روشی جدید برای درمان و بازسازی دیسک‌های قدیمی

دانشمندان می گویند پروتئینی که در ستون فقرات گورخرماهی یافت می‌شود، می‌تواند پیامدهای درمانی بالقوه‌ای برای ترویج بازسازی در دیسک های تخریب شده انسان داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، پژوهشگران توضیح می دهند: انحطاط دیسک منجر به بسیاری از نگرانی‌ های سلامتی از جمله درد کمر و گردن در انسان می‌ شود. با این حال، این مطالعه جدید بیان می ‌کند که پروتئین موجود در ستون فقرات گورخرماهی که نقش مثبتی در نگهداری دیسک ایفا می‌ کند می تواند باعث بازسازی دیسک‌ های پیر بین مهره‌ ها شده و پیامدهای درمانی بالقوه ‌ای برای ترویج بازسازی در دیسک ‌های دژنره شده انسان داشته باشد.

انجام این ۸ کار برای افرادی که سیاتیک دارند ممنوع است

مطالعه منتشر شده در مجله توسعه از رویکردهای ژنتیکی و بیوشیمیایی استفاده کرده و احتمالاً استراتژی جدیدی برای سرکوب انحطاط دیسک یا القای بازسازی دیسک در دیسک‌های تخریب شده انسانی ایجاد می ‌کند.

به گفته دانشمندان، در حال حاضر، تنها درمان های موضعی برای دژنراسیون دیسک در دسترس اند که از جمله آن ها می توان به مسکن ها یا ضد التهاب ها اشاره کرد که در موارد شدید، جراحی تعویض دیسک یا فیوژن دیسک انجام می شود. بنابراین، نیاز فوری به توسعه درمانی برای سرکوب انحطاط دیسک یا ترویج بازسازی دیسک در انسان وجود دارد.

در مطالعات اخیر، معاینات پزشکی بینش هایی را در مورد مراحل تخریب دیسک های انسانی ارائه کرده اما اطلاعات محدودی در مورد فرآیندهای سلولی و مولکولی که در نگهداری دیسک ها نقش دارند در دسترس است. به گزارش سیناپرس،مهمتر از همه، هیچ روش پزشکی یا درمانی برای جلوگیری از انحطاط دیسک یا ایجاد بازسازی دیسک شناخته نشده است.

مطالعه انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی آغارکار (ARI) در پونای هندوستان انجام گزفته و نشان داد که پروتئینی به نام فاکتور شبکه ارتباط سلولی ۲a (Ccn۲a) که از سلول‌ های دیسک بین مهره ‌ای ترشح می‌ شود می تواند با ارتقاء دیسک‌ های فرسوده، بازسازی دیسک را القا ‌کند. تکثیر سلولی و بقای سلولی با تعدیل مسیری به نام مسیر FGFR۱-SHH که گیرنده فاکتور رشد فیبروبلاست است، این کار را انجام می دهد.

این مطالعه که از گورخرماهی به عنوان مدل ارگانیسم استفاده کرد، اولین مطالعه است که نشان می دهد می توان با فعال کردن یک سیگنال دهی درون زا، بازسازی دیسک را در یک دیسک دژنره شده القا کرد. طبق گزارش وزارت علوم و فناوری هندوستان، دانشمندان همچنین دریافتند که سیگنالینگ مستمر Ccn۲a-FGFR۱-SHH نقش مثبتی در نگهداری و تقویت بازسازی دیسک ایفا می کند.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Development منتشر شده است.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1166644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =