تشخیص و درمان آفات گیاهی در کلینیک دانشگاه آزاد بجنورد/ عوامل خسارت‌زای مزارع به‌صورت میدانی بررسی می‌شود

مدیر کلینیک گیاه ‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با بیان اینکه معضل اصلی در حوزه سلامت محصولات کشاورزی باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی است، گفت: مدیریت تلفیقی آفات و بیماری‌ها، کنترل بیولوژیکی و نظارت بیشتر بر مصرف و کیفیت کودهای شیمیایی مهمترین راهبردهای پیش روی کشاورزی کشور است.

مجید رحیمی‌زاده، مدیر کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه کلینیک گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد اولین و تنها کلینیک گیاه پزشکی درجه یک دانشگاهی کشور محسوب می‌شود، گفت: این کلینیک با کمک متخصصان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ در رشته‌های بیماری شناسی گیاهی، حشره ‌شناسی کشاورزی، علف‌های هرز و تغذیه گیاهی چندین سال است که در حال ارائه خدمت به بخش کشاورزی استان است.

بررسی میدانی و کلینیکی عوامل خسارت‌زای گیاهی

مدیر کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد افزود: مهمترین فعالیت این کلینیک‌ مشاوره، تشخیص و درمان انواع آفات و بیماری‌ها در مزارع، باغات و گلخانه‌ها است که  تاکنون خدمات ارزنده  به بخش کشاورزی استان ارائه شده است. از دیگر اقدامات این کلینیک‌ در سال‌های اخیر بررسی میدانی و کلینیکی عوامل خسارت زای گیاهی در نهالستان‌های استان برای تائید سلامت نهال‌های شناسه دار بر اساس قرارداد با سازمان جهاد کشاورزی استان بوده است.

رحیمی‌زاده با بیان اینکه مهمترین رسالت کلینیک گیاه پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد مشاوره به کشاورزان و باغداران  برای بهبود مدیریت‌های زراعی و باغی با هدف کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و افزایش بهره وری نهاده ها است، تاکید کرد: سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی باید در راستای حمایت از بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه کنترل بیولوژیکی آفات، بیماری‌ها و روش‌های نوین و ایمن حفاظت گیاهان پایه ریزی شود.

 وی در ادامه افزود: یکی از اقدامات پیش رو برای گسترش خدمات کلینیک گیاه‌پرشکی دانشگاه آزاد بجنورد اخذ مجوز  برای نمونه برداری و بررسی‌های آزمایشگاهی محموله‌های وارداتی و صادراتی بخش کشاورزی در گمرکات است.

اندازه‌گیری باقی مانده سموم بر اساس قوانین جدید

مدیر کلینیک گیاه‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد با بیان اینکه اندازه گیری باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی صادراتی بر اساس قوانین جدید امری ضروری است، اظهار کرد: تولید محصول سالم در کشور مستلزم آموزش کشاورزان و کارشناسان و سرمایه گذاری برای تولید و توسعه ابزار و فناوری مورد نیاز است و هر چه وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این زمینه دیرتر اقدام کنند حل این مشکل پیچیده تر می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =