ماجرای جمع‌آوری پل حافظ / پلی که ۵۰ سال پیش برای بازی‌های آسیایی ساخته شد

پل حافظ ۵۰ سال پیش برای بازی‌های آسیایی ساخته شد اما این روزها مسئولان از حذف و جمع آوری این پل خبر می‌دهند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، سال ۱۹۷۴ هفتمین دوره بازی‌های آسیایی در ایران برگزار شد و برای ورود کاروان بازی‌ها سه پل موقت در تهران ساختند که امروز جزو پل‌های معروف و پرتردد هستند. پل حافظ، کریم خان و گیشا سه پلی بودند که در سال‌ها ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۲ ساخته شدند اما به دلیل موقت بودن طراحی لرزه‌ای نداشتند.

چرا پل حافظ سه سال پیش جمع نشد؟

حالا ۵۰ سال گذشته و این پل‌ها همچنان فشاری بیش از توانشان تحمل می‌کنند و مسئولان شهری از جمع‌آوری آن‌ها خبر می‌دهند. سال ۹۹ هم موضوع جمع‌آوری مطرح شده بود و همان سال صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی وقت شهرداری تهران، گفته بود که معاونت فنی و عمرانی مجری دستورات ترافیکی است و ایده جمع‌آوری پل حافظ مطرح و با آن موافقت شد، اما در نهایت در شورای ترافیک شهرداری تهران به تصویب نرسید. وی عنوان کرده بود که این پل از نظر ایمنی مشکلی ندارد و شورای ترافیک، جمع‌آوری آن را به تصویب نرساند.

صبوری توضیح داد: اینها پل‌های موقت بوده‌اند، اما تاریخچه آن‌ها را نداریم که آیا واقعا موقت بوده‌اند یا نه. اما با این حال این پل‌ها بیش از ۴۵ سال است که کار می‌کنند و اینگونه نیست که پلی که اکنون کار می‌کند، همان پل قبلی است، چرا که دائما بر روی آن‌ها اقدامات مهندسی و ایمنی‌سازی انجام می‌شود، در نتیجه پل‌ها از نظر ایمنی مشکل تردد ندارند.

در نهایت این اتفاق نیفتاد و حالا بعد از سه سال دوباره موضوع جمع‌آوری پل حافظ سوژه داغ رسانه‌ها شده است. اعضای شورای شهر موضوع هزینه بالای نگهداری و ایمن‌سازی را مطرح می‌کنند. سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در این باره می‌گوید: پل حافظ قدمتش ۵۰ تا ۶۰ سال است و عمر مفید آن تمام شده و قرار است که این پل برچیده شود. پل حافظ بر اساس استانداردهای موجود نیاز به مقاوم‌سازی دارد و هزینه‌ مقاوم‌سازی پل‌های فلزی بسیار زیاد است این در حالی است که در مورد کارکرد ترافیکی این پل‌ها هم ابهاماتی وجود دارد.

حذف پل گره ترافیکی ایجاد می‌کند؟

زمان جمع‌آوری پل حافظ تعطیلات عید ۱۴۰۲ اعلام شده است اما سوالی که مطرح می‌شود این است که حذف پل حافظ گره ترافیکی ایجاد خواهد کرد یا خیر؟ سیدجعفر تشکری‌هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص به فارس گفت: حال اینکه جای پل یا چراغ قرمز گذاشته می‌شود و یا موارد دیگر مورد بررسی قرار می‌گیرد اما این سازه فلزی جمع‌آوری خواهد شد. این پل قرار بود موقت باشد اما سال‌هاست که از آن استفاده می‌شود. ما مجبوریم مدام این پل ها را مورد بازدید قرار دهیم و اگر سازه دچار شکست شده باشد باید سریع مشکل را برطرف کنیم.

عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران هم گفته که مطالعات فعلی سازمان حمل و نقل و ترافیک حاکی از این است که بود و نبود پل حافظ در تقاطع خیابان طالقاتی تأثیر چندانی در ترافیک ندارد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر هزینه نگهداری این پل به اندازه به هزینه خود پل است و بر همین اساس به صرفه است که این پل در صورتی که تأثیر چندانی بر ترافیک ندارد، برداشته شود.

فرسودگی پل حافظ

سید مجتبی شفیعی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران توضیح داد: هیچ کس نگفته بود که جمع آوری پل حافظ باعث کاهش ترافیک در منطقه خواهد شد، اما اساسا اثر ترافیکی این پل خیلی کم است، ولی به دلیل فرسودگی شدید پل حافظ، هزینه های نگهداری و بهسازی آن به اندازه ارزش خود پل بالا رفته است و به همین دلیل، برای شهرداری به صرفه است که این پل را جمع آوری کند.

وی افزود: فرسودگی شدید پل حافظ در تقاطع خیابان طالقانی به حدی است که چاره‌ای جز جمع آوری آن نداریم. البته بررسی های معاونت مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک نشان می‌دهد که برداشتن پل حافظ تاثیر چندانی روی افزایش ترافیک منطقه ندارد و بنابراین با برداشتن این پل، فعلا لازم نیست که پل جدیدی نصب شود یا اقدام دیگری برای مدیریت ترافیک آن منطقه انجام شود.

به گزارش ایسکانیوز، به نظر می‌رسد که علی رغم سال ۹۹ امسال اتفاق نظری میان مسئولان شهری برای جمع‌آوری پل حافظ وجود دارد اما هنوز مشخص نشده که جمع‌آوری این پل گره ترافیکی ایجاد خواهد کرد یا خیر اما آنچه از صحبت‌های مسئولان برداشت می‌شود این است که حذف پل چندان تاثیری بر ترافیک نخواهد داشت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1169624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =