معرفی یک روش درمانی جدید و موثر برای درمان سرطان کبد

هپاتوبلاستوما شایع ‌ترین سرطان کبد بدخیم است که اغلب، کودکان زیر ۳ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبرگ، در یک مطالعه جدید، با بررسی مدل موش هپاتوبلاستوما، گزارش داده اند که فاکتور گرماشوک پروتئین ۱ (HSF۱) برای رشد تهاجمی تومور ضروری است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز ،در حال حاضر درمان هپاتوبلاستوما شامل جراحی با شیمی درمانی یا بدون شیمی ‌درمانی است؛ اما در موارد شدید، درصورت موفقیت آمیز نبودن درمان، کودکان نیاز به پیوند کبد دارند. با این حال، همه درمان ها دارای عوارض جانبی قابل توجهی از جمله تأثیر بر شنوایی و رشد هستند.

چه افرادی و به چه دلایلی بیشتر در معرض سرطان کبد قرار می‌گیرند؟

پژوهشگران توضیح داده اند: نوزادان نارس یا کودکانی که دارای محدودیت رشد هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به هپاتوبلاستوما قرار دارند. در نتیجه ایجاد و توسعه گزینه ‌های درمانی مؤثرتر که با عوارض جانبی کمتری همراه است، مسئله ای حیاتی به حساب می آید؛ با این حال، فقدان دانش کافی درباره زیست شناسی هپاتوبلاستوما، همواره مانعی بر سر راه توسعه درمان‌ های هدفمندتر برای هپاتوبلاستوما بوده است.

HSF۱ یک فاکتور رونویسی است که القاکننده پروتئین‌ های گرماشوک (HSPs) است و به عنوان یک پروتئین‌ شپرون، به تا شدن بسیاری از پروتئین های تازه ساخته شده و پروتئین های تا نشده کمک می کند. در طول ۲۰ سال گذشته، تحقیقات بسیاری، نقش HSF۱ را در پاتوفیزیولوژی سرطان، نشان داده اند. با این حال، نقش آن در هپاتوبلاستوما مبهم باقی مانده است.

محققان با آزمایش بر مدل موشی هپاتوبلاستوما، دریافتند که سیگنال دهی HSF۱ در هپاتوبلاستوما، نسبت به کبد طبیعی، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

تیم تحقیقاتی از مدل موش استفاده کردند تا HSF۱ را در مراحل اولیه رشد تومور، مهار کنند و تاثیر آن را بر رشد سرطان، مشاهده کنند. هنگامی که HSF۱ مهار شد، محققان تومورهای کمتر و کوچکتری پیدا کردند؛ این یافته، نشان می دهد HSF۱ برای رشد تومور تهاجمی مورد نیاز است.

علاوه بر این، دانشمندان شواهدی پیدا کردند که نشان داد :مهارHSF۱، آپوپتوز (مرگ سلولی) را در کانون های تومور افزایش می دهد. محققان گفته اند، یافته های ما ثابت کرده اند که HSF۱ می تواند یک بیومارکر و هدف دارویی جدید برای درمان هپاتوبلاستوما باشد.

پژوهشگران اضافه کرده اند: ما ارتباط واضحی بین سطوح بیان HSF۱ و مرگ و میر، پیدا کردیم. پیش ‌بینی ما این بود که مهار HSF۱، تشکیل و رشد تومور را کند می‌ کند، اما مهار HSF۱، تقریبا به طور کامل از رشد تومور، پیشگیری کرد.

این یافته ها اهمیت نقش HSF۱ را در ایجاد هپاتوبلاستوما برجسته کرده و نشان داده اند که HSF۱ ممکن است یک هدف درمانی مناسب برای هپاتوبلاستوما باشد؛ در حال حاضر، مهارکننده های HSF۱ برای سایر سرطان ها در حال توسعه هستند.

یافته های تحقیقاتی در مجله American Journal of Pathology منتشر شده اند.

منبع: بهداشت نیوز