معطلی ۱۴ روزه کامیونداران در بندر آستارا/ گمرکی که انبار کالاهای صادراتی شد

معطلی کامیونداران در مرز آستارا در طی یک‌ماه اخیر مشکلات زیادی را ایجاده کرده، که با گذشت مدتی هنوز این مشکلات حل نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، مدتی است که عکس‌ و خبرهایی از صف‌های طولانی کامیون‌ها در بندر آستارا منتشر می‌شود. بر اساس آمارهای اعلام شده در حال حاضر حدود هزار کامیون در صف گمرک حضور دارند که تعداد بالای آن مشکلات زیادی را برای اهالی آستارا ایجاد کرده است‌؛ توقف کامیون‌ها در خیابان‌های اصلی شهر آستارا مسیر رفت و آمد خودرو را برای این شهروندان سخت کرده است.

این در حالی است که در نیمه دوم دی ماه سال جاری خبری مبنی بر سرعت بخشیدن خروج کامیوندان از این مرز منتشر شد، اما خبرهایی که همچنان منتشر می‌شود نشان از این دارد که این صف طولانی هیچ تغییری نکرده است، به نوعی که وقتی وارد این شهر می‌شوید از همان ابتدا تعداد زیاد کامیون‌هایی که در حاشیه شهر پارک کرده‌اند توجه شما را جلب خواهد کرد.

افزایش هزینه راه‌اندازی ریل رشت-آستارا

رانندگان کامیون از معطلی‌های زیاد در این مرز گله مند هستند، یکی از رانندگان روس که کامیون آن حامل صیفی جات بود، گفت: با وجود اینکه بار من محصولات کشاورزی است و باید برای جلوگیری از خراب شدن بار، بدون معطلی از مرز عبور کنم حدود ۵ روز که منتظر هستم تا از گمرک ایران عبور کنم و وارد آذربایجان شوم.

یکی دیگر از کامیونداران که بارش خودروهای سواری بود، گفت: از روزی که نوبت زده‌ام ۱۴ روز می‍‌گذرد و هنوز از مرز خروج نکرده‌ام، این درحالی است که باید معطلی من در این مرز نهایتا ۵ روز طول بکشد.

بر اساس نوبت دهی پایانه مرزی آستارا، کامیون داران برای خروج از این مرز بر اساس باری که دارند، دسته بندی و اولویت بندی می‌شوند، طبق گفته مسئولان گمرک کامیون‌هایی که حامل محصولات کشاورزی هستند باید بدون معطلی از مرز عبور کنند تا کالای صادر شده سالم به دست کشور مقصد برسد، اما در حال حاضر حتی کامیون‌های حامل محصولات کشاورزی و تاریخ دار نیز با معطلی از این مرز عبور می‌کنند.

اما دلیل این معطلی‌ها که باعث ایجاد گله مندی کامیون‌داران‌، صادرکنندگان و اهالی شهر آستارا شده است، چیست؟ سوالی که برای یافتن پاسخ آن به سراغ گمرک آستارا رفتیم.

فصل صادرات محصولات کشاورزی دلیل ترافیک ایجاد شده در گمرک

علی حسین ذوالقدری مدیر کل گمرک شهرستان آستارا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درباره این معطلی‌ها اظهار کرد: از چند هفته قبل از ژانویه چون فصل صادرات محصولات کشاورزی است و چون مرز آستارا نزدیک کشور آذربایجان است کالاهای زیادی صادر می‌شود،‌ بنابرهمین شاهد ترافیک در گمرک این مرز خواهیم بود.

او در ادامه با اشاره به اینکه کشور آذربایجان در گذشته روزانه ۴۰۰ کامیون پذیرش می‌کند، بیان کرد: اخیرا کشور آذربایجان حجم روزانه ماشین‌هایی که پذیرش می‌کند را کاهش داده است و حداکثر روزانه ۲۵۰ کامیون را پذیرش می‌کند و تمامی این عوامل باعث می‌شود تا کامیون‌ها در این مرز به روی یک دیگر تلنبار شوند و برخی از کامیون‌ها  نتوانسته‌اند به موقع از مرز خروج کنند.

مدیر کل گمرک شهرستان آستارا افزود: با صحبت‌هایی که با گمرک کشور آذربایجان درباره تسهیل و تسریع خروج کامیون‌ها شده است، خوشبختانه از هفته گذشته تا الان تعداد ترافیک کامیون‌ها در مرز رو به کاهش است.

او در پاسخ به اینکه چرا تعدادی از کامیون‌ها ۱۵ روز معطل هستند، گفت: بر اساس اولویت بندی که شده است کالاهای خشکبار و کالاهایی که تاریخ ندارند در اولویت آخر گمرک هستند برای همین بیشتر معطل می‌مانند، اما کالاهای صادراتی باید دو روزه از مرز خارج شوند. 

طبق گفته رئیس گمرک شهرستان آستارا کالاهای صادراتی محصولات کشاورزی باید دو روزه از مرز خارج شوند، اما تعداد زیادی از کامیون‌های حامل محصولات کشاورزی در صف هستند که ۴ یا ۵ روز است هنوز به مرز نرسیده‌اند.
در این میان تعدادی از مسئولان مرتبط با این موضوع، نبود سامانه مشترک و منظمی را برای نوبت دهی کامیون داران علت این معطلی‌ها می‌دانند و طبق گفته آنان کاهش پذیرش از سوی کشور آذربایجان دلیل اصلی این مشکلات به وجود آمده نیست.

سامانه نوبت دهی جامعی نداریم

هاشمی عضو اتحادیه گلخانه داران در این باره گفت: این که آذربایجان باید ظرفیت ورود خود را بالا ببرد درست است اما ما سامانه نوبت دهی جامعی در این موضوع نداریم.

او در ادامه بیان کرد: بسیاری از محصولات تولیدی صرفا برای بازار روسیه است، اما به سبب نداشتن سامانه جامع محصولات ما عمدتا پشت مرز قرار گرفته و زمانی که زمان طلایی بار از دسته رفته است به کشور هدف می‌رسد.

هاشمی تصریح کرد: می‌توان ماشین ترانزیت را به مرزهای نزدیک دیگر هدایت کنیم تا بار ترافیکی آستارا کم شود. در بلند مدت مذاکره با آذربایجان، تکمیل پل اتصالی و تکمیل سایر زیر ساخت‌ها باید در نظر گرفته شود مسئولان به ویژه شخص رئیس جمهور نیز باید به این موارد توجه ویژه داشته باشند.

در نتیجه اگر حدود هزار کامیون در شهر آستارا حضو ر داشته باشد و کشور آذربایجان روزانه حداکثر ۲۵۰ کامیون هم پذیرش کند باید این کامیون‌ها ظرف مدت نهایتا ۴ روز از مرز خروج کنند، هم کامیون دارانی که حامل محصولات کشاورزی هستند و هم سایر کامیون دارانی که ۱۴ روز در این صف معطل مانده اند، اما گویا این مشکلات به وجود آمده به عوامل دیگری نیز بستگی دارد، بنابراین انتظار می‌رود تا مسئولان مربوط به این امر برای کاهش این مشکلات و حفظ ارزش صادرات کشور هر چه سریع‌تر به فکر حل این مشکلات باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =