دلایل کم توجهی به مدارس مهارتی چیست؟

تاکنون در کشور ۱۱۳ مدرسه عالی مهارت راه اندازی شده و حدود ۴۰ درصد فعال و ۶۰ درصد به دلیل موانع موجود نتوانسته کارایی مورد توجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را کسب کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بر اساس آمار رسمی بیش از ۴۰ درصد بیکاران، تحصیلات دانشگاهی دارند و این آمار نشان دهنده عدم اثربخشی آموزش در دانشگاه‌ها است. بر اساس بررسی‌های انجام شده برای دانش آموزان و تمامی افراد جامعه فقط آموزش خواندن و نوشتن در دنیای امروز نمی‌تواند راهگشا باشد.

در این شرایط مهارت آموزی برای همگان جزو اقدامات اساسی تصمیم‌گیران در دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و از این‌رو مدارس مهارتی بر روی دانش پذیری فعالیت کرده و تاکنون ۱۱۳ دانشکده مهارتی و ۱۱۶ مدرسه عالی مهارتی راه اندازی شده و توسعه مدارس عالی در تحول اقتصاد دانشگاه موثر است.

ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای در راستای ارتقای مهارت‌آموزی دانشجویان

در کشور ما مدارس ملی مهارت به تازگی راه اندازی شده و نیازمند تبلیغات و فعالیت‌ها در راستای توجه جامعه به مهارت آموزی و احساس نیاز به کسب مهارت باشد. در این شرایط ساختار مهارت و کارآفرینی نیازمند تحول است. باید از سوی مدیران مدرسه عالی مهارت موانع و مشکلات به تصمیم‌گیران منتقل شود تا بتوان در حوزه کارآفرینی اقدامات اثربخش انجام داد. مشکلات مراکز کار بنیان مطرح و بتوان موانع را برطرف کرد.   

سید محمد بطحایی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  با بیان اینکه هنوز از فعالیت مدارس عالی مهارت رضایت چندان نداریم، گفت: بسیاری از مدارس به رغم کسب مجوز شروع بکار نکرده و مورد استقبال هنرجویان قرار نگرفتند باید مهارت آموزی از سوی آموزش و پرورش مورد توجه جدی قرار بگیرد.

وی افزود: مشکل اصلی ما در مدرسه عالی مهارت نظام پرداخت و جبران خدمت به ویژه برای استاد کارهای منحصر به فرد است. این افراد را باید با ساز و کار و راهکارهای دیگر جبران خدمت در دستور کار قرار دهند.

استقبال دانشجویان برای شرکت در دوره‌های مهارتی

بر اساس آمارها شاهد کمبود نیروهای متخصص در جامعه هستیم و صنعت به شدت دنبال نیروهای متخصص است، چون از طریق آموزش‌های بلند مدت نیاز صنعت برطرف نمی‌شود علیرضا لادن مقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره) در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت:. مدارس عالی مهارت در جوار کارخانه‌های صنعتی و مطابق با نیاز متقاضیان مهارت‌های مورد نیاز همچون ایمنی و صنعتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. در همین راستا ۱۱۳ مدرسه عالی مهارت راه اندازی شده و تاکنون در این مدارس حدود ۴۰ درصد فعال و ۶۰ درصد به دلیل موانع موجود نتوانسته کارایی مورد توجه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را کسب کنند.

لادن مقدم افزود: در یکسال اخیر شاهد استقبال دانشجویان از کسب مهارت‌ها هستیم. برای مثال دانشجویان در مدارس عالی مهارت به شرکت در دوره‌های حقوق، عکاسی، حسابداری و ... تمایل دارند و هم اکنون تفاهم‌نامه برای برگزاری کلاس‌ها منعقد شده است.

ایجاد اشتغال برای روستاییان

 دوره‌های مهارت آموزی فقط در شهرها برگزار نمی‌شود، بلکه ساکنان روستاها هم تحت آموزش مهارت‌های روز و مورد نیاز محیط پیرامون خود قرار می‌گیرند.

جمشید معصومی، رئیس مدرسه عالی مهارتی وادان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: مدرسه عالی مهارت در روستا با شعار هر روستایی یک مهارت راه اندازی شده تا هیچ دانش آموزی بدون مهارت فارغ التحصیل نشود. ما در این روستا در پی رغم زدن اقدامات جدید در راستای اجرای وظایف آموزش و پرورش هستیم. هر دانش آموز در صورت عدم تمایل به تحصیل در دانشگاه باید بتواند از مهارت مورد نیاز بهره‌مند شود. هم‌اکنون فرم و پرسش‌نامه در بین تمامی اعضا توزیع شده تا از طریق پر کردن پرسش‌نامه استعدادهای افراد آموزش داده شود، چون جامعه ماهر می‌تواند توسعه و تحول به دنبال داشته باشد.

معصومی افزود: بر اساس اقدامات انجام شده با سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهم ‌نامه منعقد شده تا برای کارآموزان علاوه‌بر ارائه مدرک از طریق دانشگاه با استانداردهای آموزش فنی ‌و حرفه‌ای بتوان مدرک از سوی این سازمان اعطا کرد. برای این افراد بعد از کسب مهارت‌ها بستر اشتغال هم فراهم شود. البته در مدرسه تخصصی و  آموزش مهارت وادان هم کارگاه تخصصی ایجاد شده و از طریق رعایت استانداردهای مهارت آموزی می‌توان افراد را در راستای اشتغال وارد عمل کرد.

مهارت آموزی نیازمند عزم رسانه‌ها و آموزش و پرورش

توجه به مهارت آموزی برای تمامی افراد جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان کنونی گریز ناپذیر است. انتظار می‌رود تا رسانه‌ها مطابق با رسالت خود نسبت به مهارت آموزی همگان برنامه‌های متعدد آموزشی و تبلیغاتی را در دستور کار قرار داده تا همگان به اهمیت مهارت آموزی پی ببرند. از سوی دیگر  باید  وزارت آموزش و پرورش هم با توسعه فعالیت‌های مهارت آموزس و همراهی با مدارس ملی مهارتی بتواند در راستای تربیت موثر نسل جوان  عمل کند.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1169755

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =