ارائه خدمات مشاوره‌ به زوجین دانشجو/ میزان پایداری دانشجویان متاهل توسط نهاد رصد می‌شود

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اعتقاد دارد که این نهاد وظیفه و امکانات لازم برای حمایت از دانشجویان را برعهده ندارد و رصد از زندگی آینده این زوجین توسط نهاد به صورت حداقلی است.

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره میزان پیگیری وضعیت «ازدواج دانشجویی» توسط نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: این فعالیت جزو ماموریت‌های نهاد رهبری محسوب نمی‌شود؛ بلکه تنها فعالیت در حوزه‌های آموزش، تسهیل‌گر و فرهنگ سازی جزو اهداف اصلی نهاد است.

محدودیتی برای پرداخت تسهیلات فرزندآوری به دانشجویان وجود ندارد

وی با بیان اینکه نهاد رهبری در دانشگاه‌ها یک نهاد فرهنگی محسوب شده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز یک نهاد آموزشی است، بیان کرد: بنابراین نهاد رهبری کارکرد حمایتی و تامین امور اجتماعی را بر عهده ندارد؛ چرا که با توجه به حیطه وظایف خود، زیر ساخت‌های مالی و اقتصادی را نیز در اختیار ندارد. همچنین وزارت علوم نیز چنین وظیفه‌ای بر عهده ندارد. 

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به این پرسش که «آیا دانشجویانی که ازدواج دانشجویی کرده‌اند، توسط نهاد رهبری در دانشگاه‌ها از لحاظ سلامت عاطفی یا استحکام زندگی مشترک، مورد رصد قرار می‌گیرند یا خیر»، عنوان کرد: نهاد رهبری در این باره هیچ مسئولیتی برعهده ندارد؛ بلکه تنها مسئولیت ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان را عهده دار است. بنابراین گفتمان سازی، فراهم کردن شرایطی برای ازدواج آسان و آموزش افراد برای انتخاب همسر یا رایزنی با نهادها یا سازمان‌های خدمت‌رسان است. 

وی اضافه کرد: البته رصد حداقلی از زندگی و میزان موفقیت ازدواج، دانشجویان انجام می‌شود. به عنوان مثال نهاد رهبری در دانشگاه‌ها سال گذشته، پیگیری از میزان پایداری زندگی مشترک این دانشجویان را انجام داد.

حجت الاسلام فاطمی پور با اشاره به ۲ وظیفه اصلی دبیرخانه سند ملی ازدواج دانشگاهیان اضافه کرد: وظیفه داریم دستگاه‌ها متولی موضوع ازدواج بوده یا ارائه کننده برخی خدمات رفاهی و اجتماعی هستند را به سمت ارائه خدمات برای ازدواج آسان جوانان و دانشجویان سوق دهیم.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها  تصریح کرد: جوانانی که در دوره دانشجویی ازدواج می‌کنند، بعد از دوران اتمام تحصیلات خود از دانشگاه، محیط‌های آموزش عالی و نهادهای فرهنگی آن فاصله می‌گیرند. بنابراین انتظار اینکه نهاد رهبری با این افراد  به صورت مرتب یا طولانی مدت در ارتباط باشد یا حمایتی از آنها داشته باشد، اشتباه است و اصلا شدنی نیست. بنابراین زمانیکه فردی ازدواج دانشجویی می‌کند و تشکیل خانواده‌ می‌دهد، سایر نهادهایی که وظیفه حمایتی از خانواده را برعهده دارند، باید ورود کنند و این حمایت بر عهده آنها است.

وی ادامه داد: البته با وجود تمام این تفاسیر، ما تلاش داریم تا فعالیت‌هایی مانند خدمات مشاوره‌ای را گسترش دهیم. همچنین تسهیلاتی برای این دانشجویان در نظر می‌گیریم. به عنوان اگر این زوج‌ها از خوابگاه متاهلی استفاده می‌کنند؛ مجبور نباشند بلا فاصله بعد از اتمام تحصیل، خوابگاه را تحویل دهند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1165585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =