بیشترین نرخ ازدواج دانشجویی مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به داشتن بیشترین میزان دانشجو نسبت به سایر دانشگاه‌ها، بیشترین نرخ ازدواج دانشجویی را در کشور دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در اولین جلسه ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان که امروز چهارشنبه (۱۴ دی) در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: در حال حاضر جمعیت یکی از مشکلات اصلی کشور است‌، بنابراین باید جزو دغدغه‌های جدی تمام دستگاه‌ها یا نهادهای کشور باشد.
وی درباره اهمیت ازدواج جوانان عنوان کرد: اگر نرخ ازدواج بالا رود، آمار فرزندآوری نیز بیشتر خواهد شد. همچنین تجرد قطعی جوانان به ویژه دختران نیز کاهش می‌یابد.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: از سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۰ شاهد کاهش نرخ ازدواج بودیم. این موضوع بسیار نگران کننده است و باید برای ازدواج جوانان به ویژه دانشجویان چاره‌اندیشی می‌شد. بنابراین سند ملی ازدواج دانشگاهیان تهیه، تدوین و تصویب شد.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجوی دختر و پسر در کشور مشغول به تحصیل هستند که جامعه هدف بسیار عالی برای ازدواج و پس از ازدواج فرزند آوری هستند.
حجت الاسلام رستمی عنوان کرد: نهاد رهبری سال ۷۶ اولین دوره ازدواج دانشجویی را در دانشگاه شهید بهشتی برگزار کرد و سال به سال تلاش کرد، کیفیت این ازدواج‌ها را افزایش دهد.
 
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ هزار نفر برای ازدواج دانشجویی در سامانه همسفر تا بهشت، ثبت نام کردند که آمار خوب و قابل توجهی است.
 
وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به داشتن بیشترین میزان دانشجو نسبت به سایر دانشگاه‌ها،  بیشترین نرخ ازدواج دانشجویی را در کشور دارد. همچنین از بین دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم، دانشگاه فرهنگیان بیشترین آمار این نوع ازدواج را دارد.
 
حجت الاسلام رستمی گفت: وزارت بهداشت به واسطه کم بودن دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی؛ نرخ ازدواج دانشجویی بالایی ندارد.
 
رئیس نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: ازدواج به هنگام، یعنی فرد در سن مناسب خانواده تشکیل دهد. این موضوع از اهداف اصلی ازدواج دانشجویی است. همچنین ازدواج آسان و آگاهانه نیز از سایر اهداف این این نوع ازدواج است.
 
وی با بیان اینکه پایداری زندگی در ازدواج های دانشجویی بسیار بالاست،  خاطرنشان کرد:  این موضوع به علت توقع کم زوجین، اعتقادات مذهبی و آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و کارگاه‌های مهارتی است.
 
حجت الاسلام رستمی بیان کرد: همچنین از سال ۸۶ تا ۹۸ حدود ۴۳۵ هزار ازدواج دانشجویی در سامانه نهاد رهبری ثبت شده است. البته در این میان، حدود ۱۸ هزار ثبت طلاق نیز ثبت شده است. بنابراین پایداری ازدواج دانشجویی حدود ۹۴ درصد است.
 
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اظهار کرد: ازدواج دانشجویی در موضوع مهاجرت یا بازگشت نخبگان نیز بسیار اثر گذار هستند.

ثبت 35 هزار ازدواج دانشجویی در کشور

حجت الاسلام مهدی فاطمی پور معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه موضوع ازدواج و تشکیل خانواده اهمیت بسیاری در زندگی تمام افراد دارد گفت: در این راستا ازدواج در دوران دانشجویی به دلیل سن مناسب و زندگی در محیط هم تزار حائز اهمیت بیشتری است.
 
وی گفت: نهاد رهبری سال ها است که به موضوع ازدواج دانشجویی پرداخته است؛ چرا که این موضوع مطالبه دانشجویان و رهبر انقلاب است‌.
 
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری تصریح کرد: خدمات به زوجین دانشجو در تمامی دستگاه‌های کشور وجود دارد. بنابراین برای هم افزایی بین دستگاه‌های سند ملی ازدواج دانشگاهیان تهیه شده و در حال حاضر این سند در مرحله اجرایی قرار گرفته است.
 
وی افزود: ۲۴ دستگاه در این سند، متعهد به ارائه خدمات به دانشگاه‌ها و دانشجویانی که قصد ازدواج دارند، شده‌اند. البته این ظرفیت‌ها به واسطه خود اظهاری این دستگاه ها، بررسی و تهیه شده است.
حجت الاسلام فاطمی پور گفت: در حال حاضر حدود ۳۵ هزار مورد ازدواج دانشجویی در کشور ثبت شده است‌. نهاد در تلاش است تا این آمار را سال به سال افرایش دهد.
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه دستگاه های مسئول در سند ملی ازدواج داشنگاهیان عنوان کرد: این دستگاه‌ها تا پایان دی ماه ۱۴۰۱ باید برنامه، طرح‌ها و راهبردهای خود را برای انجام وظایفشان، را تحویل دهند.

وزیر علوم: کمبود اعتبار ساخت خوابگاه متاهلی را با مشکل مواجه کرده است

زلفی گل وزیر علوم در ادامه این جلسه گفت: اینکه پایداری ازدواج در بین دانشجویان بالای ۹۰ درصد، آمار خوبی است و از این جهت هم دانشگاه‌ها برای ما یک نعمت هستند.

وزیر علوم با بیان اینکه در خصوص بحث ازدواج دانشجویی باید ۳ اقدام صورت گیرد، مطرح کرد: اقدام اول ساخت خوابگاه‌های متاهلی است که کمبود اعتبار ساخت این خوابگاه‌ها را مشکل کرده است.

وی افزود: نکته دوم این است که در تمام دنیا به دانشجویان دکتری حقوق می‌دهند. وقتی کسی حقوق حداقلی را داشته باشد امکان ازدواج برای او فراهم می‌شود.

زلفی گل بیان‌کرد: نکته سوم بحث تغییر اقلیم فرهنگی است که در جهان دارد صورت می‌گیرد و این تغییر اقلیم سبب شده است که علاقه به ازدواج کاهش پیدا کند، برای اینکه چگونه این تغییر اقلیم‌ها را مدیریت کنیم نیز باید فکر و اندیشیده صورت گیرد.

انتقاد وزیر بهداشت از عملکرد تشکل‌های دانشجویی در زمینه ازدواج

عین اللهی در ادامه این جلسه گفت: مسئله ازدواج جدا از سایر مسائل جامعه نیست، بنابراین عواملی که باعث افزایش آمار ازدواج می‌شود را باید خارج از دانشگاه‌ها نیز در نظر بگیریم.

وزیر بهداشت گفت: تشکلی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده، یک سویه است، متاسفانه تشکل‌های دانشجویی در زمینه ازدواج خیلی خوب عمل نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین مسئله در ازدواج فرهنگ سازی است، بیان کرد: بنده خودم تجربه ازدواج دانشجویی در ۴۱ سال گذشته را دارم که هیچ چیزی برای شروع زندگی نداشتیم‌.

وزیر بهداشت تصریح کرد: چرا در حوزه‌های علمیه ازدواج بیشتر است، قطعا یکی از دلایل آن اعتقادات است. باید به عنوان یک الگو بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =