فرونشست در کمین آثار باستانی اصفهان / دولت برای حفظ میراث فرهنگی برنامه داشته باشد

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری گفت: تغییر مسیرهای طبیعی آب در اصفهان و کم شدن حق‌آبه‌ها باعث شد که این شهر از رطوبت کافی برخوردار نباشد و همین امر موجب به وجود آمدن پدیده فرونشست و آسیب رسیدن به آثار طبیعی آن شده است.

مرتضی خاکسار کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فرونشست زمین در اصفهان و آسیب به آثار باستانی این استان اظهار کرد: اصفهان یکی از شهرهای مهم ایران در زمینه گردشگری است، این شهر دارای آثار طبیعی بسیار بوده و به‌نوعی یک موزه طبیعی به شمار می‌رود، اما تغییر مسیرهای طبیعی آب در اصفهان و کم شدن حق‌آبه‌ها باعث شد که این شهر از رطوبت کافی برخوردار نباشد و همین امر موجب به وجود آمدن پدیده فرونشست و آسیب رسیدن به آثار طبیعی آن شده است.

وی افزود: بلایای طبیعی در پدیده‌های دست‌ساز انسانی مانند آثار باستانی و ابنیه قدیمی اثرگذار هستند و باید بپذیریم که اگر در سیر تحول فیزیکی زمین سیاست‌گذاری درستی داشته باشیم می‌تواند در عدم بروز مسائلی که در اصفهان رخ داده موثر باشد.

بیشتر بخوانید:

ساختار غلط تشکیلاتی بلای جان میراث فرهنگی / همه دستگاه‌ها باید از آثار تاریخی حمایت کنند

خاکسار ادامه داد: وقتی سهمیه حق‌آبه زاینده‌رود که یکی از جاذبه‌های گردشگری در دنیا به شمار می‌رود و از میراث ملی و بین المللی است با عدم برنامه‌ریزی کم شد باید چنین روزی را پیش‌بینی می‌کردیم.

کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری افزود: همیشه آب یا رطوبت باعث می‌شود که مولکول‌های خاک حجم بگیرند و سطح وسیع‌تری را اشغال کنند ولی اگر آب را از خاک بگیریم کوچک‌تر می‌شود و اگر حجم خاک بر اثر عدم دریافت رطوبت کافی کم شود می‌توان گفت که خلاء وجود دارد و همین خلاء باعث فرونشست خاک می‌شود در نتیجه این امر، اولین لایه سازه‌ای که بر روی آن وجود دارد آسیب می‌بیند.

وی در ادامه با بیان اینکه حیات سازه‌ها و پل‌های تاریخی بر روی رودخانه زاینده‌رود به آب بستگی دارد، افزود: متاسفانه خالی از آب بودن زاینده‌رود در مقطعی باعث به وجود آمدن تَرک‌های زیادی در کنار پل‌ها و ستون‌های اصلی پل شد. زمانی که آب برای مدتی در این سازه جریان داشته باشد و بعد این جریان قطع ‌شود و این روند برای چندین بار تکرار شود، پدیده انبساط و انقباض اتفاق می‌افتد و زمانی که سازه نتواند خودش را با شرایط تطبیق دهد، در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

خاکسار در پایان تاکید کرد: دولت باید از طریق فراکسیون تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری به این قضیه ورود کند و همه با یک برنامه‌ریزی منسجم الگوسازی کرده و به داد این این شهر و ابنیه تاریخی آن برسند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1163648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رحیمی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
      0 0
      من مسجد سید برای نماز رفته بودم . اصلا به این مسجد زیبا رسیدگی نشده .حیف است .