تبعات منفی عرضه سکه در بورس برای اقتصاد/  تاجر شدن مردم اجازه نمی‌دهد که قیمت‌ها کاهش پیدا کند

یک کارشناس اقتصادی گفت: عرضه سکه از سوی دولت در بورس یا سایر روش‌ها تبعات منفی برای بازار خواهد داشت و باعث ایجاد نوسان در بازار می‌شود.

محمدرضا سبزعلی پور کارشناس اقتصادی و رئیس مرکز تجارت جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره تاثیر عرضه سکه در بورس بر قیمت کالا،‌ اظهار کرد: عرضه سکه از سوی دولت در بورس یا سایر روش‌ها تبعات منفی برای بازار خواهد داشت، نیازی نیست که مردم وارد بازار شود و سکه فروشی کند. چرا باید مردم را به خرید سکه ترغیب کنیم؟ خرید سکه سبب می‌شود که روز به روز قیمت‌ها دچار نوسان شود.

نرخ سود بانکی باید با تورم همخوانی داشته باشد/ بی اعتمادی مردم به بانک‌ها

وی با بیان اینکه تجربه نشان داده که توزیع سکه به هیچ وجه تاثیری در کاهش قیمت بازار نداشته، است گفت: این روش تنها عده‌ای را ترغیب کرده است که به سمت این بازار بیایند تا بعد از مدتی سکه را بفروشند تا سود کنند.

کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه تاجر شدن مردم اجازه نمی‌دهد که قیمت‌ها کاهش پیدا کند، بیان کرد: چرا باید مردم‌ را درگیر تجارت سکه کنیم، چه لزومی دارد که مردم عادی وارد عرضه خرید و فروش شوند؟ سوال مردم دائما این شده است که الان طلا بخریم، چه زمانی طلا رو بفروشیم‌که بهتر سود کنیم؟ و این موضوع معضل بزرگی برای کشور ماست.

سبزعلی پور افزود: فروش سکه از سوی مردم بعد از مدتی، نه تنها سبب شکسته شدن قیمت‌ها نمی‌شود، بلکه باعث افزایش بیشتر قیمت‌ها نیز خواهد شد. دولت باید از روش‌های دیگری به فکر کنترل بازار طلا و سکه باشد، باید مردم را از بازار دور نگهداریم.

بازار طلا و سکه به قیمت دلار بستگی دارد

وی با اشاره به اینکه بازار طلا و سکه به قیمت دلار بستگی دارد، گفت: چون تورم روز به روز در حال افزایش است، مردم به فکر سرمایه گذاری در بازارها شدند، اگر قرار باشد سرمایه ملت، هر روز به سمت یک بازار برود؛‌ این سیل آن بازار را نابود می‌کند. به طور مثال اگر قرار باشد امروز هزاران میلیارد تومان به سمت بازار آهن حرکت کند، معلوم است که بازار آهن ظرفیت برقراری تعادل قیمتی را ندارد، در نتیجه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

سبزعلی پور تصریح کرد: مردم در حال حاضر به خاطر احساس ناامنی که در حفظ سرمایه خود می‌کنند، به سمت سرمایه گذاری در بازارهایی چون خودرو، سکه و طلا می،روند و همین موضوع سبب شده است که دیگر سودهای بانکی مردم را اقناع نمی‌کند و همه محاسبه گر شدند که چگونه سرمایه خود را افزایش دهند.

کارشناس اقتصادی افزود: فروش سکه در بورس یا بانک از طرف دولت باعث ایجاد انگیزه در خرید می‌شود و این انگیزه بازار را دچار تلاطم می‌کند همچنین عرضه سکه در بورس کالا به اقتصاد کشور ضرر خواهد رساند. 

دولت باید مانع افزایش رشد تورم شود

کارشناس اقتصاد درباره عرضه یورو به صورت سهمیه‌ای به مردم،‌ عنوان کرد: دولت چرا باید سهمیه روزانه یورو به افرادی بدهد که نیازی به یورو ندارند؟ عرضه ارز بدین شکل باعث کاهش ذخایر مالی کشور می شود.

وی با اشاره به راهکارهایی برای کنترل بازار سکه،‌ تصریح کرد: دولت بایستی در مرحله اول مانع افزایش رشد تورم شود و کاری کند که مردم از نظر اقتصادی احساس امنیت کنند تنها مردم ایران هستند به جای اینکه پول‌های خود را در بانک سرمایه گذاری کنند، به سمت خرید کالا می‌روند. باید تورم به صورت اصولی به سمت تک‌نرخی شدن حرکت کند و بعد برای مردم زمینه‌ای را ایجاد  کنیم که به سمت سرمایه گذاری در بانک‌ها بروند.

سبزعلی پور افزود: قبل از اینکه مردم سرمایه خود را از بانک‌ها خارج کنند، اعلام کردیم‌ که تورم افزایش پیدا کرده است، سود بانکی را افزایش دهیم، هیچکس گوش نکرد اما به محض اینکه مردم پول‌های خود را از بانک در آوردند، بانک مرکزی به فکر افزایش سود بانکی شد و سود بانکی را زمانی تصویب کردند که مردم دیگر اعتمادی به بانک‌ها نداشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1169377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =