هشدار به وزیر بهداشت/ احتمال ایجاد موجی از کمبودهای دارویی در اواخر بهمن و اسفند

بعد از اجرای طرح دارویاری، ‌قرار بود با توجه به افزایش مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی، تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان دارو تعلق گیرد که به گفته تولیدکنندگان این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، یکی از چالش‌هایی که طرح دارویار بعد از گذشت ۶ ماه با آن مواجه شده، بحث تامین نقدینگی داروسازان برای تامین داروهای کشور است. بعد از اجرای طرح دارویاری، ‌قرار بود با توجه به افزایش مابه‌التفاوت ارز دولتی و نیمایی، تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان دارو تعلق گیرد که به گفته تولیدکنندگان این اتفاق نیفتاده است.

کمبود دارو به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها رسید

بانک‌ها از ۱۵ هزار میلیارد فقط ۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو در برنامه کشیک سلامت عنوان کرد که از ۱۵ هزار میلیارد تومان مصوبه ستاد تنظیم بازار برای تأمین دارو در کشور، بانک‌های عامل حداکثر ۲ هزار میلیارد تومان آن را تاکنون پرداخت کرده‌اند.

وی عنوان کرد: می‌پذیریم که باید از مردم عذرخواهی کنیم که چرا آنقدر صبر کردیم تا کمبودها افزایش پیدا کند، اختلاف نرخ ارز ترجیحی با آزاد زیاد شود تا جایی‌که نتوانیم به تأمین کنندگان، ارز اختصاص بدهیم و بعد اجرای طرح دارویاری را آغاز کردیم؛ این طرح را دیر شروع کردیم و این اشتباه را می‌پذیریم.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح سیاست‌های ارزی اقدام درستی بود، ادامه داد: اگر سری به داروخانه‌ها بزنیم، متوجه بهبود شرایط می‌شویم البته کمبود دارو وجود دارد اما ذخایر دارویی ما بهبود پیدا کرده است. پرداخت از جیب مردم در مورد تمامی داروهایی که اصلاح سیاست ارزی شده، نه تنها ریالی تغییر نکرده که حتی کاهش هم داشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اگر غیر از این اتفاقی می‌افتد، خلاف است؛ اختلاف قیمت را باید شرکت‌های بیمه بپردازند اما زمانی که شرکت‌های تولیدکننده با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه می‌شوند، باید نقدینگی آن تأمین شود که تاکنون بانک‌های عامل آن را به صورت کامل پرداخت نکرده‌اند و اگر ۱۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شود، این نقیصه هم برطرف می‌شود.

امیدواریم بودجه سلامت به نفع مردم تصویب شود

رئیس سازمان غذا و دارو چشم امیدی به بودجه ۱۴۰۲ دارد، وی در این باره گفت: در حال حاضر مشکل ما نقدینگی است و اگر این مشکل حل شود، مخالفان اجرای طرح دارویاری از اجرای آن استقبال هم خواهند کرد. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مشکلات مالی موجود دیده شده و با صحبت با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس امیدواریم بودجه سلامت به نفع مردم تصویب شود.

پاسخ مجلسی‌ها چیست؟

زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با اشاره به گزارش رئیس سازمان غذا و دارو در مورد میزان تحقق بودجه ۱۴۰۱ و تخصیص ارز به دارو و تجهیزات پزشکی و وضعیت بودجه سازمان غذا و دارو در لایحه بودجه ۱۴۰۲، گفت: رئیس کمیسیون بهداشت تاکید داشت که مشکلات حوزه دارو تنها به وزارت بهداشت برنمی گردد و مربوط به عوامل بین بخشی از جمله بانک‌ها، شرکت‌های تولیدی، گمرک و نقدینگی است که به هیچکدام از این موارد توجه نشده و مردم به ما نمایندگان برای کمبودهای دارویی مراجعه می‌کنند و ما نمایندگان باید به جای قانون نویسی و نظارت، برای مردم دارو تهیه کنیم.

بانک مرکزی در موضوع کمبودهای دارویی بیش از همه قصور دارد

وی ادامه داد: بر اساس اظهارات رئیس کمیسیون طبق بررسی‌های صورت گرفته؛ بانک مرکزی در موضوع کمبودهای دارویی از نظر تأمین ریال و نقدینگی بیش از همه قصور دارد و در این رابطه به طور مداوم بر روی نمایندگان فشار وجود دارد، البته برخی از نمایندگان نیز بیان کردند که باید به طور دقیق مشخص شود که علت کمبود برخی از داروها چیست و این مسئله حل شود.

شیخی افزود: رئیس سازمان غذا و دارو هم گزارشی را ارائه و تاکید کرد که متأسفانه مشکل نقدینگی تاکنون حل نشده و می‌طلبد سهم بیمه و دارو جمع شده و به عدد ثابتی تبدیل شود.

وی با اشاره به وضعیت اعتبار هدفمندی ارز ترجیحی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در گزارش سازمان غذا و دارو، گفت: بر اساس این گزارش برآورد اعتبار مورد نیاز در سال ۱۴۰۲، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان و اعتبار پیش بینی شده در جدول تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ باید درست و دقیق در نظر گرفته شود که دچار کسری بودجه نشویم.

شیخی با یادآوری پیشنهادات سازمان غذا و دارو برای تأمین اعتبار توسعه و تکمیل آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو در لایحه بودجه ۱۴۰۲، افزود: بر اساس گزارش ارائه شده؛ افزایش اعتبار خرید تجهیزات آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو در لایحه بودجه ۱۴۰۲ از ۸ میلیارد تومان به ۲۵۰ میلیارد تومان افزایش و ایجاد طرح توسعه، تکمیل و تجهیز آزمایشگاه‌های غذا و دارو در اعتبارات متوازن استانی دیده شود و همچنین بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌ها مکلف شوند مبالغ حاصل از فروش دارو و ملزومات و تجهیزات مصرفی را منحصراً برای بازپرداخت هزینه‌های تأمین، تدارک دارو و تجهیزات و ملزومات مصرفی به داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش تأمین کننده پرداخت کنند و سازمان‌های بیمه گر مکلف شوند هزینه دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی را به حساب جداگانه ای که دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند، واریز کنند و تخلف از این بند در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه اموال دولتی تلقی شود.

وی یادآور شد: مسئولان سازمان غذا و دارو یادآور شدند که که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کد درآمد دارو تعریف و از درآمد بهداشتی و درمانی جدا شده است و اعمال کسورات ۳ درصد قانون متوازن امکانات کشور بر درآمد اختصاصی دارو در دانشگاه‌های علوم پزشکی برخلاف بند (ه) تبصره ۱۷ مکرر قانون بودجه است و عملاً به ناترازی منابع و مصارف دارو و انباشتگی بدهی‌های دارو و ملزومات دامن می‌زند که پیشنهاد می‌شود در لایحه بودجه درآمد اختصاصی دارو از اعمال ۳ درصد معاف شود.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به وضعیت اعتبارات هزینه‌ای سازمان غذا و دارو در لایحه بودجه ۱۴۰۲ بر اساس گزارش سازمان غذا و دارو، گفت: اعتبار مصوب قانون بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۸۷ میلیارد تومان و در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۱۲۲ میلیارد تومان است که در این رابطه حدود ۴۰ درصد در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رشد داشته است.

شیخی افزود: لزوم کنترل و تأمین ایمنی فرآورده‌های سلامت محور، الزامات قانونی برنامه ششم توسعه (بند (ت) ماده ۷۲) برای پایش باقیمانده سموم محصولات کشاورزی و تأمین ایمنی فرآورده‌های سلامت محور، مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای پایش باقیمانده سموم نیتریت و نیترات فلزات سنگین در همه مناطق کشور، توسعه و تکمیل و تجهیز آزمایشگاه‌های کنترل غذا و دارو در قطب‌ها و مبادی واردات و پایانه صادرات با اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان و ایجاد ردیف اعتبار جداگانه برای پایش باقیمانده سموم و تأمین ایمنی فرآورده‌های سلامت محور با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان از جمله مواردی بود که مسئولان سازمان غذا و دارو مطرح کردند و خواستار توجه به آنها شدند.

باید ذخیره ۶ ماهه دارو در کشور داشته باشیم

مرتضی خیرآبادی عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی هم معتقد است که باید پرداخت تسهیلات به شرکت‌های داروسازی برای افزایش نقدینگی شدت بگیرد. وی در این باره گفت: سال گذشته یک میلیارد دلار ارز دولتی برای تأمین دارو پرداخت شد که ارزش آن معادل ۴۲۰۰ میلیارد تومان می‌شد اما از زمان اجرای طرح "دارویار" و با تبدیل ارز دولتی صنعت دارو به ارز نیمایی، ارزش این یک میلیارد دلار، به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و بنابراین نیاز به پرداخت تسهیلات به شرکت‌های داروسازی برای افزایش نقدینگی داریم.

وی افزود: بانک‌ها به دلایل مختلفی از پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دارویی سر باز می‌زنند و از ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی وعده داده‌شده به شرکت‌های داروسازی، تقریباً چهار هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.

خیرآبادی هشدار داد: اگر دولت و بانک‌ها در تأمین نقدینگی به شرکت‌های داروسازی کمک نکنند بحران جدی را در اواخر بهمن و اسفندماه در زمینه داروها خواهیم داشت و کشور با کمبود دارو مواجه خواهد شد.

عضو هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که صنعت دارو پس از تبدیل ارز دولتی به ارز نیمایی با آن مواجه شده؛ پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و نیمایی است. درواقع شرکت‌ها باید ۶ ماه پس از اجرای طرح دارویار، یعنی در بهمن ماه، مابه‌التفاوت را پرداخت کنند اما با توجه به مشکلات نقدینگی، توان شرکت‌ها برای پرداخت این مابه‌التفاوت کاهش یافته است.

وی افزود: ما از دولت درخواست کردیم که با توجه به عدم تأمین نقدینگی شرکت‌های داروسازی، پرداخت مابه‌التفاوت گمرکی به تعویق بیفتد.

خیرآبادی تصریح کرد: باید ذخیره ۶ ماهه دارو در کشور داشته باشیم تا به مشکل برنخوریم اما درمورد برخی داروها میزان ذخیره به کمتر از یک ماه رسیده است و در حال حاضر در تأمین داروها سطح نیمه متعادلی داریم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1167150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =