نمایندگان مجلس اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران را محکوم کردند / تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون برنامه و بودجه

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در جلسه صبح امروز این کمیسیون خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح امروز یکشنبه ۲ بهمن ماه دقایقی پیش به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد.

تلاش مجلس برای رفع کاستی‌های ناوگان فرسوده هلال احمر

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار صحن علنی را به شرح زیر اعلام کرد:

حضور رییس جمهور برای دفاع از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲کل کشور

 ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح بند(ب) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق وتفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران(در اجرای ماده (۲۱۲) آیین نامه داخلی مجلس)

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح حمایت از مالکیت صنعتی(اعاده شده از شورای نگهبان۳)

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده)(اعاده شده از شورای نگهبان ۳)

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری (اعاده شده از شورای نگهبان ۲)

تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۲ در کمیسیون برنامه و بودجه

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: صبح امروز جلسه کمیسیون برنامه و بودجه تشکیل شد و اعضای کمیسیون پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تصویب کردند.

وی افزود: طبق آیین نامه داخلی مجلس علاوه بر کمیسیون تلفیق، کمیسیون برنامه و بودجه نیز باید نظر و گزارش خود را درباره کلیات لایحه بودجه اعلام کند.

هفته گذشته کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ کلیات بودجه سال آینده را تصویب کرد و برای رسیدگی به صحن علنی ارجاع شد؛ طبق آیین نامه داخلی در جریان رسیدگی به کلیات، گزارش دو کمیسیون تلفیق و برنامه و بودجه قرائت می شود.

 نمایندگان مجلس اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران را محکوم کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای اقدام اخیر پارلمان اروپا در رأی دادن به تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای بیانیه‌ای اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را محکوم کردند.

علی‌اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس در این باره گفت: نمایندگان مردم با امضای بیانیه‌ای اقدام اخیر پارلمان اروپا در قراردادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را محکوم کردند.

وی افزود: نمایندگان در این بیانیه خواستار پاسخ قاطع به این اقدام پارلمان اروپا شدند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

پارلمان اروپا در اقدامی نابخردانه در روز 29 دی ماه 1401، در قطعنامه ای ضمن حمایت و همراهی با اغتشاشگران و جریانات معاند ضد ایرانی از شورای اروپا خواسته است که مقامات کشورمان را در فهرست تحریم ها قرار داده و همچنین از این شورا خواسته است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین را در فهرست گروه های تروریستی این اتحادیه قرار دهد.

ما نمایندگان ملت بزرگ ایران این تصمیم پارلمان اروپا را مبتنی بر اطلاعات نادرست، قضاوت های غلط و تحت تأثیر اغراض سیاسی و ضدایرانی می دانیم و این مصوبه را به شدت محکوم می کنیم.

روشن است اکنون که مخالفان ایران در پروژه ناامن سازی کشور ناکام مانده اند، تلاش می کنند با این اقدامات بی اساس، فشار سیاسی و رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران وارد کنند. هرچند این غیرقابل انکار است که پایه های مقبولیت نظام در میان مردم ایران مستحکم است و این فشارها نمی تواند برای آنها آورده ای داشته باشد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین نهادی برآمده از دل مردم ایران بوده که ضمن حراست از منافع ملی، نقشی ماندگار و انکارنشدنی در مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا ایفا کرده و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، عزیز دل مردم ایران در این راه با ایثار جان خود، امنیت و عزت مردم منطقه را ارتقا بخشید.

معرفی سپاه پاسداران به عنوان یک رکن حاکمیتی و دفاعی ملت و دولت ایران تحت اتهام تروریسم، ضمن آن که نقض مقررات بین المللی از جمله قاعده منع مداخله در امور داخلی دیگر کشورها و احترام به حاکمیت دولت ها است، رویه ای تنش زا و خطرناک است که حتما با واکنش قاطع مجلس شورای اسلامی مواجه خواهد شد که عواقب منفی با نهادهای وابسته به سازمان های نظامی اتحادیه و کشورهای اروپایی را در پی خواهد داشت. مجلس در این زمینه تدابیر تقنینی دقیقی را طراحی کرده و آن را به جریان انداخته است.

نقض قواعد حقوق بین الملل در قطعنامه پارلمان اروپا، بار دیگر تأثیرپذیری این نهاد از جریانات ضد ایرانی و استانداردهای دوگانه آنها در اجرای موازین حقوق بین الملل را نشان می دهد و تنفر ملت ایران را نسبت به مدعیان دروغین اخلاق و دیپلماسی را به نمایش گذاشت و در صورتی که مفاد آن مورد ابرام شورای اروپا و یا اجرا توسط کشورهای اروپایی قرار گیرد، عواقب منفی آن متوجه بانیان این اقدام جاهلانه خواهد بود.

روند تصویب کلیات بودجه 1402 در مجلس چگونه طی شد؟

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به برررسی و تصویب کلیات بودجه 1402 اختصاص یافت و پس از گزارش کمیسیون‌های تلفیق و برنامه و بودجه، رئیس‌جمهور به دفاع از کلیات بودجه پرداخت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور  به همراه میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، اسماعیلی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، محمد حسینی معاون پارلمانی ریاست جمهوری برای دفاع از کلیات لایحه بودجه 1402 وارد صحن علنی مجلس شدند.

در ادامه رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ضمن ارائه گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در خصوص کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشورگفت: کمیسیون تلفیق در طی چهار روز و ۱۱ جلسه رسمی با حضور وزرای اقتصاد و تعاون، رئیس کل بانک مرکزی، کارشناسان دستگاه‌های اجرایی ذیربط، دیوان محاسبات و نمایندگان بخش‌های خصوصی به بررسی محورهای اصلی لایحه بودجه و ویژگی‌ها و شاخص‌های کلان اقتصادی، منابع و مصارف، اعتبارات مالی و بودجه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی پرداخت و در نهایت در جلسه 27 دی ماه، پس از استماع نظر مخالفان و موافقان و دفاع دولت، کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با اکثریت آرا به تصویب کمیسیون رسید.

وی در ادامه اظهار کرد: بودجه سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۱۰۹ هزار میلیارد تومان بوده که ۶۰ درصد این مبلغ مربوط به گردش مالی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها بوده و نسبت به بودجه سال جاری ۳۶ درصد رشد داشته است. ۴۲ درصد این رقم مربوط به بودجه عمومی دولت بوده که در مقایسه با بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: منابع حاصل از واگذاری اموال دولتی و صادرات نفت حدود ۳۷ درصد نسبت به بودجه سال جاری رشد داشته است و منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی دولت نظیر اوراق اقتصادی نسبت به بودجه سال ۱۴۰۱ حدود ۶۶ درصد رشد پیدا کرده است.

در ادامه جلسه امروز، محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، گزارش این کمیسیون را قرائت کرد و از تصویب کلیات لایحه بودجه 1402 در جلسه صبح امروز این کمیسیون خبر داد.

وی گفت: بودجه کل کشور در لایحه بودجه سال۱۴۰۲ به میزان ۵۱۰۹هزارمیلیاردتومان تعیین شده است. مبلغ ۳۰۹۷ هزارمیلیارد تومان (حدود۶۰درصد)بودجه کل کشور مربوط به گردش مالی شرکتهای دولتی و بانکهاست که نسبت به رقم پیش بینی شده برای سال گذشته حدود ۳۸ درصد افزایش یافته است. مبلغ ۲۱۶۴ هزار میلیارد تومان (حدود۴۰درصد)رقم بودجه کل کشور نیز مربوط به بودجه عمومی دولت است. که در مقایسه با قانون بودجه سال۱۴۰۱ حدود۴۳درصد افزایش یافته است. البته بخشی از این رشد به دلیل انتقال مصارف هدفمندی به سقف بودجه عمومی است.

وی ادامه داد: کسری تراز عملیاتی در سال۱۴۰۲ حدود ۴۷۶ هزار میلیارد تومان است که مبلغ۳۸۴هزار میلیارد تومان، از مازاد تراز سرمایه ای و مبلغ۹۳هزار میلیارد تومان از مازاد تراز مالی پوشش داده شده است. به عبارت دیگر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نیز مطابق با رویه گذشته بخش قابل توجهی از اعتبارات هزینه ای از محل فروش دارایی و بخشی نیز از محل استقراض تأمین شده است.

 در بودجه ۱۴۰۲ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار می‌گیرد

در ادامه این جلسه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با تشریح شرایط کشور اظهار داشت: باید شکرگزار خداوند بزرگوار باشیم که با وجود همه دشمنی‌ها، توطئه ها و فکرها حضور مردم و مشارکت ملت صبر و بردباری مردم باعث شد که دشمن ناکام شود.

وی افزود:  اینکه دشمنان می‌خواهند بخش قابل توجهی از حاکمیت ما را مورد سرزنش قرار بدهند به دلیل موفقیت ما است؛ هیچ ارتشی و هیچ نیروی مسلحی به میزانی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تروریسم مقابله کرد و شر تروریست‌ها را از سر منطقه کوتاه کرد، تلاش نکرده است؛ این موضوع را هم ارتش‌های کشورهای منطقه معترف هستند و هم مسئولین عالی در سراسر منطقه معترف هستند که سپاه در برخورد با تروریسم نقش اول را داشته است.

رئیس جمهور تاکید کرد: در همین مدت کوتاه بارها مسئولان به ما گفتند که اگر سپاه نبود و اگر حاج قاسم سلیمانی و مجاهدت‌های سپاه نبود، اکنون شرایط در کشور ما و منطقه به شکل دیگری بود.

وی با قدردانی از سپاه اظهار کرد: کسانی که امروز می‌خواهند این سپاه مقتدر را مورد سرزنش قرار دهند به دلیل این حرکت انقلابی در مبارزه با تروریسم نقش آفرینی از تلاش آنها تلاش مذبوحانه است مانند محاسبات قرن محکوم به شکست است. تمام تلاش دولت این بوده است که بودجه ۱۴۰۱ را با رشد اقتصادی دنبال کند. در حال حاضر شاهد رشد قریب چهار درصدی هستیم که بیانگر رشد در همه بخش ها است. کاهش تورم و رشد در حوزه تولید نشانه های خوبی است.

وی با اشاره به اینکه در بودجه ۱۴۰۲ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه مورد توجه قرار می‌گیرد اضافه کرد: ما پنج درصد رشد تولید و بیش از پنج درصد رشد تجهیزات تولید را شاهد هستیم. علیرغم همه تحریم‌ها شاهد افزایش تولید میعانات گازی هستیم و دولت توانسته علیرغم خنثی‌سازی تحریم‌ها به منابع ارزی دست پیدا کند. قرار بود استقراض از بانک مرکزی صورت نگیرد و ما با وجود افزایش یارانه‌های نقدی دچار استقراض نشدیم و این موفقیت دولت است.

پورابراهیمی: انتظار ما از دولت این بود که بتواند اصلاحات مدنظر رهبرانقلاب را در لایحه بودجه اجرایی کند

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، به عنوان اولین مخالف با لایحه بودجه ۱۴۰۲  صحبت کرد و ضمن تشکر از قالیباف بابت تشکیل جلسه غیرعلنی امروز جهت محکومیت اقدامات گستاخانه اتحادیه اروپا اظهار کرد: اروپایی‌ها بدانند جمهوری اسلامی ذره‌ای از منافع ملی خود کوتاه نخواهد آمد و مردم ایران اسلامی با تمام توان از این نهاد عمومی و مردمی دفاع خواهند کرد. 

وی در ادامه در ارتباط با موضوع بودجه، ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد یک‌سال و نیم اخیر دولت جهت بهبود نماگرهای اقتصادی، گفت: انتظار ما از دولت در ارتباط با بودجه‌، این بود که بتواند لایحه ای  ارائه بکند که آن‌چه را که به‌عنوان اصلاحات  مدنظر مقام معظم رهبری بود، اجرایی کند.  تلاش دولت در این زمینه انجام‌شده اما این مقدار کفایت نمی‌کند.

دولت در لایحه بودجه 31 هزار میلیارد تومان برای اشتغال در هر استان نیز پیش‌بینی کرده است

مجتبی رضاخواه در روند بررسی کلیات بودجه 1402 کشور به عنوان  موافق اظهار کرد: از دولت بابت ارائه لایحه تشکر می کنم. برخی از نکاتی که در مخالفت لایحه گفته شد در بودجه یک سال قابل اصلاح نیست. اینطور نیست که مثلا بودجه ناترازی گاز را در یک سال بر طرف کنیم.

وی افزود: دولت در حوزه های واردات خودرو، مسکن، رسیدگی به معیشت و توزیع کالاهای اساسی به قیمت مناسب و رسیدگی به موضوع سلامت از موضوعات مهمی است که دولت در لایحه خود به آن پرداخته است. این چهار مسئله فوق دولت تلاش کرده با توجه به تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی به مردم و معیشت آن ها برسد.

رضاخواه ادامه داد: باید ببینیم دولت چه مقدار توان داشته و چه  میزان تلاش کرده است. 360 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی برای کشور پیش بینی کرده است و 104 هزار میلیارد تومان برای نان در نظر گرفته است. افزایش 20 درصدی حقوق، معافیت تا 7 میلیون تومان حقوق نیز از دیگر موضوعاتی است که دولت در بودجه سال آینده در نظر گرفته است. دولت در لایحه بودجه 1402، 31 همت برای اشتغال هر استان نیز پیش بینی کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه آب، مسکن و حمل و نقل دولت تلاش کرده است که به فعالان اقتصادی کمک کند و ما با حمایت از لایحه می‌توانیم دولت را کمک کنیم.

قادری: رشد 59 درصدی مالیات‌ها در بودجه 1402 گام بزرگی توسط دولت بود

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه موافق بعدی بود که در دفاع از کلیات لایحه بودجه 1402 اظهار کرد: با توجه به تورم ۴۰ درصدی سال گذشته به‌هرحال روش قابل‌قبولی است  که بودجه عمرانی فقط ۲۶ درصد اضافه شده ولی باید توجه کنیم که بار پروژه‌های عمرانی بر روی دوش بخش غیردولتی باشد و باید تلاش ما در مجلس بر این باشد که راه را برای سرمایه‌گذاری بخش‌های غیردولتی و ورود بخش‌های غیردولتی در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی باز کنیم.

قادری افزود: رشد ۵۹ درصدی مالیات‌ها در امسال توسط دولت یک گام بلند و نشان این است که اگر این مسیر ادامه پیدا کند، بدون این‌که  دقیقاً القای مالیاتی اضافه بشه صرفاً پایه‌های مالیاتی افزایش پیدا کند و مؤدیان بیشتری را شامل شده و جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مولد سازی اموال و دارایی‌های دولتی در لایحه بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته و تکمیل طرح‌های آبی و طرح‌های مسکن برای حمایت از خانواده‌ها باید مورد توجه مجلس شورای اسلامی باشد. از سوی دیگر باید عدم تعادل بین تولید و مصرف حامل‌های انرژی مورد توجه مجلس قرار گرفته و خلأ ناترازی پر شود.

سلیمی: لایحه بودجه شفاف نیست

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس نیز به عنوان مخالف بودجه 1402 اظهار کرد: در این بودجه بحث اصلاح ساختار آمده است. رهبر انقلاب هم فرمودند ترکیب غلط بودجه اصلاح نشده است. باید دید در این لایحه چه گام هایی برای اصلاح برداشته شده است.

وی افزود: امسال حدود 300 همت کسری بودجه داشتیم و با اصلاحیه مجلس و برداشت از صندوق توسعه این را پوشش دادیم. اگر این مجوزها امسال داده شد، سال بعد داده نشود این 400 همت کسری بودجه همان ام الخباعث مشکلات اقتصادی خواهد بود.

نماینده مردم محلات در مجلس تصریح کرد: در حوزه شفافیت قوانین فراوانی داشتیم متاسفانه در این لایحه به صورت شفاف اشاره نشده است. اقتصاد دیجیتال، هوشمند سازی حکرانی هم از چالش های این لایحه است. اخیرا وزیر رفاه در مورد کالابرگ الکترونیکی مواردی گفته اند اما در لایحه بودجه 1402 در این باره پیشنهادی نشده است. 

عضو هیات رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: بحث ترمیم حقوق‌ها نیز از مسائلی است که باید مورد توجه شود. باید حقوق ها هفت میلیون و 720 هزار میشد اما در لایحه هفت میلیون تومان پیش بینی شده است.

حدادی: در بودجه امسال، شفاف سازی در راستای اجرای سیاست‌های کلی برنامه هفتم نشده است

مخالف بعدی نیز، علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ و طالقان در مجلس بود که  ابتدا ضمن محکوم کردن اقدام  پارلمان اروپا گفت: امروز ان‌شاءالله مجلس شورای اسلامی با اجماع کامل، پاسخ محکمی را به اروپا خواهد داد. 

وی در رابطه با لایحه بودجه اظهار کرد: اثربخشی بودجه باید طوری باشد که در بخش‌های گوناگون اثربخش باشد و براساس سیاست‌های کلی برنامه هفتم، ضمن این‌که به‌هرحال باید دقت شود در ارتباط با ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها و نرخ ارز و تک رقمی کردن تورم که به‌هرحال در مسیر برنامه هفتم باید قرار بگیرد.

حدادی تاکید کرد: در بودجه امسال، شفاف سازی لازم در راستای اجرای سیاست‌های کلی برنامه هفتم نشده و انتظار این است که ساختار بودجه دولت بدهی‌ها و تعهدات عمومی دولت باید دقیق و شفاف باشد و در واقعی کردن منابع و مدیریت مصارف، شفاف‌سازی لازم صورت بگیرد.

فرهنگی: رای ندادن به کلیات بودجه یعنی رای دادن به چند دوازدهمی شدن بودجه

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در ادامه روند بررسی کلیات لایحه بودجه به عنوان موافق اظهار کرد: کارشناسان درآمدهای پیش بینی شده توسط دولت در لایحه 1402 را قابل وصول می دانند. تراز منفی هم در بودجه وجود ندارد.

وی افزود: استقراض از صندوق توسعه برای اولین بار در لایحه 40 درصد کاهش دارد. یعنی به بخش تولید توجه شده است.

نماینده مردم تبریز در مجلس تصریح کرد: برنامه هفتم چون با تاخیر انجام شد و به انجام نرسید، و همچنین اختلافاتی که وجود داشت باعث شد هم تقدیم لایحه و رسیدگی به آن در مجلس با تاخیر انجام شود. رای ندادن به کلیات بودجه یعنی رای دادن به چند دوازدهمی شدن بودجه. در این شرایط حقوق ها افزایش پیدا نمی کند و کاهش تورم نخواهیم داشت.

محفوظی: آمارهایی که دولت ارائه می‌دهد با واقعیت‌های جامعه متفاوت است

مخالف بعدی لایحه بودجه، سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بود که  در ابتدا خطاب به اروپایی ها گفت: به اروپایی‌ها هشدار می‌دهیم که دست ما برای اقدام متقابل بسیار بازتر از دست شماست. به هوش باشید! 

وی با اشاره به لایحه بودجه گفت: آمارهایی که توسط ریاست محترم دولت طی ۲ جلسه در   صحن علنی مجلس ارائه شد، اساسا خطا و غیرواقعی بود. شخص آقای رئیسی را انسانی صادق و وارسته می‌دانیم و می‌شناسیم. بنابراین این آمارهای غیرواقعی ناشی از آن آمارهایی است که اطرافیان و دولت‌مردان به شخص ریاست محترم جمهور ارائه می‌دهند.

محفوظی تصریح کرد: واقعیت جامعه غیر از این است که این‌جا ارائه می‌شود. آمار گرانی‌ها، آمار بیکاری، آمار اشتغالی که این‌جا ارائه شد، با واقعیت جامعه متفاوت است. رئیس‌جمهور محترم فرموده‌اند که در آینده‌ای بسیار نزدیک اتفاقات خوبی برای معیشت ملت رخ خواهد داد اما لایحه ای که در اختیار ما قرار گرفت،  چیز دیگری را نشون می دهد.

نماینده مردم آبادان تاکید کرد: در لایحه بودجه برای جلوگیری از افزایش نقدینگی و افزایش تورم روزانه و مستمر بگیران، چه تدبیری اندیشیده شده است؟

دولت در خط مقدم مبارزه با مسائل اجرایی و حل مشکلات مردم است

سپس مهرداد ویس کرمی، نماینده مردم خرم آباد، به عنوان موافق اینگونه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی، ضمن حفظ جایگاه قانون‌گذاری و نظارتی خود باید کمک کند تا نقایص بودجه مرتفع شود چرا که دولت در خط مقدم مبارزه با مسائل اجرایی و حل مشکلات مردم است و همه باید کمک کنیم که این‌بار به سلامت به منزل برسد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس یازدهم، ادامه داد: کلیت بودجه همان بودجه سال 1401 است ولی باید توجه کنیم که ایرادات بودجه سال جاری را برای سال آینده حل کنیم همچنین واقعیت های موجود در این بودجه در نظر گرفته شده است و یکی از نکات مثبت در این بودجه بحث توجه به شرکت های دانش بنیان است که با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید به بحث شرکت های دانش بنیان بیش از گذشته توجه صورت گیرد که خوشبختانه در بودجه سال آینده به این امر توجه شده است.

وی افزود: بحث محیط زیست نیز در این بودجه موردتوجه قرار گرفته است همچنین در بحث کالاهای اساسی و داروها توجه بیشتری در این لایحه به این امر صورت گرفته است و تعرفه های گمرکی برای موارد مذکور با کاهش مواجه شده است.

ویس کرمی بیان کرد: در بحث واگذاری اموال مازاد دولت به این امر در لایحه پررنگ دیده شده است تا دولت بتواند با واگذاری بخشی از اموال مازاد خود بتواند بخشی از مشکلات موجود را حل کند. همچنین در این لایحه توجه به تولید، اشتغال و پرداخت بدهی ها نیز به صورت ویژه دیده شده است که می توان گفت یکی از امتیازات لایحه تقدیمی به مجلس است.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس ادامه داد: امکان ایجاد صندوق عدالت و پیشرفت در استان ها، تامین مالی تنش آبی، عدم استفاده از سهم 40 درصدی صندوق توسعه، شفافیت مالی، محرومیت زدایی و... در این لایحه بسیار مورد توجه قرار گرفته است که جای تشکر از دولت دارد.

وی با اشاره به برخی از موارد و اشکالات در اجرای قانون بودجه سال 1401 به دولت، گفت: کوتاهی و تاخیر در نگارش آئین نامه ها یکی از اشکالاتی بود که متاسفانه دولت با آن مواجه بود که باید این روند تغییر کند، همچنین عدم اجرای برخی از بندهای تبصره های بودجه سال 1401 است که باید در این زمینه نیز دولت تغییر رویه دهد و به اجرای تمام برنامه ها متعهد شود، همچنین دولت باید توجه ویژه ای به قشر ضعیف جامعه داشته باشد که یکی از این موارد بحث سهام عدالت است که باید در این امر اقدامات لازم را دولت برای بودجه سال آینده انجام دهد.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: بحث پلکانی شدن مالیات ها نیز باعث نارضایتی بسیاری از مردم و صنوف شد که به نظر می رسد یکسان بودن می تواند کمک بیشتری به بحث وصول مالیات ها کند.

وی در پایان افزود: موافقت با کلیات بودجه سال 1402 به معنی موافقت با شرایط وضع کنونی نیست، دولت باید همه تلاش خود را برای تغییر وضع کنونی به کار گرفته و مشکلات اقتصادی را برطرف کند.

در ادامه نشست مجلس، مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: در لایحه بودجه 1402 ردپای چندانی از اصلاح ساختار مشاهده نمی شود، در سازمان و بودجه درب به همان پاشنه قبلی می چرخد و مشخص نیست چگونه و توسط چه کسانی بودجه بسته می شود. دفاتر تخصصی این سازمان نیز در جریان نحوه تدوین بودجه قرار نمی گیرند. به نظر می رسد همان تیم دولت قبل با محوریت پورمحمدی و حلقه بسته آن، بودجه 1402 را تدوین کرده اند.

نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: تا وقتی در دستگاه برنامه ریزی کشور اصلاحاتی صورت نگیرد، شاهد خروجی آن در لایحه بودجه نخواهیم بود. ناترازی بودجه و آشوب ارزی نشانه هایی از آرایش جنگی مناسب بودجه نیست.

وی ادامه داد: لایحه ارائه شده برای وضعیت عادی و معمولی مفید است؛ سال گذشته نیز این موضوع را تذکر دادیم و باید از حذف ارز ترجیحی عبرت بگیریم. آن زمان هم گفتیم دلار دو نرخی خواهد بود؛ آن زمان دلار جهانگیری و امروز دلار مخبر را داریم و همچنان شاهد اختلاف قیمت میان نرخ ارز هستیم که باعث افزایش فشار بر دوش مردم شده است. متأسفانه یکپارچگی در سیاست نداشته و بودجه دارای ابهام در سیاست ارزی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه و انتفاع آن از درآمد نفتی رخ نداده است، گفت: بودجه شرکت های دولتی ضعیف و زیان‌ده دیده شده و به جای کمک به دولت بخشی از منابع دولتی را می بلعد. نرخ تورم 50 درصد است اما تنها 20 درصد افزایش حقوق برای کارمندان دولت در نظر گرفته شده که این موارد نشان دهنده آن است که لایحه بودجه ارائه شده با اهداف برنامه هفتم سازگاری ندارد.

 افزایش حقوق در لایحه  20 درصد است اما در لایحه تورم 50 درصدی پیش بینی شده است

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس نیز مخالفت با لایحه بودجه 1402 کشور اظهار کرد: امروز سرونوشت اقتصادی سال اینده مردم را رقمی میزنیم باید بدانیم به چه رای می دهیم در این بودجه تحولی نمی بینم. و به منویات رهبری کمتر توجه شده است.

وی افزود: این بودجه، تحولی در اقتصادی کشور ایجاد نمی کند و ناعادلانه است. در این بودجه فکری برای صرفه جویی در مصرف انرژی نشده است. ما 4 برابر دنیا انرژی مصرف می کنیم. مصرف دهک بالا نیز 20 برابر قشر ضعیف است که متاسفانه عدالت در بودجه وجود ندارد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس تصریح کرد: در نوشتن بودجه به بحث آموزش توجهی نشده است در صورتی که اگر می خواهید شعار ایران قوی را میدهید باید به این بخش توجه ویژه ای میکنید.

پاک فطرت تصریح کرد: افزایش حقوق در لایحه  20 درصد است اما در لایحه تورم 50 درصدی پیش بینی شده است. با این بودجه چطور می شود به ثبات اقتصادی رسید. در سال آینده به بودجه عمرانی کشور بی توجهی شده است. بودجه عمرانی در سال آینده 30 درصد پیدا کرده است اما تورم بالای 40 درصد است. در سال های آینده کار عمرانی کمتر از سال جاری انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: در بودجه سال آینده درآمدها واقعی دیده نشده است. پیش بینی شده نفت بشکه ای 85 دلار به فروش برسد در صورتی که کشورهای دیگر با قیمت 60 دلار می فروشند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس عنوان کرد: با تصویب این بودجه کشور را تضعیف نکنیم ایکاش با نوشتن بودجه کشور را از بن بست نجات می دادیم. در آینده اقتصاد کشور به مشکل برخورد خواهد کرد.

پاک فطرت تصریح کرد: قانون حمایت از خانواده قرار بود با نرخ 2و نیم پیش رویم اما در بودجه آن را به نصف کاهش دادیم یعنی به صحبت های رهبری توجهی نشده است.

بودجه محیط زیست افزایش پیدا کند

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس نیز در مخالفت با لایحه بودجه 1402 کشور اظهار کرد: بودجه 1401 وقتی تنظیم شد که نیمی از وقت دولت را دولت گذشته داشت. اما این بودجه به نام دولت نوشته شد.  چرا سند تحول دولت نقش کمرنگی در بودجه ریزی کشور دارد. انتظار تحول از دولت بیشتر بود . ما انتظار 100 قدم داشتیم اما 10 قدم پیش رفته است که دولت قبل همین 10 قدم را هم نرفت.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: سندی برای تحول دولت دیده شده است که در بحث بهینه سازی انرژی ردی پایی از آن دیده نشده است. بودجه یکساله است و احکامی که دولت نوشته است، یک لایحه دیگر می‌خواهد. اگر قرار است برنامه توسعه تمدید شود باید سهم صندوق 2 درصد افزایش پیدا کند  که اذن رهبری را می خواهد.

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: در آمدهای بودجه متوازن نیست. در ردیف درآمدی کشور در جدول 5 یک رقمی به عنوان عواید داخل پادگانی که پادگان‌ها نان‌خشک‌های خود را به گاوداری ها بفروشند؛ حدود هفت میلیارد تومان در بودجه آمده است اما رقم بالای شرکت ملی گاز در بودجه نیامده است.

شریعتی ادامه داد: پیش بینی فروش اموال 80 درصد پیش بینی شده است که منطقی نیست. همچنین کل تبصره 14 منتقل شود اما این اصلاح ساختار اتفاق نیفتاده است. 

وی تصریح کرد: بودجه‌ای که دولت برای محیط زیست گذاشته پنج هزار میلیارد تومان است که ممکن است سه هزار میلیارد تومان آن محقق شود. این بودجه باید افزایش پیدا کند.

 47 هزار میلیارد تومان برای نظام سلامت و پزشک خانواده در بودجه لحاظ شده است

یحیی ابراهیمی نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس نیز در موافقت با کلیات بودجه 1402 اظهار کرد: در بررسی بودجه 1402 نقاط مثبتی در حوزه سلامت دیده می شود. تخصیص 7 همت اعتبار برای صندوق حمایت از بیماران صعب العلاج است که نسبت به سال گذشته 2 همت افزایش داشته است.

وی افزود: 47 همت هم برای نظام سلامت و پزشک خانواده که از چندین سال قبل در بودجه لحاظ شده است.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس خاطرنشان کرد: واقع دیده شدن اعتبارات برای حوزه سلامت و اختصاص اعتبار جهت بیمه تکلمیلی جانبازان از نقاط قوت بودجه 1402 است. حذف حقوق گمرکی واردات آمبولانس و مواد دارویی از نقاط قوت دیگر این لایحه است.

در ادامه جلسه امروز مجلس،‌ مجتبی یوسفی  نماینده مردم اهواز،‌ در موافقت با کلیات این لایحه با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اروپا راه ترامپ قمارباز را نرود و با این طرح این ها جز اینکه خودشان را بی آبرو کنند هیچ عایدی نخواهند داشت. سپاه همیشه مقابل تروریسم بوده است و در غیر این صورت هم اکنون پاریس باید پایتخت داعش می شد.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تأخیر در تأیید لایحه بودجه به معنای توقف پروژه های عمرانی، حقوق و دستمزد مردم و التهاب در بازار است.

وی با اشاره به مزیت های لایحه بودجه 1402 گفت: اولین نکته قابل توجه در این لایحه، توجه به اشتغال و کاهش 7 درصدی مالیات ها از جمله مالیات بر صنایع خرد است همچنین دولت در حوزه بهداشت و درمان 390 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده چرا که همواره یکی از دغدغه های مردم در بودجه سال جاری افزایش هزینه های زیاد حوزه درمان به مردم بوده است.

یوسفی با اشاره به کاهش تعرفه حقوق گمرکی از 4 درصد به یک درصد در کالاهای اساسی، واسطه ای و دارو در لایحه بودجه 1402 تصریح کرد: در سال گذشته در این رابطه تذکر دادیم اما بی توجهی شد و مجبور شدیم با همکاری دولت و نمایندگان این موضوع را اصلاح کرده تا به تولیدکنندگان به ویژه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی برای تأمین نهاده های دامی و همچنین دارو کمک شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اختصاص دو هزار میلیارد دلار برای واردات خودرو را یکی از نکات مثبت لایحه بودجه 1402 دانست و افزود: پیشنهاد ما این بود که دولت در راستای بهبود کیفیت حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان مسافری اقداماتی داشته باشد که دولت پیش قدم شد. نمایندگان دو سال و نیم برای ساماندهی وضعیت خودروسازی که همواره گلایه به حق مردم در زمینه کیفیت و قیمت بوده است، توجه کردند و دولت در لایحه پیش رو، پیشگام این موضوع شد.

وی تأکید کرد: دولت در حوزه بازنشستگان، چه بازنشستگی های لشگری و چه کشوری توجه ویژه ای داشته که البته در کمیسیون تلفیق نیز باید برای افزایش حقوق آنها از جمله در شرکت نفت، بانک ها و مخابرات اقداماتی صورت گیرد. سال های گذشته 90 هزار میلیارد تومان برای صندوق های بازنشستگی با پیشنهاد مجلس در قانون بودجه لحاظ شد که امسال برای اولین بار در تاریخ بودجه ریزی، 15 هزار میلیارد تومان به عنوان شروع توسط دولت در نظر گرفته شد که در کمیسیون تلفیق نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در رابطه با افزایش حقوق کارکنان، علیرغم اینکه افزایش 20 درصدی نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری است اما باید افزایش پلکانی نیز مد نظر قرار گیرد.

در ادامه این نشست، سید محمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با کلیات این لایحه با بیان اینکه اقدام نابخردانه پارلمان اروپا در خصوص نهاد مقدس سپاه پاسداران یک اقدام غیرقابل قبول برای عالم بشریت است که آن را شدیدا محکوم می کنیم، گفت: به اتحادیه اروپا هشدار می دهم که خود را با طناب پوسیده منافقین خلق آویزان نکنید؛ کما اینکه پارلمان اروپا که عده ای افراد بازنشسته بیکار و بی تعهد هستند و تصمیمات ضدبشری و غیرمسئولانه می گیرند و با نام تروریست، با نماد مقاومت در مقابل داعش یعنی سپاه مقابله می کنند. هرگونه اقدام علیه سپاه پاسداران اقدام علیه ملت بزرگ ایران است و پاسخ کوبنده، محکم و پشیمان کننده ای دارد.

نماینده مردم تبریز، در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این بودجه دومین لایحه بودجه دولت سیزدهم بوده و از استحکام مناسبی برخوردار است که یکی از این امتیازها شامل شفافیت می شود. بودجه هدفمندی را داریم که به میزان یک سوم کل کشور بوده و در تبصره 14 قرار گرفته است. بودجه کل کشور 1984 همت است که 630 همت آن در تبصره 14 آمده و این میزان به صورت شفاف برای کالاهای حمایتی لحاظ و 315 همت آن برای یارانه نقدی و 69 همت برای یارانه دارو و 105 همت برای یارانه نان و سایر موارد تعیین شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از شاخص های بودجه سال 1402 برنامه محوری آن است، عنوان کرد: اعتبارات دستگاه ها در جداول همراه با برنامه ها ارائه شده، موضوع  دیگری که در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته، معیشت مردم است همانگونه که رئیس جمهور اعلام کرد، یارانه ها در سال جاری 7 برابر شد که این موضوع در سال آینده نیز ادامه پیدا می کند. مکمل این یارانه ها کالابرگ الکترونیکی است که دولت فراهم سازی زیرساخت های آن را آغاز کرده است.

میرتاج الدینی افزود: با کارت کالابرگ الکترونیکی حدود 12 قلم کالا که جزء مایحتاج مردم محسوب می شود قابل خرید است. این کالابرگ باید با دو ویژگی ادامه پیدا کند و دستگاه ها باید به این کالاها تخفیف ویژه ارائه کنند و کالاهای مشمول کالابرگ الکترونیک حداقل برای یک سال قیمت ثابت داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه توجه به ناترازی صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری و فولاد از جمله مواردی است که در لایحه بودجه سال آتی لحاظ شده، عنوان کرد: دولت با دو اقدام به این ناترازی ها توجه کرده که یکی از این موارد کمک 120 همتی به صندوق ها و افزایش دو ساله سن بازنشستگی است.

وی ادامه داد: سن بازنشستگی در کشور ما 60 سال اما میانگین سن بازنشستگی 51 سال بوده که از میانگین جهانی حدود 15 سال کمتر است. در برخی کشورها مانند نروژ و سوئد میان بازنشستگی 62 سال، در ژاپن 64 سال و در برزیل و آلمان 65 سال است. در صندوق بازنشستگی 7 نفر حقوق بازنشستگی و یک نفر شاغل بوده در حالی که استاندارد لازم برعکس این موضوع است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه حمایت از بازار سرمایه را در لایحه بودجه شاهد هستیم و 15 همت به صندوق تثبیت اختصاص یافته که برای سرمایه داران خُرد تأمین امنیت می کند، اظهار داشت: اوراق مالی به معنای استقراض ملی محسوب می شود که دولت گذشته 530 همت با استفاده از اوراق ملی روی دست دولت سیزدهم قرار داد.

همچنین سیدمحسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 1402، گفت: برخی از همکاران به بدنه کارشناسی دولت اعتراض کردند که باید گفت بدنه کارشناسی در دولت از جوانان دلسوز و انقلابی هستند و زحمات بسیاری کشیده اند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: یکی از نقاط قوت بودجه سال آینده بحث کنترل نقدینگی است که بودجه سال 1402 دو ویژگی خوب دارد که اول آن بحث واقعی دیده شدن درآمدها می باشد، درست است که یک میلیون و 400 هزار بشکه صادرات نفت ممکن است محقق نشود اما باید از آن طرف هم ببینیم که با مابه التفاوت نرخ تسعیر ارز درآمد کاملا واقعی می شود از طرفی نیز بنده معتقدم بودجه ای نوشته شده است که کمترین کسری را روی کاغذ دارد.

وی افزود: کسری تراز عملیاتی که توسط همکاران مطرح شد البته باید بگویم که 476 هزار میلیارد کسری تراز عملیاتی روی کاغذ داریم که بخشی از آن 150 هزار میلیارد تومان به خاطر هزینه هایی که در تبصره 14 بود که این هزینه ها در سال گذشته نیز بود که امسال کار خوبی که انجام شد، 110 هزار میلیارد تومانی که به صورت هزینه جاری بوده است در جداول اصلی آورده شده است. همچنین باید 70 هزار میلیارد تومانی که بابت افزایش حقوق ها نیز بود را در نظر بگیریم. اگر می خواهیم کسری تراز عملیاتی را مقایسه کنیم باید این 110 هزار میلیارد تومان و 70 هزار میلیارد تومان را جدا کرده و سپس مقایسه کنیم که نشان می دهد نسبت به سال گذشته کسری تراز عملیاتی دولت کمتر شده و به زیر 20 درصد رسیده است.

عضو هیات رئیسه مجلس بیان کرد: وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه تقدیمی کمتر شده است که از 34 درصد سال گذشته به 30 درصد رسیده است، همچنین دولت برای کنترل نقدینگی اقدام مثبتی انجام داده است که آن هم نیز اوراق را کنترل کرده و اوراق را میانسالی دیده است که آن ابزار بسیار خوبی برای تامین مالی دولت بوده و از افزایش پایه پولی جلوگیری می کند.

وی افزود: 185 هزار میلیارد تومان برای چاپ اوراق دیده شده است و در عین حال 225 هزار میلیارد تومان بازپرداخت بدهی ها نیز دیده شده است که این جزو اقدامات بسیار مثبتی است که در بودجه تقدیمی دیده شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس تصریح کرد: یکی از مزیت های بودجه تقدیمی افزایش سهم درآمدهای پایدار دولت است، این سهم به 50 درصد رسیده است، همکاران از افزایش مالیات ها گلایه مند هستند که این افزایش ها باعث فشار بر روی اقشار ضعیف می شود اما این به شکل دیگری است البته بخشی از آن را دولت دیده و باید بخش دیگر را ما تکمیل کنیم البته این افزایش مالیاتی باید از طریق افزایش تعداد مودیان و کاهش فرار مالیاتی صورت بگیرد که باید دولت را در این خصوص کمک کرد.

دهنوی بیان کرد: توصیه مقام معظم رهبری بر این بود که سقف بودجه را افزایش ندهیم و تلاش کنیم در سقف بودجه اصلاحات را انجام دهیم که یکی از اصلاحاتی که می شود انجام داد کاهش فشار مالیاتی بر روی مشاغل خرد است، کسبه و بازاریان جزو مشاغل خرد حساب می شوند که باید در این خصوص پیشنهادات لازم ارائه شود، در خصوص یارانه ها نیز ارز 4200 با رأی مجلس حذف شد اما باید مابه التفاوتی که دیده شد و به خاطر تورم و کاهش قدرت خرید مردم باید جبران شود. در حال حاضر یارانه گندم 30 هزار میلیارد دیده شده است که کم است. یارانه دارو نیز 62 هزار میلیارد دیده شده است که کم است و این موارد از اشکالات بودجه است اما کلیات بودجه خوب است اما باید اشکالات آن در تلفیق حل شود.

عضو هیات رئیسه مجلس در پایان گفت: با تصویب کلیات این لایحه پیام ثبات به جامعه و بازار القا خواهد شد و درخواست می شود که همکاران با کلیات لایحه موافقت صورت گیرد تا پیام ثبات اقتصادی به جامعه منتقل شود.

شمس الدین حسینی، رییس کمیسیون تلفیق بودجه 1402 پس از شنیدن سخنان موافقان و مخالفان لایحه بودجه به جایگاه آمد و در دفاع از کلیات بودجه 1402 گفت: معیار ما در کمیسیون تلفیق برای بودجه کفایت، ضرورت و قابلیت بود؛ درباره ضرورت باید در کلیات ببینیم که آیا این موضوع ضرورت دارد یا خیر؛ کفایت قانون بودجه از دو منظر دارای اهمیت است؛ اول اینکه بودجه سند حکمرانی و ابزار سیاست مالی است و دوم اینکه بودجه سند مالی دولت است.

وی افزود: از نظر منابع در بخش درآمدها دو بخش مهم مالیات و حقوق و عوارض گمرکی و سود شرکت‌ها و حقوق مالکانه داریم. بررسی‌های ما حکایت از این دارد که اگرچه ممکن است که در برخی از پایه‌های مالیاتی بیش برآوردی وجود داشته باشد اما در برخی از پایه‌های مالیاتی نیز کم برآوردی وجود دارد و در مجموع مالیات قابل تحقق است. برخی از دوستان گفتند که این لایحه سبب فشار مالیاتی می‌شود، درحالی که این فشار زمانی است که نرخ‌ها افزایش یابد و الان نیز هیچ نرخی افزایش نیافته است. 

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مجلس در ادامه به بیان توضیحاتی درباره بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لایحه بودجه پرداخت و گفت: ما در بودجه نه نرخ ارز، نه میزان فروش نفت و نه حتی قیمت نفت را تصویب کردیم چراکه اینها هیچ زمانی در بودجه نمی‌آید. دولت رقمی حدود ۶۰۴ همت برای فروش نفت آورده که وقتی بررسی می‌کنیم مشاهده می‌شود که در سناریوهای مختلف قابل تحقق است. 

حسینی ادامه داد: دولت مصوبه ای گرفته درباره فروش ۱۰۸ همت جهت مولد سازی گرفته است. همچنین دولت پیش بینی کرده که ۱۸۵ همت اوراق مالی بفروشد اما در عین حال نیز باید در سال آنی ۲۰۱ همت اوراق مالی را بازخرید کند. در فروش شرکت‌های دولتی ۱۰۴ همت پیش بینی شده است. اگر بخواهیم حکم برنامه را اجرا کنیم، این رقم باید خیلی بیشتر باشد. دولت سهم صندوق توسعه ملی را به جای ۲۰ درصد ۴۰ درصد در نظر گرفته است و از سمت دیگر امکان فروش اوراق افزایش یافته است که در مجموع می‌توان گفت احیانا اگر در یک یا دو پایه کم برآوردی یا بیش برآوردی وجود داشته باشد، باز هم بودجه قابل تحقق است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =