استفاده از سرباز امریه برای تحقق ارتباط دانشگاه و صنعت/ هر دانشگاه ۳ تا ۴ نفر امریه در اختیار دارد

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم معتقد است که استفاده از سرباز امریه می‌تواند کمک خوبی برای تحقق وظایف و اهداف دفاتر ارتباط دانشگاه و صنعت باشد. هم‌اکنون هم هر دانشگاه حدود سه تا چهار نفر امریه در اختیار دارد.

محمد سعید سیف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دفاتر ارتباط با صنعت با وجود نقش‌های مختلفی که دارند؛ اما با محدودیت‌هایی هم مواجه هستند اظهار کرد: به همین دلیل، ممکن است نتوانند جوابگوی برخی مسئولیت‌ها باشند. چون این مسئولیت‌ها در سال‌های اخیر افزوده شده است.

وی با اشاره به این که مسئولان وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر به دنبال ایجاد تعامل بین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها بوده‌اند، افزود: از این جهت، دفاتر ارتباط با صنعتی نقشی کلیدی دارند. ایفای این نقش مستلزم حمایت و پشتیبانی است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم خاطرنشان کرد: وظایف دفاتر ارتباط با صنعت علاوه بر قراردادها، مهارت‌افزایی و هدایت شغلی دانشجویان است. تقاضامحور بودن پایان‌نامه‌ها، کارآموزی و کارورزی، نمایشگاه‌های کار و تفاهم‌نامه‌هایی که با وزارتخانه‌ها منعقد شود هم از جمله وظایف این دفاتر است. البته تحقق این موارد نیازمند فعالیت جدی است. چون همه این موارد جدید بوده و در حال راه‌اندازی‌ هستند. برخی از فعالیت‌های دانشگاهی مانند آموزش قدمت زیادی دارند؛ اما وظایف دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه جدید بوده و نیازمند برنامه‌ریزی بیشتر است.

سرباز امریه در خدمت دانشگاه‌ها قرار گرفته‌اند

سیف با تصریح بر این که دفاتر ارتباط با صنعت برای تسریع تحقق این وظایف از سرباز امریه کمک گرفته‌اند، گفت: با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، سربازان امریه در خدمت دانشگاه‌ها قرار گرفته‌اند. هر دانشگاه حدود سه تا چهار نفر امریه در اختیار دارد.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم تاکید کرد: برخی دانشگاه‌ها مراکز هدایت شغلی راه‌اندازی کرده‌اند. یکی از وظایف این مراکز، کاریابی است. به این معنا که فرصت‌های شغلی را به دانشجویان معرفی کنند یا اگر صنایع نیاز به افراد خاصی دارند، آن‌ها را شناسایی کرده و معرفی کنند.

وی اظهار کرد: مهم‌تر از معرفی، نیاز صنایع کشور به افرادی با تخصص‌های ویژه است. به همین دلیل، دروس دانشجویان باید بر این اساس طراحی شده و ساعاتی از آموزش صرف کسب مهارت‌های تخصصی شود. برگزاری دوره‌های مهارتی و بالا بردن توان تخصصی دانشجویان می‌تواند به صورت مشترک توسط دانشگاه‌ها و صنایع انجام شود. یعنی دانشجو علاوه بر کلاس‌های درس معمول، در طول تحصیل چندین دوره آموزش مهارتی را هم بگذراند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =