نمایشگاه CES 2023؛ جولانگاهی برای عرض اندام غول‌های فناوری

نمایشگاه وسایل الکترونیک مصرفی امسال با شعار «امنیت انسانی» و با تمرکز روی حل بزرگ‌ترین چالش‌های جهان برگزار شده و هزاران فناوری و ابزار مختلف را در معرض دید مخاطبان قرار داده است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ نمایشگاه وسایل الکترونیک مصرفی یا CES تاثیرگذارترین رویداد فناوری در جهان است که هر ساله با هدف اثبات پیشرفت فناوری‌ها و نوآوران جهانی در لاس‌وگاس برگزار می‌شود. این نمایشگاه از پنجشنبه گذشته شروع به کار کرده و تا فردا ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاهی مکانی است که بزرگ‌ترین برندهای جهان دور هم جمع می‌شوند، با شرکای جدید خود ملاقات می‌کنند و تیزبین‌ترین نوآوران را به صحنه می‌آورند.

در واقع این نمایشگاه قدرت تعامل انسان با انسان را به کار می‌گیرد تا موتور نوآوری را روشن کند و به جلو پیش ببرد تا تاثیر مستقیمی روی تجارت داشته باشد.

جام جهانی قطر؛ عرصه‌ای برای فناوری‌های نوظهور

گفتنی است که موضوع نمایشگاه امسال «امنیت انسانی» است و روی نوآوری‌هایی تمرکز دارد که می‌توانند به حل بزرگ‌ترین چالش‌های جهان مانند دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، هوای پاک، آب سالم و غذا کمک کنند.

325 شرکت و ۴۰ خرده فروش برتر جهان از ۱۷۴ کشور در این نمایشگاه شرکت کردند که ۳۵ درصد آنها از خارج از آمریکا هستند و ۴۱ گروه مختلف از فناوری را معرفی کردند.

در ادامه به معرفی عجیب‌ترین و جالب‌ترین نوآوری‌ها و ابزارهایی که در نمایشگاه امسال معرفی شده، می‌پردازیم:

خودرویی که هر ثانیه رنگ عوض می‌کند

نمایشگاه CES 2023؛ جولانگاهی برای عرض اندام غول‌های فناوری

شرکت خودروسازی بی‌ام‌دبلیو در نمایشگاه امسال از خودروی مفهومی جذابی پرده‌ برداشت که ظرف چند ثانیه رنگش را به ۳۲ رنگ متفاوت تغییر می‌دهد. این خودرو هم بدنه و هم رینگ‌های خود را در عرض چند ثانیه تغییر می‌دهد و در اطراف پنجره‌های خود علائم دیجیتال به نمایش درمی‌آورد. این خودرو Dee نام دارد. واژه Dee مخفف Digital Emotional Experience به معنی تجربه احساسی دیجیتال است و هدفش ایجاد پیوندی قوی‌تر بین مردم و خودروهایشان است. 

گروهی به رهبری استلا کلارک، رئیس این پروژه و مغز متفکر پشت این ایده، به طور شبانه‌روزی روی فناوری تغییر رنگ E-Ink که در نمایشگاه CES 2022 معرفی شد، کار کردند و امسال از آن روی بدنه خودرو استفاده کردند. بدنه این مفهوم به 240 بخش جوهر الکترونیکی تقسیم شده است که هر کدام را می‌توان مجزا کنترل کرد.

بی‌ام‌دبلیو یک اصطلاح جدید برای توضیح ادغام عناصر فیزیکی و دیجیتالی در این ویژگی ایجاد کرده است که «فیجیتال» نام دارد و در سراسر خودرو پخش شده است. این ویژگی در چراغ‌های جلوی Dee که مانند یک چهره با یک صدای مجازی است، مشهود است. بی‌ام‌دبلیو این ویژگی را به عنوان یک نماد فیجیتال روی یک سطح یکنواخت توصیف می‌کند که به وسیله نقلیه اجازه می‌دهد حالات مختلف چهره را تولید کند.

تصور کنید که این خودرو می‌تواند با مردم صحبت کند و همزمان تصویری از آواتار راننده را روی شیشه‌های جانبی نمایش دهد. این آواتار با گرافیک عالی و و ضوح بالا تهیه می‌شود و پنجره‌های قابل تنظیم به مسافران دیگر امکان می‌دهند که از دید پنهان بمانند.

در حال حاضر i Vision Dee یک مفهوم الکتریکی است که همراه با نمایشگر عریض HUD بخشی از معماری جدید بی‌ام‌دبلیو، انسان و ماشین را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

دکتر روبات

نمایشگاه CES 2023؛ جولانگاهی برای عرض اندام غول‌های فناوری

Aeolus نام روباتی است که در نمایشگاه امسال معرفی شد. این روبات علاوه بر اینکه مراقبت از افراد ناتوان و مسن را به عهده دارد، در صورتی که برای فرد مشکلی پیش بیاید، با ارسال هشدار در اطراف مراقبت‌های بهداشتی می‌چرخد. این روبات سطوح را ضدعفونی می‌کند و دارو را سر وقت به صاحب خود می‌دهد.

بالشی که خواب می‌آورد

نمایشگاه CES 2023؛ جولانگاهی برای عرض اندام غول‌های فناوری

شرکت مهندسی یوکای ژاپن یک بالش روباتیک را در این نمایشگاه معرفی کرد که می‌تواند با تقلید از ریتم تنفس به کاربرش کمک کند آرام شود و بخوابد. این بالش نرم و کرکی به آرامی منبسط و منقبض می‌شود و در حالی که آن را روی شکم خود نگه می‌دارید لرزش دارد. ایده این است که وقتی نفس شما با حرکت بالش هماهنگ می‌شود، آرام‌تر و عمیق‌تر نفس می‌کشید و راحت‌تر به خواب می‌روید.

تردمیل تاشو

نمایشگاه CES 2023؛ جولانگاهی برای عرض اندام غول‌های فناوری

اگر تردمیل می‌خواهید اما فضای زیادی ندارید، WalkingPad راه‌حل بسیار خوبی است؛ تردمیل سبک وزنی که می‌توان آن را به دو قسمت تا کرد و روی دیوار یا زیر تخت قرار داد. با این تردمیل تاشو می‌توانید تا سرعت ۱۲ کیلومتر در ساعت هم بدوید. این تردمیل همچنین یک نگهدارنده تلفن همراه یا تبلت جداشدنی دارد و تمرینات شما را در یک برنامه خاص ردیابی می‌کند.

کپسول‌های مراقبت پوستی

نمایشگاه CES 2023؛ جولانگاهی برای عرض اندام غول‌های فناوری

نوتروژنا، غول لوازم آرایشی و بهداشتی با همکاری یک شرکت تولید کننده مکمل‌های بریتانیایی، ژله‌های بهداشتی کوچکی تولید کرده که نیازهای شخصی مرابقبت از پوست شما را هدف قرار می‌دهد. یک نرم‌افزار ویژه این محصول نیز وجود دارد که نیازهای خاص پوست شما را ارزیابی می‌کند و محصول نهایی را به شکل یک مکمل سفارشی برای شما درست می‌کند.

تلویزیون کوانتومی سامسونگ

                                                                                                                                                                                                                                                      نمایشگاه CES 2023؛ جولانگاهی برای عرض اندام غول‌های فناوری

سامسونگ، غول الکترونیک کره جنوبی با معرفی تلویزیون Neo QLED QN900C 8K اعلام کرد که کیفیت تصویر 8K تصاویر درون قابی که به دلیل نازکی بسیار زیادش، به سختی دیده می‌شود، لذت تماشا کردن تلویزیون را چندین برابر می‌کند.

هوش مصنوعی و پردازش تصویر بهبودیافته دو محور اصلی تلویزیون‌های مدل ۲۰۲۳ Neo QLED سامسونگ هستند. در این سری جدید شاهد استفاده از یک فناوری جدید به نام Auto HDR Remastering هستیم که با استفاده از یک الگوریتم اختصاصی اجرا می‌شود و وضوح تصاویر در این تلویزیون‌ها را افزایش چشمگیری داده است. این ویژگی از فناوری یادگیری عمیق هوش مصنوعی برای تجزیه‌ و تحلیل و اعمال اثرات دامنه دینامیکی بالا (HDR) روی محتوای محدوده دینامیکی استاندارد (SDR) به صورت صحنه به صحنه استفاده می‌کند.

پیام ماهواره‌ای

نمایشگاه CES 2023؛ جولانگاهی برای عرض اندام غول‌های فناوری

شرکت کوالکام در جریان نمایشگاه CES 2023 از سرویس ماهواره‌ای اسنپدراگون رونمایی کرد که یک سرویس ارسال پیام ماهواره‌ای برای گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی محسوب می‌شود. برخلاف قابلیت پیام ماهواره‌ای اپل که فقط امکان ارسال پیام‌های اضطراری را ارائه می‌دهد، گوشی‌های اندرویدی مبتنی بر این مشخصه می‌توانند به طور دو طرفه از قابلیت ارسال و دریافت پیام بهره ببرند. برای امکان‌پذیر کردن این قابلیت، کوالکام با شرکت Iridium قرارداد همکاری امضا کرده که ۶۶ ماهواره در مدار نزدیک به زمین را در اختیار دارد. کوالکام با ارائه‌ این قابلیت قصد دارد در کنار امکان‌پذیر کردن ارسال و دریافت پیام در شرایط اضطراری، امکان انجام این کار در موقعیت‌های دور افتاده را هم مهیا کند. این ویژگی می‌تواند برای کسانی که نیاز به برقراری ارتباط دارند، اما پوشش ندارند مفید باشد.

کالسکه هوشمند

نمایشگاه CES 2023؛ جولانگاهی برای عرض اندام غول‌های فناوری

یک شرکت کانادایی با نام Glüxkind یک کالسکه هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی با نام Ella را در نمایشگاه وسایل الکترونیکی مصرفی امسال به نمایش گذاشت. هدف این شرکت از ارائه این کالسکه این است که از والدین جدید در ماجراجویی‌های روزانه‌شان حمایت کند و خانواده‌ها قادر به گذراندن زمان بیشتر یا باکیفیت‌تری با یکدیگر باشند. با کمک فشار و ترمز تطبیقی ​​الا، والدین و مراقبان به طور یکسان می‌توانند بدون توجه به زمین از پیاده‌روی بدون زحمت لذت ببرند. این کالسکه به راحتی از سربالایی، سرازیری و حتی زمانی که به طور کامل با مواد غذایی و اسباب‌بازی پر شده حرکت می‌کند.

وقتی کودک داخل کالسکه نیست، والدین می‌توانند قدم زدن هوشمند الا را با دست آزاد فعال کنند. شرکت مذکور ادعا کرده که هدفش از ساخت این کالسکه کمک به والدین است تا بتوانند بدون فکر کردن و توجه به وسایل اطراف فقط روی فرزندشان متمرکز شوند.

نمایشگر سه‌بعدی بدون عینک

https://i.guim.co.uk/img/media/073b5e03c8c10cf46b03d2a7824aa04c62a3d4f9/1045_2357_5364_3219/master/5364.jpg?width=620&quality=85&dpr=1&s=none

ایسوس از یک فناوری نمایشگر سه‌بعدی OLED بدون عینک با نام Spatial Vision رونمایی کرده که با وضوح بسیار بالا، تصاویر را به صورت سه‌بعدی به نمایش درمی‌آورد. این سیستم از ترکیب لنز عدسی شکل و فناوری پیشرفته دوربین ردیابی چشم برای ارائه تصاویر جداگانه به هر یک از چشم‌های کاربران استفاده می‌کند.

سرعت تصاویر این نمایشگر به گونه‌ای است که همه چیز را به صورت کاملا روان نمایش می‌دهد و جزئیات بسیار زیادی را به شیوه‌ای کاملا واقعی ارائه می‌کند.

این نمایشگر پتانسیل زیادی برای برنامه‌های کاربردی متاورس دارد. با این حال، هم‌اکنون کاربران می‌توانند با کمک این فناوری سه‌بعدی بدون عینک فیلم‌های سه‌بعدی تماشا کنند، بازی‌های سه‌بعدی را تجربه کنند و از تجسم‌های سه‌بعدی لذت ببرند.

فری که می‌داند غذا کی می‌سوزد

نمایشگاه CES 2023؛ جولانگاهی برای عرض اندام غول‌های فناوری

فر جدید سامسونگ دارای دوربینی است که می‌تواند مواد غذایی را تشخیص دهد و با استفاده از هوش مصنوعی نه تنها می‌تواند به طور خودکار توصیه‌های آشپزی را برای حالت، دما و زمان ارائه دهد، بلکه در صورت سوختن غذا به شما هشدار می‌دهد. این فر 80 ماده و غذای مختلف را تشخیصمی‌ دهد و شامل حالت‌های تهویه هوا، سرخ کردن با هوا و پخت بخار در کنار عملکردهای سنتی فر است. حتی می‌توانید از دوربین برای عکس گرفتن یا پخش زنده خلاقیت‌های آشپزی خود در حین آشپزی استفاده کنید.

کد خبر: 1166550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =