خزعلی: خیلی از قوانین مردانه نوشته شده است

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: خیلی از قوانین مردانه نوشته شده است و اصلا جنسیت و مسئولیت‌های مختلف و روحیات و تفاوت‌ها در این قوانین دیده نشده است.

به گزرش گروه سیاسی ایسکانیوز، «انسیه خزعلی» معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگویی در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت تحقق عدالت جنسیتی گفت: ما در این دولت با نگاه گسترده‌تری عدالت فراگیر را برای همه افراد در نظر گرفته‌ایم و عدالت جنیستی نیز همچنان در دستور کار است و بخشی از همین عدالت فراگیر است.

وی ادامه داد: عدالت جنسیتی فقط به برقراری عدالت بین زن و مرد می‌پردازد، در حالی که ما معتقد هستیم که عدالت باید بین اعضای یک خانواده اعم از زن، مرد و کودک مورد توجه قرار گیرد.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده خاطرنشان کرد: عدالت جنسیتی نیز همچنان وجود دارد و ما در حال هماهنگی با دستگاه‌های مختلف هستیم تا شاخص‌های آن را تعدیل و تکمیل کنیم، همچنین از وزارتخانه‌ها درخواست کرده‌ایم تا درخصوص وضعیت این شاخص‌ها در ارتباط با کار زنان رصدهایی انجام داده و نوع نگاه تخصصی خود در این مورد را برای ما ارسال کنند.

 وی ادامه داد: ما در تلاش هستیم تا با بررسی این شاخص‌ها تعریف از نظام شغلی خاص زنان داشته باشیم که هم به زندگی شخصی آنها لطمه نخورد و هم با توجه به مسئولیت‌های چندگانه مورد حمایت‌های لازم قرار بگیرند.

خزعلی: آمار طلاق در حال افزایش است

خزعلی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه رییس قوه قضاییه اعلام کرده بودند که قوانین باید به نفع زنان تغییر کند از نظر شما به طور مشخص چه قوانینی باید به نفع زنان تغییر کند تا زنان وضعیت بهتری در کشور داشته باشند، گفت: خیلی از قوانین مردانه نوشته شده است و اصلا جنسیت و مسئولیت‌های مختلف و روحیات و تفاوت‌ها در این قوانین دیده نشده است.

وی با اشاره به موضوع نظام‌واره شغلی خاطرنشان کرد: ما در بحث نظام واره شغلی در پی این هستیم که ضمن استفاده از توانایی‌ زنان و مهارت آن‌ها شرایطی را فراهم کنیم تا بتوانند با توجه به نیازهایی که دارند و مسئولیت‌هایی که در خانه دارند و همچنین با توجه به روحیات ویژه‌ای که زنان دارند، بهترین بهره‌وری را داشته باشند و کمترین آسیب متوجه آنان شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: امیدواریم بخشی از این اقدام با شناور شدن ساعات کاری، بخشی با کم شدن ساعات کاری و بخشی با دورکاری و همچنین مرخصی‌های ویژه‌ای که بتواند قابل جبران هم باشد، انجام شود. همچنین امیدواریم با استفاده از بیمه‌هایی که کار زنان را به طور کامل پوشش‌دهی کند، بتوانیم برنامه جامعی را برای زنان به جامعه عرضه کنیم.

خزعلی در پاسخ به این سوال که آیا صرفا منظور از تغییر قوانین به نفع زنان همین قانون نظام‌واره شغلی است؟ گفت: خیر، این موضوع صرفا معطوف به شغل نمی‌شود، بخشی از این تغییر قوانین مشمول تحصیلات و همچنین مهارت‌آموزی است. بخشی نیز شامل پشتیبیانی‌هایی می‌شود که ما باید از کارها و مشاغل خانگی و خصوصی زنان داشته باشیم. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برنامه‌های معاونت زنان برای کاهش آسیب‌های اجتماعی به ویژه خودسوزی در برخی مناطق کشور و زنان در معرض آسیب تصریح کرد: در برخی از مناطق جنوبی و بخشی از مناطق غربی با این مشکل مواجه هستیم، البته این موضوع شاید آنچنان که در رسانه‌ها مطرح می‌شود نباشد. ما در سفرهای استانی بحث خودکشی را نیز بررسی می‌کنیم. در بعضی از استان‌ها موضوع خودکشی در بین مردان بیشتر از زنان است و لذا سعی می‌کنیم براساس آمار برنامه‌ریزی کرده و بودجه‌ لازم را جهت مشاوره و آسیب‌زدایی اختصاص دهیم.

معاون رییس جمهور تاکید کرد: معمولا سعی می‌ شود در این استان‌ها که این نوع آسیب‌ها بعضا وجود دارد بودجه خاصی برای کاهش آن اختصاص داده شود. این بودجه هم برای موضوعات کاهش آسیب به ویژه مشاوره به افراد جامعه هدف اختصاص یابد. نتیجه این اقدامات نیز خوب بوده است و این اقدامات از کاهش این آسیب در این استان‌ها خبر داده است.

خزعلی درباره افزایش مجازات پدر برای فرزندکشی گفت: در این زمینه نیز کارشناسان در حال بررسی هستند تا بتوانیم راه‌هایی را پیدا کنیم که این خلاءهای قانونی رفع شده و جبران شود. البته همه این موضوعات مربوط به قانون نیست یعنی اگر قانون هم در این زمینه حمایتگر باشد، اما باز هم درخصوص مسائل بومی و قبیله‌ای و عشیره‌ای باید کار جدی فرهنگی صورت بگیرد و باید اصلاح از درون و متن جامعه را داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =