آموزش آشپزی/ طرز تهیه سالاد سیب زمینی سرخ کرده

سالاد سیب زمینی سرخ کرده یکی از انواع سالادهای سرد است که از ترکیب سیب زمینی سرخ کرده با پیاز، جعفری، شوید، روغن زیتون و... تهیه می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سالادها یکی از محبوب‌ترین و متنوع‌ترین ترکیبات غذایی در سراسر جهان هستند که بیش‌تر به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شوند؛ اما خیلی از آن‌ها به دلیل ترکیبات کاملی که دارند، می‌توانند به عنوان غذای اصلی نیز مورد استفاده قرار بگیرند. سالادها معمولاً به صورت سرد سرو می‌شوند و ممکن است علاوه‌بر سبزیجات، مواد غذایی دیگری مانند تخم مرغ، مرغ، حبوبات پخته، پاستا، نان تست، پنیر و... نیز به آن‌ها اضافه شود که در این صورت ارزش غذایی‌شان بیش‌تر می‌شود و می‌توان آن‌ها را به عنوان غذای اصلی نیز میل کرد.

آموزش آشپزی/طرز تهیه سس برای سالاد سزار

سالاد سیب زمینی یکی از انواع سالادهای سرد است که در ترکیبات آن از سیب زمینی سرخ شده، فلفل دلمه‌ای، پیاز، جعفری، شوید و... استفاده شده است. این سالاد به دلیل داشتن سبزیجات تازه بسیار پر خاصیت است و با داشتن سیب زمینی یک غذای کامل محسوب می‌شود که می‌توانید از آن برای پذیرایی در وعده شام یا عصرانه استفاده کنید. در ادامه این مطلب با طرز تهیه سالاد سیب زمینی و نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این سالاد با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه سالاد سیب زمینی سرخ کرده

سیب زمینی متوسط: ۳ عدد
پیاز قرمز: ۱ عدد

جعفری خرد شده: ۵ قاشق غذاخوری

شوید خرد شده: ۵ قاشق غذاخوری

روغن زیتون: ۵ قاشق غذاخوری

آب لیموی تازه: ۱ عدد

نعناع خشک: ۱ قاشق مرباخوری

سماق: ۱ قاشق چای‌خوری

نمک: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

۱ ـ نکات مربوط به پیاز

اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیازها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالادها از آن استفاده کرد.

پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیازهای قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

۲ ـ نکات مربوط به فلفل دلمه‌ای

فلفل دلمه‌ای یکی از سبزیجات پرخاصیت است که مصرف آن برای تمامی افراد به‌ویژه کودکان توصیه شده است. این سبزی دارای سه رنگ سبز، زرد و قرمز است که رنگ سبز آن طعم قوی‌تری دارد. فلفل دلمه‌ای به دلیل مواد مغذی ازجمله ویتامینی که دارد، منشأ درمان سرماخوردگی است و همچنین برای درمان کم‌خونی، حفاظت از چشم و تقویت قوه بینایی و رفع یبوست بسیار مفید است.

ته فلفل دلمه‌ای برجستگی‌هایی وجود دارد. فلفل دلمه‌هایی که چهار برجستگی در زیر خود دارند، ماده هستند. فلفل دلمه‌ای ماده پر تخم است و طعم شیرینی دارد؛ بنابراین برای تهیه انواع سالاد و خام‌خواری مناسب‌تر از فلفل نر است. فلفل دلمه‌ای که سه برجستگی در زیر خود دارد، نر است. تخم کم‌تری دارد و تندتر است. برای غذا پختن از آن استفاده می‌شود و در آشپزی کاربردی‌تر است. برعکس فلفل دلمه‌ای ماده بعد از تفت دادن و پختن اصلاً تلخ نمی‌شود و خوشمزه باقی می‌ماند.

روغن زیتون

روغن زیتون به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد، در رژیم غذایی بسیاری از افراد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما از آنجا که قیمت روغن زیتون خالص بالاست، معمولاً در هنگام عرضه در بازار با روغن‌های معمولی مخلوط می‌شود. درنتیجه از کیفیت آن کاسته می‌شود؛ بنابراین کسانی که به دنبال خرید روغن زیتون هستند، اغلب می‌پرسند که چطور روغن زیتون اصل را تشخیص بدهیم. البته تشخیص خالص بودن روغن زیتون کار چندان ساده‌ای نیست. با این حال کارشناسان برای تشخیص روغن زیتون اصل سه روش را به شرح ذیل ارائه داده‌اند:

۱- برای انتخاب روغن مرغوب بهتر است که اول آن را ببویید. روغن زیتون خوب باید بوی میوه زیتون، سیب یا علف تازه بدهد که مربوط به نوع زیتون یا زمان برداشت آن است؛ بنابراین اگر بوی فلز احساس کردید، بدانید که روغن نامرغوب یا فاسد است.

۲- روش دوم برای تشخیص روغن زیتون اصل این است که آن را بچشید. اگر ۱ قاشق روغن زیتون را در دهان خود بریزید و در دهان بچرخانید و با استشمام هوا آن را فرو بدهید، باید بعد از چند لحظه در گلوی خود تلخی و تندی شدیدی احساس کنید. به نحوی که گلوی شما بسوزد. در بعضی موارد افراد به دلیل تندی بیش از حد روغن به سرفه می‌افتند. درست پس از ۱ دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود. ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند. با خوردن روغن زیتون اصل در ابتدای زبان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی و سوزش خواهید داشت.

۳- روش بعدی برای تشخیص روغن زیتون اصل رنگ آن است. رنگ روغن زیتون باید زرد مایل به سبز باشد. البته رنگ روغن زیتون معیار مناسبی برای تعیین کیفیت روغن نیست؛ زیرا به‌راحتی می‌توان در آن تقلب کرد.

طرز تهیه سالاد سیب زمینی سرخ کرده

۱ ـ ابتدا سیب زمینی‌ها را به صورت نگینی خرد کنید و کنار بگذارید. سپس با مقداری روغن سرخ کنید و داخل صافی بریزید تا روغن اضافه آن خارج شود.

۲ ـ در مرحله بعد پیاز را خلالی کنید و همراه با فلفل دلمه‌ای خرد شده، جعفری و شوید خرد شده به سیب زمینی سرخ شده اضافه کنید.

۳ ـ در مرحله آخر روغن زیتون، آب لیموی تازه، سماق، نعناع خشک و نمک را به مواد سالاد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند. سالاد آماده را به مدت یک ساعت داخل یخچال بگذارید تا خنک شود و مزه‌ها به خورد هم بروند؛ سپس سرو کنید، نوش جان.

منبع: فرارو

انتهای پیام/

کد خبر: 1168958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =