سرمایه‌سوزی 14 میلیارد دلاری با تعیین سقف ریالیِ گاز پتروشیمی­‌ها

کارشناس سیاست‌گذاری اقتصادی گفت: سال گذشته سقف ریالی برای قیمت خوراک گاز پتروشیمی­‌ها تعیین شد که در نتیجه آن، رانت بزرگی به آن­ها اختصاص یافت و 14 میلیارد دلار از درآمدهای دولتی از بین رفت.

مهدی هاشم زاده کارشناس سیاست‌گذاری اقتصادی در گفت‌­وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، با اشاره به تعیین سقف برای قیمت خوراک گازی پتروشیمی­ها اظهار کرد: فرمول شناورسازی قیمت خوراک گاز پتروشیمی­‌ها، ارزش گاز را بر اساس قیمت جهانی و داخلی محاسبه می­‌کرد که به نسبت، قیمتی عادلانه بود. 70 درصد گاز تولیدی در داخل کشور مصرف می­‌شود که به شدت قیمت آن از یارانه های پنهان انرژی تاثیر می گیرد.

وی افزود: متاسفانه سال گذشته سقف ریالی برای قیمت خوراک گاز پتروشیمی­‌ها تعیین شد که در نتیجه آن، رانت بزرگی به آن­ها اختصاص یافت. تعیین سقف و قیمت پایین گاز باعث شد پتروشیمی­‌ها شروع به مصرف بیش از اندازه گاز کنند.

کارشناس اقتصادی با بیان این موضوع که شناور­سازی دوباره قیمت خوراک پتروشیمی‌­ها، منجر به افزایش درآمد های ارزی دولت می‌­شود گفت: طبق محاسبات کارشناسان با شناورسازی دوباره قیمت انرژی خوراک پتروشیمی­‌ها­، درآمد­های دولت 75 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می­‌کند؛ اما اکنون این رانت به جیب پتروشیمی‌­ها می‌­رود.

هاشم­‌زاده ادامه داد: گاز فروخته شده به پتروشیمی­‌ها در 6 ماه اول امسال، منجر به درآمد 6 میلیارد دلاری کشور شد در صورتی که اگر همین گاز به صورت خام صادر شده بود، 20 میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد می­‌کرد. منتقدان به حذف شناورسازی قیمت خوراک پتروشیمی­‌ها مخالف توسعه نیستند؛ اما با روند شکل گرفته در پتروشیمی‌­ها و رانت بزرگ ایجاد شده مخاف هستند.

وی خاطرنشان کرد: پتروشیمی­‌ها به جای خام فروشی باید زنجیره ارزش افزوده محصولات خود را افزایش دهند ولی این موضوع به شرط توسعه اتفاق خواهد افتاد. ایران 15 برابر مصرف داخلی خود متانول تولید می‌­کند و مازاد آن را به کشور های مختلف می­‌فروشد در صورتی که هیچ کشوری در دنیا به اندازه ایران متانول تولید نمی­‌کند. قیمت گاز نزدیک به چهار برابر افزایش یافته اما قیمت جهانی متانول تغییر نکرده است.

کارشناس اقتصادی با بیان این موضوع که تولیدات پتروشیمی در این شرایط به صرفه نیست گفت: کشور­های دارنده منابع گازی که نزدیک به اروپا هم هستند مانند مصر، نیروگاه های خود را به حالت نیمه فعال تبدیل کردند یا درحال مازوت سوزی هستند تا بتوانند از فرصت به دست آمده  برای صادرات گاز به اروپا استفاده کند.

هاشم زاده ادامه داد: اگر گاز تحویل داده شده به پتروشیمی‌­ها را صادر می‌­کردیم، اکنون درآمد بسیار بیش­تری کسب شده بود. متانول تولیدی پتروشیمی­‌ها اگر در صنایع پایین­ دست استفاده شده بود با به هر شکلی ارزش افزوده آن افزایش پیدا می­‌کرد، باز هم سود بیش­تری از آن کشور می­شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1163139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =