیانیه شفاف و علمی درباره فوت مهسا امینی فضا تغییر کرد؟ یا درباره حادثه تروریستی شاهچراغ که خود داعش اعلام کرد که من زدم اما عده ای بازهم بیانیه داعش را نپذیرفتند و معتقد بودن که خودشان زده‌اند.

در هیچ اعتراضی پلیس را نمی‌کشند

پزشکیان عنوان کرد: این‌ راه درست نیست، در هیچ اعتراضی در دنیا پلیس را نمی‌کشند، من این را به جوانان می‌گویم ولی آن‌ها از من قبول نمی‌کنند. اگر درست مدیریت می‌کردیم به اینجا نمی‌رسیدیم.

پزشکیان با بیان اینکه مدیریت ما مشکل دارد، تصریح کرد: نباید کاری کنیم که اعتراضات به هرج و مرج کشیده شود، داریم خودمان را می‌کشیم، توهین کردن و بی احترامی کردن قابل قبول نیست.

یکی از دانشجویان دانشگاه شریف در خطاب به پزشکیان گفت: آقای پزشکیان هنوز فراموش نکردیم که شما لباس سپاه بر تن داشتید.

پزشکیان گفت: بازهم لباس سپاه را خواهم پوشید، سپاه اگر نبود الان هیچکدام از ما اینجا نبودیم.

خضریان: اقلیت همیشه برای اینکه صدایش شنیده شود، فریاد می زند

خضریان در پاسخ به دانشجویی که با فریاد زدن قصد بیان مطالب خود را داشت با لبخند گفت: اقلیت همیشه برای اینکه صدایش شنیده شود، فریاد می زند.

دانشجویی دیگر به پشت تربیون آمد و گفت: مطالبه من سیاسی نیست و درباره افزایش هزینه رهاسازی مدارک دانشجویی است؛ برای کارشناسی هر ترمی هفت تا هشت میلیون هزینه باید بپردازد و دانشجویان ارشد نیز باید بالای ۵۰ میلیون هزینه کنند تا بتوانند مدارک خود را آزاد کنند، چرا قشر دانشجویی که تحت فشار است باید با این افزایش قیمت رو به رو باشد، این‌ کار اصلا کارشناسی شده نبود و به صورت رسمی اعلام نشده است و کسی درباره آن پاسخگو نیست و پیگیری این موضوع را از شما عزیزان می‌خواهیم.

خضریان خطاب به این دانشجو مطرح کرد: روز شنبه که این موضوع را در فضای مجازی دیدم و آن را پیگیری کردم. افرادی که روزانه در دانشگاه های کشور در حال تحصیل است در هر مقطع تحصیلی که هست باید تا مدتی به کشور خودش خدمت کند، زیرا هزینه های بیت المال صرف او شده است.

او افزود: این مبلغ سالانه از سوی سازمان امور دانشجویان تغییر میکند، و متاسفانه آخرین بار سال ۹۲ هزینه آزاد سازی مدارک اعلام شد، حتما یک دانشجوی دانشگاه بیرجند هزینه تحصیلی اش با دانشجوی شریف یکسان نیست. سوال اساسی این‌ است که این عدد اعلام شده از کجا آمده است؟ ما تقریبا سالانه بودجه را که معلوم میکنیم سرانه دانشجوی هر دانشگاهی نیز مشخص خواهد شد.

خضریان بیان کرد: سالانه باید هزینه آزادسازی مدارک دانشجو به صورت تفکیک هر دانشگاه اعلام شود، اگر فردی قصد مهاجرت دارد باید خدمت خودش را به کشورش بپردازد و بعد از کشور خارج شود، زیرا بیت المال صرف این دانشجو شده‌است. کسی مانع خروج دانشجو از کشور نخواهد بود.

کد خبر: 1162515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =