پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱

شاخص کل معاملات امروز را نیز منفی به پایان رساند اما نماگر هم وزن توانست رنگ سبز خود را حفظ کند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

پرداخت مرحله دوم سود سهام عدالت تا آخر اسفند؟

بورس امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که روز گذشته شرایط عجیبی را دنبال کرده بود و از همان ابتدا نیز وجود هیجان منفی در معاملات وجود داشت. اگرچه بازار امروز در بازه‌هایی با افزایش نسبی تقاضا همراه می‌شد اما در نهایت نتوانست نماگر اصلی خود را در مدار مثبت حرکت دهد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری در نهایت با یک کاهش ۰.۴۸ درصدی مواجه شد و در محدوده ۱.۶۴۶ میلیون واحدی ایستاد اما در سمت دیگر شاخص هم‌وزن با وجود عقب‌نشینی از سقف روزانه و همچنین به لطف رنج‌های مثبت نیم ساعت پایانی معاملات، توانست رنگ سبز خود را حفظ کرده و بازدهی مثبت ۰.۰۶ درصدی را به ثبت برساند. ارزش معاملات خرد سهام نیز طی بازار امروز عدد ۶۸۶۷ میلیارد تومان را به نمایش گذاشت و شاهد خروج پول ۱۹۲ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

واکنش‌های شدید بازار به نامه مرموز روز گذشته شورای رقابت در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا، با وجود حمایت‌هایی که از سمت‌های مختلف صورت گرفت، بر بازار امروز نیز تاثیر گذاشت و عرضه‌ها از قدرت بیشتری نسبت به تقاضا برخوردار بودند و بخش بزرگتری از بازار را به سمت محدوده منفی دامنه نوسان روزانه هدایت کردند. با این حال اما برخی گروه‌ها و صنایع در طول معاملات امروز، قدرت خوبی را از خود نشان دادند که البته این استقبال نیز دلایل مختص به خود را دارد. در ادامه با بررسی این عوامل به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بورس درگیر آشفتگی سیاستگذاری

نکته‌ای که طی چند سال گذشته بازار سرمایه را بسیار آزار داد، نبود یک تصمیم و کلام واحد بین سیاستگذاران در ارگان‌های مختلف است و این موضوع سرمایه‌گذاران و سهامداران را هر روزه با خبرهای و صحبت‌های متنوعی مواجه می‌کند. اگر به صورت کلان‌تر به موضوع دخالت شورای رقابت در عرضه خودرو در بورس کالا نگاه کنیم، وجود چندین ارگان و سازمان تصمیم‌گیرنده در یک بازار خود مشکلی اساسی به شمار می‌رود و در کشورهای توسعه یافته با بازار آزاد هیچگاه شاهد چنین شرایطی نبوده‌ایم.

فشار بر شرکت‌های مختلف از طریق قیمت‌گذاری دستوری طی سالیان مختلف، عدم واردات و عرضه خودرو به میزان نیاز کشور، تعرفه‌های سنگین گمرکی و... همگی از دلایل اصلی تلاطم ایجاد شده در بازار خودرو هستند و حتی عرضه خودرو در بورس کالا نیز همچون درمانی موقت بود تا کمی از عطش ایجاد شده را بخواباند و دست دلالان را از این بازار کوتاه کند. ادعای شورای رقابت مبنی بر انحصاری بودن صنعت خودروسازی کشور امری است که هیچگونه ارتباطی با بورس کالا یا هیچ بازار دیگری ندارد بلکه صورت مسئله اصلی آن به عدم عرضه کافی از سمت خودروسازان داخلی و ممنوع بودن واردات خودرو بازمی‌گردد که به نظر می‌رسد این روزها اقدامات بهتری در این زمینه درحال رخ دادن است.

با این حال طی یک روز گذشته بارها شاهد حمایت‌های کاملی از سمت سازمان بورس، شورای عالی بورس، وزارت اقتصاد، صمت و ... از عرضه خودرو در بورس کالا بوده‌ایم و شواهد نشان می‌دهد که شورای رقابت امکان دخالت در این موضوع را ندارد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که این اتفاق تنها یک تاثیر موقتی خواهد داشت و اما پیام اصلی آن افزایش عدم‌اطمینان به سیاستگذار و نگرانی بابت تصمیمات آنی است که جو منفی را برای مدتی در بازار حفظ می‌کند. گویا قرار است که امروز نیز جلسه‌ای مابین وزارت صمت و شورای رقابت برگزار شود که نتیجه نهایی آن می‌تواند به بورس فردا جهت دهد.

امید بورس در دل شرکت‌ها

با وجود شرایطی که از اواسط بازار روز گذشته و همچنین بازار امروز تجربه کردیم، برخی صنایع و سهام فارغ از چالش‌های ایجاد شده، مسیر صعودی خود را با قدرت نسبتا بالایی ادامه دادند. این سهام که اغلب در گروه‌های کوچک بازار قرار داشتند، عامل اصلی واگرایی شاخص کل و هم‌وزن بودند تا بار دیگر چالش‌های موجود بر سر راه صنایع بزرگ را یادآوری کنند.

یکی از دلایل اصلی اقبال به صنایع کوچک را می‌توان به گزارش‌های فصلی این شرکت‌ها نسبت داد که اغلب وضعیت خوبی را مخابره کردند و اما فارغ از عملکرد مناسب آن‌ها، وجود چالش‌های متنوع برای صنایع بزرگ نیز به این موضوع دامن زده است. بودجه ۱۴۰۲ و بندهایی از جمله افزایش نرخ سوخت و خوراک، مالیات و عوارض صادراتی، دلار نیما ۲۸۵۰۰ تومانی، قطعی گاز در فصل زمستان، گزارش‌های ضعیف‌تر در پاییز نسبت به فصول قبل و... همگی باعث شده است که سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به گروه‌های کوچکی داشته باشند که از اکثر این چالش‌ها به دور هستند و بخش عمده‌ای از عملکردشان در گرو مسائل داخلی شرکت است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که بورس فردا نیز وضعیت بهتری را برای گروه‌های کوچک به نمایش بگذارد.

تداوم جدال تکنیکالی شاخص بورس

همانطور که در تصویر پیداست، به واسطه معاملات ضعیفی که در روزهای گذشته به ثبت رسید، شاخص کل بورس هنوز موفق به شکست سقف کانال صعودی و بلندمدت خود نشده است و فعلا این چالش بر سر راه بازار قرار دارد. در تصویر خطی آبی رنگ نیز مشخص شده است که دو سقف مهم را به یکدیگر متصل می‌کند و کندل‌های شاخص بورس طی روز جاری به آن برخورد کردند. بنابراین در صورتی که بورس تهران نتوان فردا از این محدوده به سمت بالا برگردد و این خط حمایتی شکسته شود، ‌ احتمال برگشت به محدوده ۱.۶ میلیون واحدی به عنوان اولین سطح حمایتی افزایش می‌یابد.

پیش بینی بورس فردا

بنابر نکات ذکر شده در بالا و همچنین شرایطی که شاخص کل بورس از منظر تکنیکالی دارد، پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا بتواند شرایط نسبتا بهتری را از امروز تجربه کند اما قدرت روند بالا نخواهد بود. البته این موضوع نیازمند برطرف شدن ابهامات حول عرضه خودرو در بورس کالا و نتیجه و خبرهای جلسه امروز است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1168809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =